حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گوگل Gemini رسماً جایگزین Bard شد: اپلیکیشن اختصاصی و مدل Advanced

نوشته

2 ماه قبل | بدون دیدگاه | گوگل، هوش مصنوعی

گوگل امروز به‌صورت رسمی اعلام کرد که هوش مصنوعی Gemini خود را به‌طور کامل جایگزین Bard می‌کند. جمنای مدل زبانی بزرگ (LLM) گوگل است که جدیدترین ویژگی‌های هوش مصنوعی مولد این شرکت را ارائه می‌کند. گوگل همچنین قصد دارد چندین چیز را به‌طور همزمان در مورد محصولات هوش مصنوعی، اندروید، Assistant و موارد دیگر خود دگرگون سازد. ما سعی خواهیم کرد همه این‌ها را در این مطلب توضیح دهیم، بنابراین با ما همراه باشید.

Bard اکنون Gemini است

تقریباً یک سال پیش، گوگل Bard را معرفی کرد که یک چت‌بات مولد هوش مصنوعی است. بارد پاسخی به افزایش سریع و خیره‌کننده محبوبیت ChatGPT OpenAI بود. مانند ChatGPT، گوگل Bard به شما این امکان را می‌دهد که به زبان طبیعی سؤال بپرسید و از چت‌بات بخواهید در پاسخ چیزهایی را انجام دهد یا ایجاد کند. در آن زمان، Bard بر اساس LLM موجود گوگل به نام PalM 2 بود.

در اواخر سال 2023، گوگل Gemini را به‌عنوان LLM جدید خود برای جایگزینی PalM 2 معرفی کرد که شامل سه نسخه Nano ،Pro و Ultra می‌باشد. در این مرحله، بارد از PaLM 2 به Gemini Pro منتقل شد.

گوگل Gemini

گوگل Gemini

اکنون، برای یک‌دست کردن هوش مصنوعی گوگل و مدل‌های زبانی این شرکت، Bard به‌طول کامل به Gemini تبدیل می‌شود. این حالت همچنین خیلی بی‌شباهت به استراتژی نام‌گذاری OpenAI نیست، زیرا سرویس ChatGPT مبتنی‌بر نسخه‌ای از پلتفرم GPT (در‌حال‌حاضر GPT-4) است.

به‌دلیل این تغییر نام تجاری، دسترسی به Bard در وب نیز درحال تغییر است. با جستجوی هوش مصنوعی گوگل، دیگر به آدرس bard.google.com نخواهید رفت، بلکه به gemini.google.com منتقل می‌شود. گوگل به‌سرعت به این نکته اشاره کرده که ممکن است مدتی طول بکشد تا این انتقال کامل شود، بنابراین اگر از Gemini استفاده کنید و بپرسید: “اسم شما چیست؟” ممکن است همچنان پاسخ دهد «Bard».

این یک تغییر نام مستقیم است، بنابراین خود سرویس تغییر زیادی نمی‌کند و Gemini در هر جایی که Bard در دسترس بوده است، راه خود را ادامه می‌دهد. می‌توانید فهرست کامل زبان‌ها و کشورها را در صفحه پشتیبانی گوگل مشاهده کنید.

گوگل Gemini اکنون یک اپلیکیشن اندرویدی دارد

دسترسی به Bard در سال گذشته بسیار ساده بوده است و کافی بود تنها یک مرورگر را اجرا کرده و از سایت آن بازدید کنید. شما می‌توانید این کار را روی لپ‌تاپ، دسکتاپ و تلفن همراه خود انجام دهید. بااین‌حال، استفاده از یک ابزار مبتنی‌بر مرورگر در یک گوشی هوشمند چندان راحت نیست، بنابراین گوگل با راه‌اندازی یک برنامه اندروید Gemini، این مشکل را برطرف می‌کند.

اپلیکیشن Gemini دارای تمام ویژگی‌های Bard است که شما در سال گذشته استفاده کرده‌اید. می‌توانید یک پیام متنی صادر کنید، یک تصویر آپلود کنید، از صدای خود برای ایجاد اعلان‌ها، درخواست ایجاد تصویر، ایجاد کد و غیره استفاده کنید. برنامه Gemini همچنان بر پایه Gemini Pro است.

اپلیکیشن اندرویدی گوگل Gemini

اپلیکیشن اندرویدی گوگل Gemini

توجه داشته باشید که Gemini مانند Bard یک ابزار مبتنی‌بر ابر است، بنابراین به اتصال اینترنت نیاز دارد و هیچ فرآیندی روی دستگاه انجام نخواهد شد. برخی از ویژگی‌های Gemini وجود دارد که در خانواده پیکسل روی خود دستگاه کار می‌کنند، اما کاملاً از این برنامه جدا هستند.

