بررسی رفتار و سلیقه بازارهای مختلف میتواند جالب باشد. به تازگی گزارشی درباره پرفروشترین برندها در بازار موبایل امریکا و در بازه زمانی تابستان ۱۴۰۳ منتشر شده که اطلاعات قابل توجهی دارد.
جدیدترین گزارش موسسه کانترپوینت نشان میدهد که اپل همچنان کاملاً بر بازار گوشیهای هوشمند ایالات متحده تسلط دارد. این برند کوپرتینویی در سه ماهه سوم سال جاری میلادی که تقریبا معادل تابستان ۱۴۰۳ است، توانسته ۵۳ درصد از بازار را در اختیار داشت. پس از آنها برند کرهای سامسونگ با ۲۳ درصد در رتبه دوم قرار میگیرد.
در رتبه سوم برند لنوو قرار دارد. چرا لنوو؟ چون این برند چینی مالک فعلی برند Motorola است. این برند با رشد قابل توجه به سهم ۱۴ درصدی از بازار موبایل امریکا رسیده که تقریبا همه این سهم توسط محصولات موتورولا تصاحب شده است.
رتبه چهارم به HMD میرسد که ۱ درصد بازار موبایل امریکا را دارد و رتبه پنجم مجموعا با ۹ درصد سهم به دیگر برندها تعلق دارد.
بازار موبایل امریکا رفتار بسیار قطبیطوری دارد و در اکثر اوقات سال بیش از نصف فروش آن به اپل تعلق دارد. سامسونگ نیز تلاش دارد تا حدودا یک چهارم این بازار را در کنترل خود نگاه دارد و دیگر برندها شانس زیادی برای افزایش سهم ندراند.
همانطور که از نمودار بالا می بینید، سهم اپل در سه فصل گذشته پس از اوج گیری در سه ماهه چهارم سال گذشته ثابت بوده و در سه ماهه دوم و سوم سال 2023 نیز تقریباً در همین نقطه فعلی قرار داشته است. باید بگوییم که این یک عملکرد فوق العاده پایدار از اپل را به نمایش میگذارد.
از سوی دیگر، سامسونگ از اوج 31 درصدی خود در سه ماهه اول 2024 سقوط کرد و لنوو (بخوانید موتورولا) بهترین سه ماهه خود در شش دوره گذشته را در همین سه ماهه داشته است.
فروش کلی بازار موبایل امریکا در بازه زمانی مذکور نسبت به سال گذشته 6 درصد کاهش داشته است. بنابراین، فروش واقعی اپل (نه سهم بازار) نسبت به سال قبل 5 درصد کاهش دارد. همچنین فروش سامسونگ در سال 13 درصد کاهش را تجربه میکند.
این در حالی است که موتورولا رشد ۲۱ درصدی فروش را تجربه میکند و دلیل اصلی در فروش مناسب Moto G Play 2024 است.
نظر شما درباره عملکرد برندهای مختلف در بازار موبایل امریکا چیست؟