حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

راهکارهای ساده ساخت سایت حرفه‌ای بدون دانش فنی و کدنویسی

نوشته

1 ماه قبل | بدون دیدگاه | مطالب ترنجی

با رشد روزافزون اینترنت و استفاده مردم از آن، بسیاری از افراد به فکر ساخت سایت افتاده‌اند، اما چطور می‌توان بدون دانش فنی و کدنویسی یک وب‌سایت حرفه‌ای را طراحی کرد؟

اگر به فکر طراحی سایت هستید و نگران داشتن دانش فنی مورد نیاز برای ساخت سایت هستید، دیگر نگران نباشید؛ چرا که امروزه راه‌های مختلفی برای ساخت سایت بدون نیاز به دانش فنی پیش پای شما قرار گرفته‌اند. در این مقاله ما دو روش اصلی ساخت سایت بدون کدنویسی را به شما معرفی کرده‌ایم که می‌توانید با استفاده از آن، می‌توانید هرچه سریع‌تر سایت خود را ایجاد کنید. با ما همراه باشید.

طراحی و ساخت سایت بدون کدنویسی؛ آیا امکان پذیر است؟

یکی از سوالاتی که همواره برای کاربران اینترنت و کسانی که می‌خواهند سایت بسازند این است که آیا بدون کدنویسی هم می‌توان سایت طراحی کرد؟ پاسخ این سوال نیز بله است. اگر کاربری بخواهد یک سایت را از ابتدا و از صفر خودش طراحی کند، نیاز دارد تا کدنویسی و زبان‌های برنامه‌نویسی لازم برای ساخت سایت را بلد باشد. اما با پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن پلتفرم‌هایی برای ساخت سایت، دیگر نیاز به کدنویسی برای سایت از بین رفته است. البته اگر کسی بخواهد می‌تواند همچنان با کدنویسی سایت خود را ایجاد کند.

زمانی که یک سایت داینامیک ساخته می‌شود، باید یک سیستم مدیریت محتوا نیز برای آن طراحی شود. با پیشرفت اینترنت، سرویس‌های مدیریت محتوای گوناگونی به بازار عرضه شدند که برای ساخت سایت حرفه‌ای بدون دانش کدنویسی باید از آن‌ها استفاده کنید. دو دسته کلی سیستم مدیریت محتوا داریم:

  • • سیستم مدیریت محتوای متن باز یا Open Source
  • • سیستم مدیریت محتوای اشتراکی یا SAAS

در ادامه نحوه طراحی سایت بدون کدنویسی را به شما گفته‌ایم.

طراحی سایت بدون کدنویسی با سایت ساز

اولین راهی که برای طراحی سایت بدون کدنویسی پیش پای شما قرار دارد، استفاده از سرویس‌های اشتراکی یا SAAS است. در این سرویس‌ها یک سیستم مدیریت محتوای ثابت طراحی می‌شود که کاربران مختلف می‌توانند با استفاده از آن سیستم مدیریت محتوا، سایت خود را طراحی کنند. این سرویس‌های اشتراکی که با عنوان سایت ساز یا فروشگاه ساز نیز شناخته می‌شوند، از محبوب‌ترین گزینه‌های سایت ساخت بدون کدنویسی هستند.

سایت سازهای بین‌المللی

معروف‌ترین سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز‌های دنیا، سرویس‌های ویکس و شاپیفای هستند. اگر درباره طراحی سایت آماده فروشگاهی تحقیق کرده باشید، احتمال دارد نام این دو سرویس را شنیده باشید. این دو سرویس بسیار محبوب هستند و افراد زیادی در سراسر دنیا با استفاده از آن‌ها سایت خود را ساخته‌اند. با این حال به علت تحریم‌های بانکی علیه کاربران ایرانی، تهیه اشتراک از این سرویس‌ها کاری سخت و گران به شمار می‌رود. از طرفی عدم سازگاری با زبان فارسی و درگاه‌های پرداخت ایرانی نیز باعث شده است تا گزینه خوبی برای کاربران ایرانی نباشند.

