حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ممنوعیت تیک تاک در امریکا تصویب شد، یک قدم تا منع قطعی

نوشته

1 ماه قبل | بدون دیدگاه | شبکه‌های اجتماعی

آدم‌ها را نمی‌توان شناخت تا زمانی که برخلاف میل‌شان عمل کنید یا با آن‌ها مخالف باشید. آزادی امریکایی تا زمانی ادامه دارد که شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌ها امریکایی باشند، نه چینی! دوباره و در ادامه ماجراهای TikTok در امریکا، یک لایحه جدید در مجلس نمایندگان تصویب شده است. ممنوعیت تیک تاک در امریکا تصویب شده و تنها یک قدم تا منع قطعی آن وجود دارد.

ممنوعیت تیک تاک در امریکا

هفته گذشته، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه لایحه جدیدی به دنبال آن است که ByteDance را مجبور به فروش TikTok به یک شرکت امریکایی کند یا در این کشور با ممنوعیت مواجه شود.

حالا این لایحه در مجلس نمایندگان ایالات متحده با حمایت قوی دوحزبی، (352 به 65 رای) تصویب شده است.

ایستگاه بعدی، مجلس سنا است. البته یک سناتور با این ممنوعیت مخالف است، بنابراین ممکن است امیدی وجود داشته باشد. اما در صورت تصویب این لایحه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که این لایحه را امضا خواهد کرد و به قانون تبدیل خواهد شد.

جالب اینجاست که کمپین انتخاباتی بایدن یک ماه پیش در همین TikTok هم آغاز شده است.

سال 2020، چندین شرکت امریکایی از جمله مایکروسافت به خرید TikTok علاقه مند شدند. با این حال، مقامات چینی با چنین معامله‌ای مخالفت کردند.

با این حال و چند سال بعد، ما تقریباً به همان نقطه بازگشته‌ایم. این لایحه در صورت تبدیل شدن به قانون، ByteDance را مجبور می‌کند در بازه زمانی ۶ ماهه تیک تاک را بفروشد. پس از آن، شرکت های آمریکایی از میزبانی برنامه‌های ByteDance در فروشگاه‌های نرم‌افزاری خود و ارائه خدمات میزبانی منع می‌شوند.

به عبارت دیگر، TikTok از فروشگاه App Store اپل و Play Store گوگل حذف خواهد شد. تیک تاک در امریکا ۱۷۰ میلیون کاربر دارد که نشان از نفوذ قوی آن است. جمعیت کل امریکا در سال ۲۰۲۳ معادل حدود ۳۳۶ میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

البته این موضوع هنوز به پایان نرسیده و میان‌برهای قانونی زیادی برای عبور از آن وجود دارد. به عنوان مثال، سال گذشته ایالت مونتانا TikTok را ممنوع کرد، اما چند ماه بعد یک قاضی فدرال این ممنوعیت را ملغی کرد. جالب این‌که این حتی اولین بار نبود که یک ممنوعیت لغو می‌شود.

البته، انتظار داریم که ByteDance و مقامات چینی برای رویکرد متفاوت تلاش کنند.

شبکه اجتماعی تیک‌تاک واقعا بسیار بزرگ است، در سال ۲۰۲۱ به ۱ میلیارد کاربر ماهانه رسید و اولین برنامه‌ای بود که در سال گذشته به 10 میلیارد دلار هزینه درون برنامه‌ای دست پیدا کرد. بسته به اینکه وضعیت حقوقی چگونه از بین برود، پول زیادی برای بدست آوردن یا از دست دادن وجود دارد.

باید توجه داشته باشید که با تصویب این لایحه TikTok تنها پلتفرمی نیست که تحت تاثیر قرار می‌گیرد. به هر حال، این قانونِ به اصطلاح “محافظت از آمریکایی ها در برابر برنامه های کاربردی کنترل شده توسط دشمنان خارجی” ممکن است بر پلتفرم‌های دیگری مانند WeChat (متعلق به غول فناوری چینی Tencent) نیز تأثیر بگذارد.

چندین سازمان در ایالات متحده نیز با این ممنوعیت مخالف هستند. بنیاد مرز الکترونیک (EFF)، اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا (ACLU)، مرکز دموکراسی و سازمان مبارزه برای آینده نیز مخالف آن هستند و در این مورد به کمیته انرژی و بازرگانی مجلس نامه نوشتند. EFF و ACLU حتی خلاصه ای برای حمایت از لغو ممنوعیت مونتانا نوشتند.

این چیزی است که EFF در یک پست وبلاگی نوشت:

“کنگره باید به جای تصویب این لایحه بیش از حد و نادرست، از جمع‌آوری مقادیر زیادی از داده‌های شخصی دقیق ما که سپس در اختیار کارگزاران داده قرار می‌گیرد، از هر شرکتی – صرف نظر از اینکه در کجا مستقر است – جلوگیری کند. چه سازمان‌های دولتی ایالات متحده باشد و چه حتی دشمنان خارجی از جمله چین. ما نباید وقت خود را با بحث بر سر قانونی تلف کنیم که به دلیل ساکت کردن صدای میلیون ها آمریکایی کنار گذاشته می شود. در عوض، کنگره باید مشکل واقعی تجاوزات خارج از کنترل به حریم خصوصی را با تصویب قانون جامع حریم خصوصی داده های مصرف کننده حل کند.”

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید این ممنوعیت‌ها مشروع هستند؟ البته که ما همین حالا و در ایران با چنین ممنوعیت‌هایی زندگی می‌کنیم.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)