حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اپل باید پاسخگوی باگ حریم خصوصی iOS 17.5 باشد

نوشته

2 ماه قبل | بدون دیدگاه | اپل، برترین‌های ترنجی

اپل برندی است که بخش قابل توجهی از محبوبیت خود را به دلیل تمرکز و یا بهتر بگوییم، “شعار”های احترام به حریم خصوصی کسب کرده است. همزمان با عرضه آپدیت iOS 17.5 اپل دیدیم که باگ برنامه Photos عکس های حذف شده کاربران اپل را مجددا نمایش می دهد. هر چند از دیروز عصر آپدیت iOS 17.5.1 برای رفع این باگ خطرناک عرضه شده است، اما اپل هیچ توضیح شفافی درباره دلیل رخ دادن این باگ مهم نمی‌دهد. با این حال ما این بازخورد را مناسب نمی‌دانیم و اپل باید پاسخگوی باگ حریم خصوصی iOS 17.5 باشد.

بازگشت تصاویر پاک شده آیفون ها موضوع ساده ای نیست و اپل باید پاسخگو باشد

از دیروز عصر اپل آپدیت‌های مهم iOS 17.5.1 و iPadOS 17.5.1 را عرضه کرد. همانطور که از ورژن آن مشخص است، یک آپدیت رفع باگ محسوب می‌شود و این چیز خوبی است. با این حال وقتی برای رفع یک باگ نگران‌کننده مرتبط با حریم خصوصی ارائه می‌شود، آن برند باید توضیحات کاملی درباره چرایی رخ دادن این باگ، چگونگی برطرف کردن آن و تضمین دوباره رخ ندادن آن ارائه کند. کاری که اپل انجام نداده و اصلا قانع کننده نیست.

اپل فعلا فقط این توضیح را به صورت رسمی و همراه با یادداشت آپدیت iOS 17.5.1 ارائه کرده است:

«این به‌روزرسانی رفع اشکال مهمی را ارائه می‌کند. در این مشکل، عکس‌هایی که دچار خرابی پایگاه‌داده بودند، حتی در صورت حذف شدن دوباره در نرم افزار Photos نمایش داده می‌شد».

آپدیت iOS 17.5.1

آپدیت iOS 17.5.1

اگر بخواهیم به صورت فنی صحبت کنیم باید گفت که در سیستم عامل iOS و iPadOS عکس‌های حذف شده تا قبل از حذف دائمی، 30 روز در پوشه Recently Deleted باقی می‌مانند. البته اگر بخواهید می‌توانید این گزینه را حذف کنید تا تصاویر پاک شده مستقیما به دست فراموش سپرده شوند.

در هر دو صورت یک کاربر منطقی، انتظار دارد تصویری یا ویدئویی که پاک کرده است واقعا پاک شود و حق “فراموشی دیجیتال” را داشته باشد. به همین دلیل، قابل درک است که کاربران اپل وقتی هفته پیش دیدند تصاویر پاک شده آن‌ها دوباره روی گوشی‌شان نمایش داده می‌شود؛ عصابی شدند.

طبیعتا این یک نگرانی مربوط به حریم خصوصی است. این باگ iOS 17.5 سؤالات معتبری را در مورد اینکه اپل چگونه داده‌های تصاویر شما را ذخیره می‌کند، ایجاد خواهد کرد.

باگ برنامه Photos عکس های حذف شده کاربران اپل را مجددا نمایش می دهد

همچنین سوال مهم دیگری وجود دارد و آن این است که آیا کاربران آیفون واقعا می‌توانند اعتماد کنند که داده‌های حذف شده آنها واقعاً حذف شده است؟!

وب‌سایت The Verge چندین بار با اپل تماس گرفته است تا به طور عمومی در این مورد اظهار نظر کند، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

تا زمانی که اپل درباره این باگ مهم و خطرناک ساکت بماند، ما هیچ ایده‌ای نداریم که منشا این باگ کجا بوده و آیا واقعا دیگر چنین باگ خطرناکی دوباره تکرار خواهد شد یا نه!

حتی برخی از کاربران آیفون گزارش کرده‌اند که همین اتفاق در مورد پیام‌های صوتی هم حذف شده رخ داده است

در پست دیگری ادعا شده بود که عکس‌های خصوصی قدیمی یک کاربر (که پاک شده بوده) روی آیپدی که به شخص دیگری فروخته شده بود، دوباره نمایش داده شده است.

اپل با ارائه آپدیت iOS 17.5.1 به صورت غیرمستقیم تایید کرده این باگ وجود داشته و می‌گوید مشکلی در ارتباط با خرابی پایگاه داده محسوب می‌شود. متاسفانه هیچ توضیح مستقیمی درباره این باگ و تضمینی برای دوباره رخ ندادن آن وجود ندارد.

متاسفانه حتی مشخص نیست که آیا این باگ فقط بر کاربرانی که از بک‌آپ iCloud استفاده می‌کنند تأثیر گذاشته یا همه کاربران درگیر آن هستند.

طبیعتا وجود باگ در آپدیت‌های هر شرکتی دور از انتظار نیست. با این حال وقتی یک باگ خطرناک مرتبط با حریم خصوصی از سوی برند مدعی تمرکز بر حریم خصوصی رخ می‌دهد، حداقل انتظار کاربران یک توضیح کامل و شفاف است.

در تمام رویدادهای اپل بارها و بارها ادعا می‌شود که این شرکت حتی خودش نمی‌داند شما روی آیفون‌تان چه کاری انجام می‌دهید. با این حال این بار می‌بینیم تصاویری که قبلا پاک کرده کرده‌اید، دوباره روی دستگاه شما نمایش داده می‌شود! چطور؟!

آپدیت iOS 17.5.1 اپل را همین حالا نصب کنید

نظر شما درباره این باگ مهم در iOS 17.5 اپل چیست؟ فکر می‌کنید می‌توان دوباره به این برند اعتماد کرد که اتفاق مشابهی مجددا رخ ندهد؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)