حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه پرچمدار مدیاتک دیمنسیتی ۹۳۰۰ پلاس با تمرکز روی هوش مصنوعی رسما رونمایی شد

نوشته

1 هفته قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، مدیاتک

تراشه‌ساز تایوانی یعنی Mediatek به تازگی از محصول پرچمدار خود برای گوشی‌های هوشمتد و تبلت‌ها رونمایی کرده است. تراشه پرچمدار مدیاتک دیمنسیتی ۹۳۰۰ پلاس به نوعی یک ارتقا جزئی روی دیمنسیتی ۹۳۰۰ فعلی محسوب می‌شود.

مدیاتک دیمنسیتی ۹۳۰۰ پلاس

تراشه پرچمدار جدید مدیاتک برای نیمه دوم سال ۲۰۲۴ همچنان با فناوری ۴ نانومتری نسل سوم TSMC (احتمالاً N4P) ساخته می‌شود. آنطور که پیداست این تراشه به شدت بر روی هوش مصنوعی تمرکز دارد. مدیاتک ادعا می کند که NPU تراشه Dimensity 9300 Plus می تواند LLM (مدل های زبان بزرگ) را با حداکثر 33 میلیارد پارامتر به صورت آفلاین و روی دستگاه اجرا کند.

به‌مانند نسل قبلی خود، تراشه Dimensity 9300 Plus بدون هسته‌های کوچک و بهینه عرضه می‌شود. در حقیقت تمام هسته‌های استفاده شده در CPU این تراشه از نوع بسیار قدرتمند Cortex-X4 هستند.

اگر بخواهیم کلاسترهای CPU تراشه دیمنسیتی ۹۳۰۰ پلاس را با هم بررسی کنیم، به این قرار خواهند بود:

  1. ۱- یک هسته Cortex-X4 با فرکانس ۳.۴ گیگاهرتز
  2. ۲- سه هسته Cortex-X4 با فرکانس ۲.۸۵ گیگاهرتز
  3. ۳- چهار هسته Cortex-A720 با فرکانس ۲ گیگاهرتز

این تراشه دارای 18 مگابایت حافظه پنهان کل و فناوری ساخت جدید است. کنترلر حافظه آن از حافظه‌های رم از نوع LPDDR5X و LPDDR5T با حداکثر سرعت 9600 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند. در نهایت، دستگاه‌های دارای فضای ذخیره‌سازی UFS 4.0 سازگار نیز می‌توانند از فناوری MCQ استفاده کنند که اساساً عملکرد خواندن/نوشتن را بهبود می‌بخشد.

مشخصات تراشه دیمنسیتی ۹۳۰۰ پلاس مدیاتک

مشخصات تراشه دیمنسیتی ۹۳۰۰ پلاس مدیاتک

در بخش GPU باید گفت که تراشه Dimensity 9300 Plus از همان نمونه ۱۲ هسته‌ای Immortalis-G720 MP12 با پشتیبانی از raytracing در سطح سخت افزار، استفاده می کند.

مدیاتک به کلاک پردازنده گرافیکی خود اشاره نمی‌کند، اما به نظر می‌رسد که یک ارتقا جزئی در مشخصات وجود دارد. این بخش می‌تواند نمایشگرهایی تا رزلوشن 4K و رفرش‌ریت 120 هرتز یا رزلوشن 1440p با رفرش‌ریت 180 هرتز را پردازش کند.

در بخش پردازش تصویر ISP مدیاتک با نام Imagiq 990، فیلم برداری 8K با نرخ 30 فریم برثانیه یا 4K با نرخ 60 فریم برثانیه ارائه می‌شود. این از رقبایی که می‌توانند فیلم برداری 8K با 60 فریم برثانیه را ارائه کنند، عقب‌تر است. همچنین حداکثر رزلوشن عکاسی روی ۳۲۰ مگاپیکسل اعلام می‌شود.

اتصالات بی‌سیم در تراشه Dimensity 9300 Plus شامل Wi-Fi 7 به همراه 5G (زیر 6 گیگاهرتز و mmWave)، بلوتوث 5.4، GPS، GLONASS، Beiou، Galileo، QZSS و NavIC است.

مدیاتک ادعا می‌کند که فناوری Xtra Range به دستگاه‌های باند ۵ گیگاهرتز اجازه می‌دهد تا افزایش برد حدود ۴.۵ متری داشته باشند.

تراشه Dimensity 9300 Plus به زودی در محصولات زیر استفاده خواهد دش:

۱- ویوو X100s

۲- ردمی K70 Ultra

۳- iQOO Neo 9s Pro

۴- تبلت iQOO Pad 2 Pro

نظر شما درباره تراشه جدید مدیاتک چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)