سایت سازهای ایرانی

در سالیان گذشته سایت ساز و فروشگاه‌سازهای ایرانی نیز پا به دنیای اینترنت گذاشتند و دیگر مشکلات سرویس‌های ویکس و شاپیفای را ندارند. پرتال به عنوان معروف‌ترین سایت ساز رایگان ایرانی، بلافاصله بعد از ثبت نام یک سایت تستی هفت روزه را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

ساخت سایت در این فروشگاه سازها هیچ دانش فنی خاصی نمی‌خواهد و برای آشنایی با تمام بخش‌های سیستم مدیریت محتوا نیز کاربران می‌توانند از تیم پشتیانی آن سایت ساز کمک بگیرند. از طرفی این سرویس‌های مدیریت اشتراکی متن باز نیستند و خودشان زیرساخت و کدنویسی مناسبی روی سایت قرار داده‌اند. به همین دلیل معمولا سایت‌هایی که با سایت ساز ساخته می‌شوند، به صورت پیش‌فرض کدهای بهینه‌ای دارند و اصول سئو نیز در بخش فنی سایت رعایت شده است.

طراحی سایت بدون کدنویسی با وردپرس

راه دیگری که برای ساخت سایت بدون کدنویسی پیش پای کاربران قرار دارد، استفاده از سیستم مدیریت محتوای متن باز و محبوب وردپرس است. استفاده از این سرویس برای ساخت سایت رایگان است، اما هزینه‌هایی برای راه‌اندازی و بهبود عملکرد سایت در انتظار کاربر قرار دارد. امروزه سایت‌های بزرگ و کوچک بسیاری از این سرویس استفاده می‌کنند و سایت‌های زیادی با استفاده از آن ساخته شده‌اند.

نصب وردپرس و خرید هاست و دامنه

برای ساخت سایت با وردپرس، کاربر ابتدا باید یک دامنه اینترنتی برای خود خریداری کند. دامنه به همان آدرس اینترنتی سایت گفته می‌شود و اگر دامنه IR که دامنه منطقه‌ای ایران را بخواهد تهیه کند، می‌تواند از سامانه نیک استفاده کند. استفاده از خود نرم افزار وردپرس رایگان است و برای ساخت سایت باید آن را دانلود کند. سپس کاربر برای ادامه ساخت سایت خود به یک هاست یا فضای میزبانی نیاز دارد تا اطلاعات سایت خود را روی آن قرار دهد. هاست سایت باید از سرویس‌های تامین این فضای میزبانی خریداری شوند و به سایت متصل شوند. سپس برای ادامه مراحل ساخت سایت، کاربر باید DNS دامنه خود را با تنظیمات DNS موجود در هاست و وردپرس یکی کند.

تکمیل ساخت سایت در وردپرس

بعد از انجام این مراحل، کاربر باید ظاهر سایت خود را درست کند. برای طراحی ظاهر سایت می‌توان از یک متخصص ظاهر سایت یا UI/UX کمک گرفت. با این حال قالب‌های آماده و بهینه‌ای برای وردپرس وجود دارد که کاربر می‌تواند آن‌ها را تهیه کند. تهیه این قالب‌ها نیز هزینه جداگانه‌ای دارد، هرچند که می‌تواند از قالب رایگان نیز استفاده کند. اما اگر ادمین سایت می‌خواهد سایت خوبی بسازید، بهتر است یک قالب باکیفیت را برای سایت خود خریداری کند.

بعد از انجام این مراحل سایت با وردپرس ساخته می‌شود و ادمین سایت می‌تواند کار خود را شروع کند. وردپرس افزونه‌های خیلی زیادی برای مدیریت سایت دارد که مدیر سایت می‌تواند هر افزونه‌ای که خواست را برای مدیریت و گسترش سایت خریداری و نصب کند. در نهایت نیز باید گفت که ساخت سایت با وردپرس نیازمند آشنایی با سیستم مدیریت محتوای وردپرس است، اما کدنویسی خاصی در کار نخواهد بود.

در این مطلب سعی کردیم تا دو راه اصلی برای ساخت سایت بدون نیاز به دانش کدنویسی را به شما معرفی کنیم. همان‌طور که در متن خواندیم، هر دوی این روش‌ها مخاطبان زیادی دارد و شما برای ساخت سایت بدون کدنویسی می‌توانید از هر روشی که خواستید اقدام کنید. امیدواریم که از خواندن این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات