حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

هواوی 5 HarmonyOS NEXT رسماً معرفی شد: عصر جدید سیستم‌عامل‌ها

نوشته

6 ساعت قبل | بدون دیدگاه | HarmonyOS، برترین‌های ترنجی، هواوی

هواوی به‌تازگی از 5 HarmonyOS NEXT به‌عنوان جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل خود با طراحی تازه و ویژگی‌های متعدد رونمایی کرده است. این نسخه نقطه‌عطفی برای هواوی به‌سمت ایجاد یک سیستم‌عامل کاملاً مستقل از اندروید است که نمادی از پیشرفت چین در بخش نرم‌افزارهای اساسی و شکستن سلطه ایالات‌متحده در فناوری‌های اصلی سیستم‌عامل به‌شمار می‌رود.

هواوی 5 HarmonyOS NEXT

هواوی جدیدترین سیستم‌عامل خود با نام 5 HarmonyOS NEXT را معرفی کرده است. این نسخه یک جهش بزرگ نسبت‌به HarmonyOS اصلی است که در سال 2019 منتشر شد. نسخه‌های قبلی HarmonyOS مبتنی‌بر اندروید بودند. بااین‌حال، اکنون با HarmonyOS NEXT که مستقل از پروژه منبع‌باز اندروید (AOSP) توسعه یافته است، سیاست هواوی تغییر می‌کند.

هواوی 5 HarmonyOS NEXT

هواوی 5 HarmonyOS NEXT

هنگامی که ایالات‌متحده تحریم‌هایی را اعمال کرد که این شرکت را از تجارت با برندهای آمریکایی محدود می‌کرد، هواوی با چالش بزرگی روبه‌رو شد. از این‌رو، این شرکت سعی کرده است تا حد ممکن مستقل باشد. یکی از عناصر کلیدی در اکوسیستم هواوی، سیستم‌عامل خودش یعنی HarmonyOS است. نسخه‌های اولیه این سیستم‌عامل براساس پروژه متن‌باز اندروید (AOSP) بود. بااین‌حال، برای اینکه کاملاً مستقل از اندروید باشد، اکنون نسخه جدید HarmonyOS NEXT معرفی شده است که بهبودهایی را نسبت‌به نسخه‌های قبلی این سیستم‌عامل به‌ارمغان می‌آورد.

این سیستم‌عامل در طیف وسیعی از دستگاه‌ها از گوشی‌های هوشمند گرفته تا گجت‌های پوشیدنی، دستگاه‌های خانه هوشمند و کابین خودرو کار خواهد کرد.

پیشرفت‌های رابط کاربری

HarmonyOS NEXT با رابط‌کاربری اصلاح‌شده، تجربه‌ای تازه را برای کاربران به‌ارمغان می‌آورد. این سیستم‌عامل به‌نوعی طراحی شده است که ازنظر بصری با تصاویر پس‌زمینه پویا جذاب باشد. صفحه قفل در HarmonyOS NEXT با توجه به عوامل خارجی مانند آب‌وهوا، موقعیت ساعت و روشنایی تنظیم می‌شود.

حریم خصوصی و امنیت

هواوی معماری «Star Shield» را برای ارتقای حریم خصوصی و امنیت سیستم‌عامل جدید خود معرفی کرده است. این معماری با جلوگیری از دسترسی افراد غیرمجاز به داده‌ها کار می‌کند. علاوه‌بر این، این سیستم‌عامل اکنون یک ویژگی اشتراک‌گذاری فایل رمزگذاری‌شده را نیز به‌همراه دارد که دسترسی به فایل‌ها را محدود می‌کند. درهمین‌حال، ضبط ویدیو نیز در هنگام اشتراک‌گذاری فایل غیرفعال می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل‌توجه در بخش امنیت، ویژگی ثبت جزئیات دسترسی است. این به کاربران اجازه می‌دهد تا مصرف داده و رفتار برنامه‌ها را نظارت کنند.

عملکرد

هواوی Ark Engine را در HarmonyOS NEXT بهبود بخشیده است. این سیستم مسئول نحوه مدیریت زمان‌بندی گرافیک، مالتی‌مدیا و حافظه است. هواوی می‌گوید که با استفاده از Ark Engine توانسته به افزایش 30 درصدی روانی دستگاه و 20 درصد کاهش مصرف انرژی در ارتباط بین ماژول‌های نرم‌افزاری دست یابد. Huawei Share 2.0 اتصال بی‌وقفه و اشتراک فایل بین دستگاه‌ها را وعده می‌دهد و هواوی می‌گوید می‌توانید یک فایل 1.2 گیگابایتی را بین دو دستگاه دارای HarmonyOS Next تنها در 8 ثانیه انتقال دهید.

هواوی 5 HarmonyOS NEXT

هواوی 5 HarmonyOS NEXT

اکوسیستم

هوآوی طیف گسترده‌ای از محصولات را دارد و HarmonyOS NEXT نقشی حیاتی در تقویت اکوسیستم این شرکت ایفا خواهد کرد. به‌لطف ویژگی Distributed Soft Bus، یکپارچگی بین دستگاه‌های این شرکت بهبود یافته است. این ویژگی به اشتراک‌گذاری گالری بین دستگاهی، همگام‌سازی کلیپ‌بورد و ارسال ویدیو درون‌برنامه‌ای را امکان‌پذیر می‌کند. علاوه‌بر این، انتقال فایل‌ها بین دستگاه‌های هواوی با ویژگی Tap-to-Share نیز بهبود یافته است.

HarmonyOS Next از یک میکروکرنل توسعه‌یافته توسط خود هواوی براساس هسته منبع‌باز OpenHarmony استفاده می‌کند. این برنامه ازطریق کامپایلر Ark Engine با سرویس‌های موبایل هواوی (HMS) پشتیبانی می‌شود و نوید یک معماری یکپارچه بین دستگاه‌های HarmonyOS Next، فضای ابری و همچنین اتصال بین فاکتورهای مختلف دستگاه‌ها را می‌دهد.

پشتیبانی از برنامه‌ها

یکی از بزرگترین نگرانی‌ها در مورد HarmonyOS NEXT پشتیبانی از برنامه‌ها است. HarmonyOS NEXT دیگر مبتنی‌بر اندروید نیست و از این‌رو کتابخانه برنامه‌های بومی آنچنان وسیعی ندارد. بااین‌حال، هواوی ادعا می‌کند که بیش از 15 هزار برنامه توسط سیستم‌عامل جدید پشتیبانی می‌شود.

زمان انتشار

درحال‌حاضر، 5 HarmonyOS NEXT در مراحل بتا عمومی است و می‌توان آن را بر روی محصولات پرچمدار مانند Pura 70 ،Pocket 2 و MatePad Pro (2024) آزمایش کرد. هواوی می‌گوید که دستگاه‌های بیشتری در سال 2025 نسخه جدید HarmonyOS NEXT را دریافت خواهند کرد.

HarmonyOS NEXT 5 یک تغییر بزرگ برای غول فناوری چینی است. با وجود معرفی ویژگی‌های جدید، نگرانی اصلی پشتیبانی از برنامه‌های بومی است. بدون یک کتابخانه بزرگ اپلیکیشن، پذیرش سیستم‌عامل جدید برای مصرف‌کنندگان دشوارتر خواهد بود.

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی