حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اسنپدراگون X پلاس 8 هسته‌ای کوالکام برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی ارزان رسماً معرفی شد

نوشته

1 هفته قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، کوالکام

کوالکام بار دیگر سری چیپست‌های اسنپدراگون X خود را برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی گسترش داده و درجریان رویداد IFA 2024 امروز خود، اسنپدراگون X پلاس 8 هسته‌ای را معرفی کرده است که در لپ‌تاپ‌های جدید Asus Zenbook S 15 و Dell Inspiron 14 با قیمت 899 دلار استفاده می‌شود. هدف از عرضه این پردازنده این است که کاربران به رایانه‌های شخصی Arm با عملکرد بالا و قیمت پایین‌تر دسترسی پیدا کنند.

اسنپدراگون X پلاس 8 هسته ای کوالکام

شاید به‌یاد داشته باشید که کریستیانو آمون، مدیرعامل کوالکام، چندی پیش در یک جلسه پرسش و پاسخ گفت که قیمت لپ‌تاپ‌های اسنپدراگون از حدود 700 دلار شروع خواهد شد. اکنون، می‌توانیم قطعه دیگری از این پازل را ببینیم.

اسنپدراگون X پلاس 8 هسته ای کوالکام

اسنپدراگون X پلاس 8 هسته ای کوالکام

کریستیانو آمون، رئیس و مدیر اجرایی Qualcomm Incorporated، می‌گوید: «اولین و بهترین رایانه‌های شخصی +Copilot مجهز به تراشه‌های سری X Snapdragon هستند و نسل جدیدی را در محاسبات شخصی ارائه می‌کنند که توسط NPU پیشگامانه ما ممکن شده است. با اسنپدراگون X پلاس 8 هسته‌ای، ما اکنون این تجربیات متحول‌کننده هوش مصنوعی و بهترین عملکرد در کلاس و عمر باتری بی‌سابقه CPU سفارشی Qualcomm Oryon را برای کاربران بیشتری به ارمغان می‌آوریم. ما مفتخریم که با تولیدکنندگان پیشرو جهانی و شرکای خرده‌فروشی همکاری کنیم تا مجموعه خود را گسترش داده و مشتریان و مصرف‌کنندگان سازمانی را ارتقا دهیم.»

کوالکام می‌گوید که اسنپدراگون X پلاس 8 هسته‌ای 61 درصد عملکرد بهتری نسبت‌به رقیب خود دارد، درحالی‌که تراشه رقیب 179 درصد انرژی بیشتری نیز مصرف می‌کند. نکته جالب این است که رقیبی که کوالکام در مورد آن صحبت می‌کند، Core Ultra 7 155U است، نه یک CPU با قیمت کمتر. این نویدبخش بهوبد عملکرد 79 درصدی پردازشی نسبت‌به Core Ultra 5 125U نیز است.

درحال‌حاضر دو نسخه متفاوت از Snapdragon X Plus هشت هسته‌ای وجود دارد، درحالی‌که پیش از این نیز دو نسخه از اسنپدراگون X پلاس 10 هسته‌ای ارائه شده بود.

جدای از تعداد هسته، چند تفاوت کلیدی میان دو نسخه از اسنپدراگون X پلاس وجود دارد. نسخه‌های جدید دارای یک هسته تقویت‌کننده واحد هستند، چیزی که قبلاً منحصر به تراشه‌های Snapdragon X Elite رده‌بالا بود. Snapdragon X Plus X1P-46-100 درواقع امتیازات بنچمارک تک‌هسته‌ای بهتری نسبت‌به Snapdragon X Elite X1E-78-100 دریافت می‌کند.

بااین‌حال، Snapdragon X Plus هشت هسته‌ای دارای پردازنده گرافیکی Adreno بسیار ضعیف‌تری نسبت‌به تراشه‌های رده‌بالاتر خود است.

بااین‌حال، کوالکام عملکرد NPU را در 45 TOPS حفظ کرده است. این بدان معناست که همه لپ‌تاپ‌های بهره‌مند از نسخه 8 هسته‌ای از +Copilot پشتیبانی می‌کنند، با این فرض که با 16 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی عرضه شوند.

Snapdragon X Plus 8-core

Snapdragon X Plus 8-core

پیش از این عادت داشتیم که رایانه‌های شخصی با تراشه‌های جدید کوالکام را ماه‌ها پس از معرفی رسمی آن ببینیم. این بار، این شرکت رویکرد اینتل را درپیش گرفته است و درجریان رویداد امروز، مجموعه‌ای از تولیدکنندگان لپ‌تاپ، مدل‌های جدید خود را با تراشه Snapdragon X Plus هشت هسته‌ای معرفی کرده‌اند.

در روزهای آینده نیز مدل‌های بیشتری به‌صورت رسمی معرفی خواهند شد چراکه درحال‌حاضر دل، اچ پی، لنوو، ایسر، ایسوس و سامسونگ به‌عنوان شرکای کوالکام در عرضه این پردازنده اعلام شده‌اند.

نظر شما درباره اسنپدراگون X پلاس جدید برای لپ‌تاپ‌های ویندوزی ارزان‌قیمت چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی