حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه های هواوی برای TSMC تبدیل به چالش بزرگی نخواهند شد؟

نوشته

1 هفته قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، هواوی

کمپانی TSMC، در جلسه سهامداران خود، تهدید ناشی از پیشرفت های اخیر هواوی در توسعه تراشه را کم اهمیت جلوه داد. مدیران TSMC با استناد به شکاف تکنولوژیکی و محدودیت های صادراتی ایجاد شده توسط ایالات متحده، ابراز اطمینان کردند که تسلط خود را بر بازار حفظ خواهند کرد.

مسئولان TSMC معتقدند که تراشه های هواوی، این شرکت را به چالش نمی‌کشند

مارک لیو، رئیس هیئت مدیره، به پرسش سهامداران در مورد هواوی و سایر رقبا پاسخ داد و اظهار داشت: «TSMC هر رقیبی را با دقت در نظر می گیرد. ما همیشه رقیبی خواهیم داشت‌.» او تهدید هواوی را کم اهمیت جلوه داد و ادعا کرد که چین به‌طور قابل‌توجهی از TSMC عقب‌تر است. وی ژجیا، رئیس TSMC، نیز ادعا کرد که «غیرممکن است» هواوی بتواند به فناوری ساخت تراشه خود برسد. این اطمینان زیاد، احتمالاً به دلیل موقعیت تثبیت شده TSMC در تولید قطعات نیمه‌هادی است.

همان‌طور که Gizmochina اشاره می‌کند، هواوی تحت تأثیر محدودیت‌ های ایجاد شده توسط ایالات متحده بوده که دسترسی این شرکت به تجهیزات پیشرفته ساخت تراشه را محدود می‌کند و مانع از توانایی آن برای رقابت در بالاترین سطح می‌شود. نتیجه این محدودیت ها محسوس است. در حالی که TSMC قصد دارد تا سال آینده تولید تراشه های ۲ نانومتری را آغاز کند، اما هواوی همچنان بر روی چیپست های ۷ نانومتری کار می‌کند. البته شایعات حاکی از آن است که این غول فناوری چینی به‌زودی از تراشه ۵ نانومتری خود رونمایی خواهد کرد.

هواوی که در سال ۲۰۱۹ توسط ایالات متحده در لیست سیاه قرار گرفت، با Mate 60 Pro و تراشه های Kirin 5G جدید خود بازگشته است. اما فناوری ۷ نانومتری آنها از نظر عملکرد و کارایی، ضعیف‌تر از رقبا است. در حالی که تلاش های هواوی برای خودکفایی قابل توجه بوده، اما شکاف در فناوری و محدودیت های اعمال شده توسط تحریم های ایالات متحده یک چالش بزرگ محسوب می‌شود. اما باز هم یک سوال مهم باقی می‌ماند: آیا هر رقیبی، از جمله هواوی، می‌تواند پیشروی تثبیت شده TSMC بر بازار تراشه را به‌چالش بکشد؟ این سوال را فقط زمان پاسخ خواهد داد.

فرآیند توسعه معماری 2 نانومتری TSMC در سال ۲۰۲۵ به تولید انبوه می رسد

اما نظر شما چیست؟ آیا برخلاف آنچه که TSMC ادعا می‌کند، تراشه های هواوی می‌توانند در آینده، این غول تایوانی را به‌چالش بکشند؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سهیل سلیمانی