حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

رم پرسرعت LPDDR6 در تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 پشتیبانی می‌شود؛ پشتیبانی A18 Pro از LPDDR5T

نوشته

1 ماه قبل | بدون دیدگاه | حافظه‌های ذخیره‌سازی، شایعات

نسل بعدی رم های پرسرعت LPDDR6 در اواخر سال جاری نهایی خواهند شد و چندین سازنده تراشه ازجمله کوالکام، مدیاتک و اپل این فناوری را در گوشی‌های آینده خود استفاده خواهند کرد. بااین‌حال، شایعات جدید حاکی از آن است که اسنپدراگون 8 نسل 4 آینده از تمام رقبای خود جلوتر خواهد بود زیرا در وهله اول، تنها این تراشه از حافظه رم LPDDR6 پشتیبانی می‌کند. درمقابل، A18 Pro اپل که به‌طور انحصاری برای آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس تولید خواهد شد، ممکن است از رم با سرعت پایین‌تر LPDDR5T پشتیبانی کند.

پشتیبانی اسنپدراگون 8 نسل 4 از رم پرسرعت LPDDR6

تقاضا برای حافظه سریع‌تر و کارآمدتر به‌زودی درمیان سازندگان گوشی‌های هوشمند و چیپست رایج خواهد شد و به آن‌ها اجازه می‌دهد مدل‌های هوش مصنوعی گسترده‌ای را روی دستگاه اجرا کنند. گزارش قبلی تخمین زده بود که گوشی‌های آینده برای اجرای این مدل‌ها به حداقل 20 گیگابایت رم نیاز دارند و LPDDR6 احتمالاً پهنای باند بیشتری را ارائه می‌کند تا گلوگاه عملکردی ایجاد نکند. درهمین‌راستا، Ajnews گزارش می‌دهد که کوالکام به‌دنبال برتری رقبای خود مانند اپل خواهد بود زیرا ممکن است اسنپدراگون 8 نسل 4 این شرکت با پشتیبانی از LPDDR6 وارد بازار شود.

این ممکن است امکان‌پذیر باشد زیرا Snapdragon 8 Gen 3 این شرکت درحال‌حاضر از LPDDR5T پشتیبانی می‌کند، درست مانند Dimensity 9300، اگرچه این امر برعهده سازندگان گوشی‌های هوشمند است که این حافظه را برای استفاده در دستگاه‌های خود تهیه کنند. در نوامبر سال گذشته، SK hynix اعلام کرد که اولین دسته از تراشه‌های حافظه LPDDR5T را برای گوشی‌های هوشمندی که دارای Dimensity 9300 هستند ارائه خواهد کرد. شایعه شده بود که Vivo X100 Pro با این فناوری پیشرفته معرفی می‌شود، اما این گوشی درنهایت با رم نسل قبلی LPDDR5X عرضه شود.

پشتیبانی اسنپدراگون 8 نسل 4 از رم پرسرعت LPDDR6

پشتیبانی اسنپدراگون 8 نسل 4 از رم پرسرعت LPDDR6

به‌طور خلاصه، این امکان برای اسنپدراگون 8 نسل 4 وجود دارد که از LPDDR6 پشتیبانی کند، اما این به شرکای کوالکام بستگی دارد که درنهایت از این حافظه رم استفاده کنند. در مورد اپل، این شرکت به‌دلیل اتخاذ جدیدترین استانداردها، بسیار دیرتر از رقبا، شناخته شده است. بنابراین، جای تعجب نیست که A18 Pro از رم LPDDR6 پشتیبانی نخواهد کرد. درحالی‌که این می‌تواند به این معنا باشد که آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس ممکن است نتوانند مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) را روی دستگاه اجرا کنند، گفته می‌شود که اپل درحال بررسی ذخیره‌سازی LLM در فلش NAND است، به این معنی که ازنظر تئوری، دستگاه‌های دارای ظرفیت RAM محدود نیز می‌توانند از هوش مصنوعی روی دستگاه پشتیبانی کنند.

حداکثر پهنای باند LPDDR6 هنوز نهایی نشده است، اما با توجه به اینکه LPDDR5T دارای حداکثر سرعت عملیاتی 9.6 گیگابیت‌برثانیه است، می‌توان این‌گونه فرض کرد که نسل بعدی بسیار سریع‌تر خواهد بود. در مورد اینکه چه زمانی این حافظه رم را در عمل خواهیم دید، این گزارش بیان می‌کند که این فناوری در نیمه دوم سال 2025 به‌کار گرفته می‌شود؛ بنابراین حتی با وجود پشتیبانی تراشه آینده کوالکام از این حافظه، گوشی‌های بهره‌مند از آن ممکن است به پرچمداران نیمه دوم سال آینده و یا نیمه اول دو سال آینده محدود شود.

نظر شما درباره پشتیبانی اسنپدراگون 8 نسل 4 از رم پرسرعت LPDDR6 چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی