حدود سه ماه پیش، شیائومی از نمونه اولیه خودرو اسپرت SU7 Ultra خود رونمایی کرد. اکنون، شیائومی خودرو برقی SU7 اولترا خود را بهعنوان سریعترین سدان چهار در جهان با سرعت 350 کیلومتر در ساعت و شتاب 0 تا 100 کیلومتر تنها در 1.98 ثانیه بهصورت رسمی معرفی کرده است.
SU7 Ultra با قدرت چشمگیر 1500 اسب بخار و شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت زیر 2 ثانیه، استانداردهای جدیدی را در عملکرد خودروهای برقی تنظیم میکند؛ اگرچه قیمت بالایی نیز دارد. در ادامه نگاهی دقیقتر به جزئیات این خودرو اسپرت میاندازیم.
طراحی و آیرودینامیک
SU7 Ultra براساس طراحی سدان استاندارد SU7 با تمرکز بر آیرودینامیک پیشرفته ساخته شده است. این خودرو دارای سپرهای اسپورتتر، اسپویلر عقب برجسته با عرض 1.56 متر و بدنه عریضتر در مقایسه با همتای خود است.
این تغییرات، همراه با دیفیوزر فعال عقب، به نیروی رو به پایین 265 کیلوگرمی کمک میکند. SU7 Ultra بر روی چرخهای 21 اینچی که در لاستیکهای پیرلی P Zero 5 پیچیده شدهاند، سوار میشود.
در داخل، SU7 Ultra ترکیبی از لمسهای لوکس و عملکرد محور را ارائه میدهد. صندلیها با چرم آلکانترا پوشیده شدهاند که تا فرمان، کارتهای در و سایر عناصر داخلی گسترش مییابد. شیائومی همچنین از فیبر کربن برای قطعات داخلی مانند پنلهای درب، اجزای کابین و آینه دید عقب استفاده کرده است.
رابط کاربری پنل کنترل مرکزی دارای پنل ابزار و HUD ارتقایافته است و از طراحی منحصربهفرد کابین بهره میبرد که فضای اسپرت را بهبود میبخشد. Xiaomi SU7 Ultra سه پروفایل جدید صدای ورزشی الکتریکی را ارائه می دهد: Ultra Electric ،Ultra Sonic و Ultra Pulse همراه با یک بلندگوی خارجی 40 واتی برای پخش صدای پیشرفته.
پیشرانه و عملکرد
SU7 Ultra از یک باتری Qilin 2.0 ساخت CATL با ظرفیت 93.7 کیلوواتساعت بهره میبرد. گفته میشود این باتری دارای حداکثر توان تخلیه 1330 کیلووات است و از نرخ شارژ سریع 5.2 درجه سانتیگراد DC برای شارژ 10 تا 80 درصدی تنها در 11 دقیقه پشتیبانی میکند.
این باتری سه موتور الکتریکی شامل دو V8 و یک V6 را تغذیه میکند که مجموعاً 1138 کیلووات (1526 اسب بخار) قدرت و حداکثر گشتاور 1770 نیوتنمتر تولید میکنند. این ترکیب به SU7 Ultra اجازه میدهد تنها در 1.98 ثانیه از 0 به 100 کیلومتر بر ساعت برسد و در 5.86 ثانیه به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت برسد و درنهایت حداکثر سرعت 350 کیلومتر بر ساعت را بهدست آورد.
SU7 Ultra همچنین دارای سیستم بردار گشتاور Asil-D برای هندلینگ بهبودیافته است.
سیستم ترمز و رقابت
شیائومی SU7 Ultra را به بزرگترین دیسک ترمز سرامیکی کربنی که تاکنون در یک خودروی تولیدی دیده شده، مجهز کرده است. ابعاد دیسکهای جلو 430 میلیمتر در 40 میلیمتر است، درحالیکه دیسکهای عقب کمی کوچکتر و 410 میلیمتر در 32 میلیمتر هستند.
این ترمزها برای تحمل دمای بیش از 1300 درجه سانتیگراد (2372 درجه فارنهایت) طراحی شدهاند و با کالیپرهای Akebono (جلو شش پیستونه، عقب چهار پیستونه) برای قدرت توقف استثنایی همراه میشوند. جالب اینجاست که SU7 Ultra میتواند از سرعت 100 کیلومتر در ساعت تا توقف کامل تنها در 30.8 متر ترمز کند.
درحالیکه نمونه اولیه SU7 Ultra در پیست نوربرگ رینگ نوردشلایف رکورد شکستن دور خود را بهدست آورده، انتظار میرود نسخه تولیدی بهدلیل افزایش وزن کمی کندتر باشد. نمونه اولیه از بدنه فیبر کربنی استفاده میکرد که منجر به وزن 1900 کیلوگرم میشد.
قیمت و زمان در دسترس بودن
شیائومی SU7 اولترا دارای برچسب قیمتی 814,900 یوان (تقریباً 114,200 دلار) در چین است. درحالیکه پیشسفارشهای این خودرو درحالحاضر باز است، انتظار نمیرود تولید و تحویل نهایی آن تا مارس 2025 آغاز شود.
لی جون، مدیرعامل شیائومی، SU7 Ultra را بهعنوان جایگزینی قانعکننده برای پورشه تایکان توربو GT معرفی میکند چراکه قدرت بیشتری را با قیمت پایینتری ارائه میدهد. پورشه تایکان توربو GT در چین 1,998,000 یوان قیمت دارد.
گلدمن ساکس پیشبینی میکند که تولید SU7 Ultra تا سال 2025 به 4000 دستگاه برسد. بهنظر میرسد فروش این وسیله نقلیه در چین موفقیتآمیز بوده است، زیرا 3680 رزرو ظرف 10 دقیقه پس از پایان رویداد معرفی آن انجام شده است.