حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آرم مجوز طراحی تراشه کوالکام را لغو کرد + بیانیه رسمی کوالکام

نوشته

6 ساعت قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، تجاری، کوالکام

کوالکام این هفته در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفت و این شرکت در رویداد Snapdragon Summit 2024 دیروز خود در هاوایی، تراشه پرچمدار Snapdragon 8 Elite را رسماً معرفی کرد. جدیدترین چیپست کوالکام نسل دوم هسته‌های سفارشی Oryon را به گوشی‌های موبایل می‌آورد و هسته‌های ARM با برند Cortex را جایگزین Kryo می‌کند که چندین سال از آن استفاده می‌کرد. ARM و کوالکام سال‌ها با هم همکاری نزدیکی داشته‌اند، اما پس از خرید Nuvia توسط کوالکام، اختلافات زیادی بین این دو برند ایجاد شد. بنابر گزارش‌ها، آرم اکنون درحال برداشتن گامی جدی برای لغو قرارداد طولانی‌مدت مجوز طراحی تراشه توسط کوالکام است که مانع استفاده این کمپانی از استانداردهای متعلق‌به ARM برای ساخت چیپست‌های خود می‌شود.

لغو مجوز طراحی تراشه کوالکام توسط آرم

طبق گزارش بلومبرگ که اولین بار این سند را مشاهده کرده است، ARM به کوالکام اخطار 60 روزه لازم برای لغو قرارداد مجوز معماری خود داده است. اگر این موضوع حل نشود، به این معنی است که کوالکام دیگر نمی‌تواند از مالکیت معنوی ARM برای تولید تراشه‌های خود استفاده کند. طبق گزارش‌ها، ARM به کوالکام 60 روز فرصت می‌دهد تا این اختلاف را برطرف کند.

این اقدام می‌تواند عواقب قابل‌توجهی داشته باشد زیرا ممکن است کوالکام را وادار به توقف فروش محصولاتی کند که از IP آرم استفاده می‌کنند و مجوز آن‌ها اکنون لغو شده است. چیپست‌های کوالکام در اکثریت قریب‌به‌اتفاق گوشی‌های اندرویدی و سایر دستگاه‌های موبایل استفاده می‌شود.

درحالی‌که پردازنده‌های Oryon کوالکام توسط خود این برند طراحی شده‌اند و از هسته‌های ARM استفاده نمی‌کنند، کوالکام همچنان برای مجموعه دستورالعمل‌های خود شامل یک رابط بسیار مهم بین سخت‌افزار و نرم‌افزار، مبلغی را به ARM پرداخت می‌کند. نسل اول CPU Oryon که سال گذشته با Snapdragon X Elite معرفی شد، از مجموعه دستورالعمل ARMv8.7 استفاده می‌کرد.

لغو مجوز طراحی تراشه کوالکام توسط آرم

لغو مجوز طراحی تراشه کوالکام توسط آرم

لغو مجوز کوالکام، تشدید قابل‌توجه اختلافی است که از زمانی شروع شد که ARM در سال 2022 پس از خرید استارتاپ طراحی تراشه Nuvia توسط کوالکام در سال 2021، از این برند شکایت کرد. موضع ARM این است که کوالکام پس از تصاحب Nuvia در مورد مجوز جدید این شرکت مذاکره نکرده که پیش از خریداری‌شدن، تراشه‌های سرور را براساس مجوزهای ARM طراحی می‌کرد، اما پس از نهایی‌شدن خرید، تیم باقی‌مانده‌اش توسط کوالکام به‌منظور توسعه چیزی که در نهایت به Oryon تبدیل شد، منصوب شد.

ARM در شکایت اصلی خود مدعی شده که کوالکام باید طرح‌های Nuvia را که قبل از خرید ایجاد شده‌اند، نابود کند، زیرا نمی‌توان آن‌ها را بدون اجازه به این شرکت منتقل کرد. کوالکام از زمان طرح دعوی ادعا کرده است که دارای حقوق مجوز گسترده و تثبیت‌شده‌ای است که CPUهای طراحی‌شده سفارشی خود را پوشش می‌دهد و موقعیت آن‌ها از آن زمان تغییر نکرده است.

کوالکام با مبارزات حقوقی غریبه نیست، بنابراین مطمئناً از تمام راه‌های قانونی موجود برای جلوگیری از یک نتیجه نامطلوب استفاده می‌کند. بااین‌حال، باید گفت که زمان‌بندی ARM در مورد لغو مجوز به کوالکام در جریان Snapdragon Summit 2024 به‌سختی می‌تواند تصادفی باشد.

یکی از سخنگویان کوالکام بیانیه زیر را ارائه کرده است:

«تهدیدهای بی‌اساس بیشتر برای تقویت یک شریک قدیمی، تداخل با CPUهای پیشرو در عملکرد ما و افزایش نرخ حق امتیاز بدون توجه به حقوق گسترده تحت مجوز معماری ما اعلام شده است. با نزدیک شدن به زمان محاکمه در ماه دسامبر، به‌نظر می‌رسد که ترفند ناامیدکننده Arm تلاشی برای ایجاد اختلال در روند قانونی است و ادعای فسخ آن‌ کاملاً بی‌اساس است. ما مطمئن هستیم که حقوق کوالکام تحت توافق خود با Arm تأیید خواهد شد. رفتار ضدرقابتی Arm قابل‌تحمل نخواهد بود

نظر شما درباره لغو مجوز طراحی تراشه کوالکام توسط آرم چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی