حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه Snapdragon 8s Gen 3 با هسته Cortex-X4 معرفی شد: به سوی گوشی‌های قاتل پرچمدار

نوشته

1 ماه قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، کوالکام

معمولاً تراشه های کوالکام با اعداد طبقه‌بندی می‌شوند؛ اما تقسیم‌بندی‌ های دیگری نیز با اضافه شدن پسوند های «+» و اخیراً هم «s» وجود دارد. امروز، تراشه Snapdragon 8s Gen 3 معرفی می‌شود. این چیپست ویژگی های ممتاز را بدون هزینه‌ای بالا، در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

تراشه Snapdragon 8s Gen 3 جایی بین ۸ نسل ۲ و ۸ نسل ۳

اسنپدراگون ۸ اس نسل ۳ یک تراشه ۴ نانومتری با هسته اصلی Cortex-X4 در فرکانس ۳.۰ گیگاهرتز است. ۴ هسته دیگر (Cortex-A720) فرکانس ۲.۸ گیگاهرتزی داشته و ۳ هسته کوچک (Cortex-A520) نیز فرکانس ۲.۰ گیگاهرتزی دارند.

این تراشه حداکثر تا ۲۴ گیگابایت حافظه رم LPDDR5x (تا ۴,۲۰۰ مگاهرتز) و حافظه ذخیره سازی UFS 4.0 پشتیبانی می‌کند. از دیگر ویژگی های Snapdragon 8s Gen 3 می‌توان به پشتیبانی از USB-C 3.1 Gen 2 اشاره کرد.

ویژگی های Snapdragon 8s Gen 3

همان‌طور که می‌توان مشاهده کرد، این چیپست جدید کوالکام، تنها نسخه ضعیف‌تر اسنپدراگون ۸ نسل ۳ نیست. این تراشه جدید دارای هسته Cortex-X4 با سرعت پایین‌تر، ۴ هسته بزرگ و ۳ هسته کوچک است‌. در حقیقت Snapdragon 8s Gen 3 دارای معماری ۳+۴+۱ است. پردازنده مرکزی Snapdragon 8 Gen 3 از معماری ۲+۵+۱ بهره می‌برد.

پشتیبانی از رم 8s Gen 3 بیشتر به Snapdragon 8 Gen 2 نزدیک است. ما در این تراشه جدید شاهد به‌کارگیری مودم قدیمی‌تر Snapdragon X70 5G به جای X75 هستیم. با این حال، کوالکام می گوید که 8s Gen 3 از 3GPP Release 17 و فناوری صرفه جویی در مصرف انرژی شبکه 5G، برخوردار است. Snapdragon 8 Gen 2 از این قابلیت، برخوردار نبود. گفته می‌شود که این چیپست جدید کوالکام از استاندارد جدید Wi-Fi 7 پشتیبانی می‌کند. بنابراین، گوشی های هوشمند مجهز به این چیپست می‌توانند از پهنای باند بیشتر و تأخیر کمتری برخوردار شوند.

هوش مصنوعی مولد در خط مقدم قرار دارد زیرا برنامه های کاربردی جدید محبوبیت زیادی به دست آورده‌اند. این تراشه جدید کوالکام می‌تواند محبوب‌ترین مدل های هوش مصنوعی مانند Llama 2، Baichuan-7B و Gemini Nano را اجرا کند. به تازگی، صاحبان پیکسل ۸ متوجه شده‌اند که گوشی هایشان نمی‌تواند Gemini Nano را اجرا کند. در تراشه جدید Snapdragon 8s Gen 3 مدل هایی با حداکثر ۱۰ میلیارد پارامتر پشتیبانی می‌شوند. درست است که سرعت انجام وظایف در این اسنپدراگون ۸ اس نسل ۳ به اندازه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ بالا نخواهد بود. اما این چیپست با پشتیبانی از هوش مصنوعی، از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ قدیمی متمایز می‌شود.

جدا از هوش مصنوعی، هدف تراشه جدید ارائه یک تجربه تصویربرداری مشابه گوشی های پرچمدار، و پرفرمونس بالا در هنگام بازی است. برای مورد اول، اسنپدراگون ۸ اس نسل ۳ به یک ISP سه‌گانه ۱۸ بیتی (به همراه پردازش تصویر با NPU Hexagon) مجهز شده است. این تراشه از ویژگی «حسگر همیشه فعال» پشتیبانی کرده که باعث افزایش سرعت باز شدن قفل تشخیص چهره و اسکن کد QR می‌شود. ترکیب ISP+NPU همچنین کیفیت تصویر را در تاریکی افزایش می‌دهد.

تراشه Snapdragon 8s Gen 3 می‌تواند از دوربین ۳۶ مگاپیکسلی با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه (تأخیر شاتر صفر)؛ یا یک دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه (باز هم با تأخیر شاتر صفر) پشتیبانی کند. حداکثر وضوح تصویر قابل پشتیبانی برای این چیپست، ۲۰۰ مگاپیکسل است. تصاویر و ویدیو های HEIC و HEVC 10 بیتی با ویدیوهای 4K HDR تا ۶۰ فریم در ثانیه پشتیبانی می‌شوند. این تراشه از ضبط ویدئو های 8K پشتیبانی نخواهد کرد.

اسنپدراگون ۸ اس نسل ۳ با پردازنده گرافیکی Adreno 735

برای بازی کردن، Snapdragon 8s Gen 3 به یک پردازنده گرافیکی Adreno مجهز شده است که از Ray tracing پشتیبانی می‌کند. Adreno Frame Motion Engine 2.0 می‌تواند نرخ فریم را بدون مصرف انرژی اضافی دو برابر کند. حتی ویژگی Snapdragon Game Super Resolution می‌تواند پیکسل های بیشتری را به بازی اضافه کرده و باعث افزایش وضوح آن شود.

همان‌طور که GSMArena اشاره می‌کند، اسنپدراگون ۸ اس نسل ۳ از صفحه نمایش ۱۴۴ هرتزی QHD+ یا نمایشگر ۶۰ هرتزی با وضوح 4K پشتیبانی می‌کند. این تراشه از رفرش ریت تطبیقی ۱ تا ۲۴۰ هرتزی پشتیبانی خواهد کرد. این چیپست همچنین می‌تواند از نمایشگر های 8K (حداکثر ۳۰ هرتز) و 1080p (با رفرش ریت ۲۴۰ هرتز) پشتیبانی کند. از دیگر ویژگی های این تراشه قدرتمند جدید کوالکام می‌توان به پشتیبانی از فرمت ویدیویی H.265 و AV1 (تا رزولوشن 4K با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه) به همراه پخش HDR (HDR10+، Dolby Vision، HLG) اشاره کرد.

تراشه اسنپدراگون ۸ اس نسل ۳ و اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۳ کوالکام روی چه گوشی‌هایی استفاده خواهند شد؟

چندین برند از جمله Honor، iQOO، Realme و Xiaomi به سراغ استفاده از تراشه Snapdragon 8s Gen 3 در گوشی های هوشمند خود خواهند رفت.

نظر شما درباره این چیپست کوالکام چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سهیل سلیمانی