حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه‌ساز چینی SMIC با وجود تحریم های آمریکا، سومین تراشه ساز بزرگ جهان است

نوشته

3 ماه قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، هواوی

با وجود محدودیت‌های تجاری که در سال 2022 توسط ایالات متحده بر SMIC تحمیل شد، شرکت بین‌المللی تولید نیمه‌هادی چین توانست در سه ماهه اول 2024 به سومین تراشه ساز بزرگ جهان تبدیل شود.

TSMC و سامسونگ، همچنان بزرگ‌ترین بازیگران این صنعت می‌باشند

طبق آخرین اعداد منتشر شده توسط Counterpoint Research، درآمد صنعت ریخته‌گری(تولید تراشه) جهانی در سه ماهه اول سال 12 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است و شرکت تولید نیمه هادی تایوان (TSMC) توانسته است که فراتر از انتظارات ظاهر شود. این شرکت شاهد افزایش سهم بازار خود از 60 به 62 درصد بود و رتبه اول خود را حفظ کرد.

Samsung Foundry با 13 درصد سهم بازار مشابه سال گذشته در رتبه دوم باقی ماند. درآمد این شرکت به دلیل فصلی بودن تقاضا برای تراشه گوشی‌های هوشمند کاهش یافت. البته گلکسی S24 به عنوان نقطه‌ای درخشان ظاهر شد و کاهش درآمد سامسونگ ناشی از کاهش تقاضا برای پردازنده‌های میان‌رده و پایین‌رده است.

نتایج فصلی بهتر از حد انتظار SMIC به آن کمک کرد تا از UMC و Global Foundries پیشی بگیرد و رتبه سوم را در سهم بازار ریخته‌گری به دست آورد. چیزی که این دستاورد را قابل توجه‌تر می‌کند این است که این شرکت پیش از این هرگز رتبه سوم را کسب نکرده بود.

البته SMIC با سهم بازار 6 درصدی، فاصله زیادی با تصاحب جایگاه TSMC و سامسونگ دارد، اما ایالات متحده مطمئناً از دیدن پیشرفت چینی‌ها در دنیای تراشه خوشحال نمی‌شود.

تحریم‌های ایالات متحده شرکت‌های آمریکایی را ملزم می‌کند تا قبل از اینکه بتوانند به SMIC  چیزی بفروشند، برای دریافت مجوز اقدام کنند، که بر توانایی چینی‌ها در خرید فناوری‌های پیشرفته و ابزارهای پیشرفته ساخت تراشه تأثیر می‌گذارد.

SMIC سومین تراشه ساز بزرگ جهان

سری Pura 70 مجهز به پردازنه Kirin 9010 ساخت SMIC

تبدیل شدن به سومین تراشه ساز بزرگ جهان، دستاورد بسیار بزرگی برای SMIC محسوب می‌شود

یکی از مهم‌ترین شرکت‌های تامین کننده تجهیزات ساخت تراشه، شرکت هلندی ASML می‌باشد. به واسطه تحریم‌های آمریکا، این شرکت اجازه ندارد تجهیزات تولید تراشه فرابنفش EUV خود را به SMIC بفروشد. این دستگاه‌های EUV برای ساخت تراشه‌های ۷ نانومتری و پیشرفته‌تر استفاده می‌شود. اما چینی‌ها در کمال ناباوری توانستند که بدون استفاده از این دستگاه، تراشه ۷ نانومتری تولید کنند.

ظاهراً SMIC از تکنیکی به نام الگوبرداری چندگانه استفاده می‌کند که فرآیند لیتوگرافی را با تجهیزات قدیمی DUV تکرار می‌کند تا تراشه‌های ۷ نانومتری بسازد. گفته می‌شود که این راه‌حل گران بوده است و تولید تراشه در این مقیاس می‌تواند چالش برانگیز باشد.

سری هوآوی Pura که در ماه آوریل معرفی شد، از پردازنده Kirin 9010 ساخت SMIC پشتیبانی می‌کند. با توجه به یک کالبدشکافی، این گوشی مبتنی بر نسخه‌ای پیشرفته از فرآیند ۷ نانومتری SMIC است که با نام فرآیند ۷ نانومتری N+2 شناخته می‌شود.

TSMC و سامسونگ در حال حاضر تولید تراشه های 3 نانومتری را آغاز کرده اند. SMIC از نظر فنی می تواند تراشه های 5 نانومتری را با استفاده از فناوری DUV بسازد، اما انجام این کار، بسیار گران خواهد بود.

SMIC همچنین تراشه‌هایی را برای رایانه‌ها، فناوری‌های اینترنت اشیا و خودروها می‌سازد و عمده درآمد این شرکت از مشتریان چینی است.

نظر شما چیست؟ آیا SMIC می‌تواند بر تحریم‌های آمریکا غلبه کند؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
نویسنده آزمایشی