می‌توانید اپلیکیشن Gemini برای اندروید را از فروشگاه گوگل پلی دانلود کنید.این برنامه درحال‌حاضر با پشتیبانی از زبان انگلیسی در ایالات‌متحده در دسترس است و هفته آینده از زبان ژاپنی و کره‌ای پشتیبانی خواهد کرد. درنهایت، پشتیبانی از سایر کشورها/زبان‌ها به‌زودی ارائه می‌شود.

هیچ اپلیکیشن Gemini برای iOS وجود ندارد

به‌جای یک برنامه مستقل Gemini، کاربران آیفون از برنامه iOS گوگل استفاده خواهند کرد. در بالای برنامه، یک تب جدید ظاهر می‌شود و تنها کافیست لوگوی “G” یا لوگوی “Star” را لمس کنید. با کشیدن انگشت خود به سمت لوگوی Gemini، ابزارهای آن به شما نشان داده می‌شود.

گوگل بیان نکرده است که آیا یک اپلیکیشن مستقل Gemini به iOS می‌آید یا خیر. این نسخه جدید از برنامه Google با پشتیبانی از زبان انگلیسی، امروز برای آیفون‌های موجود در ایالات‌متحده ارائه می‌شود.

Gemini جایگزین Google Assistant می‌شود

این احتمالاً جنجالی‌ترین خبر روز است. هنگامی که برنامه اندرویدی Gemini را نصب می‌کنید، از شما خواسته می‌شود که Google Assistant را با Gemini جایگزین کنید. این یک جایگزین کامل خواهد بود. به‌عبارت‌دیگر، اگر به تلفن خود بگویید «Hey Google» یا دکمه روشن/خاموش را نگه دارید و یا انگشت خود را از گوشه پایین نمایشگر به داخل صفحه بکشید، به‌جای گوگل اسیستنت، Gemini ظاهر خواهد شد.

گوگل می‌گوید که Gemini بسیاری از وظایفی را که از Assistant انتظار دارید، انجام خواهد داد. این موارد شامل برقراری تماس، تنظیم تایمر یا کنترل دستگاه‌های خانه هوشمند است. بااین‌حال، این شرکت اعتراف می‌کند که Gemini نمی‌تواند به‌طور کامل برخی از ویژگی‌هایی را که ممکن است از Assistant انتظار دارید، جایگزین کند و در تلاش است تا این ویژگی‌ها را به مرور زمان به Gemini بیاورد.

یکی از محدودیت‌های آشکار در اینجا اتصال اینترنت برای Gemini است. بسیاری از تلفن‌های اندرویدی می‌توانند برخی از وظایف Assistant را روی دستگاه انجام دهند، اما در مورد Gemini این‌طور نخواهد بود. به‌همین‌ترتیب، اگر اینترنت کندی دارید، تجربه شما با Gemini را عمیقاً تحت تأثیر قرار می‌دهد.

از طرف دیگر، Gemini همچنین قادر به انجام کارهایی است که Assistant قادر به انجام آن نیست. به‌عنوان‌مثال، Gemini می‌تواند در مورد آنچه در تلفن شما اتفاق می‌افتد آگاه باشد. به‌عبارت‌دیگر، می‌توانید Maps را در مکانی روی تلفن خود باز کنید، دکمه «Add this screen» را که در بالا می‌بینید بزنید، و سپس بپرسید، «?What are some cool things to do here» و Gemini متوجه منظور شما خواهد شد. همچنین می‌توانید تصاویری را که به‌صورت آنلاین گرفته‌اید یا پیدا کرده‌اید آپلود کنید. به‌عنوان‌مثال، به شما این امکان را می‌دهد که از لاستیک ماشین خود عکس بگیرید و از Gemini بپرسید که چگونه آن را تعمیر کنید.

خوشبختانه، جایگزینی Assistant با Gemini دائمی نیست؛ حداقل نه هنوز. در هر زمان، می‌توانید دستیار دیجیتال پیش‌فرض خود را به Google Assistant برگردانید. انجام این کار همه چیز را به حالت عادی بازمی‌گرداند، با «Hey Google» که Assistant را اجرا می‌کند، نه Gemini. این شما را از استفاده از Gemini منع نمی‌کند، اما برای انجام این کار باید برنامه را به‌صورت دستی راه‌اندازی کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که این فقط برای موبایل است. سایر دستگاه‌های شما با قابلیت‌های «Assistant»، مانند بلندگوهای هوشمند و نمایشگرهای هوشمند، همچنان از این دستیار گوگل استفاده می‌کنند، بدون اینکه گزینه‌ای برای جابه‌جایی به Gemini وجود داشته باشد.

بدیهی است که این یک گام مهم به سمت پایان Google Assistant است اما گوگل کماکان برای مدت طولانی از آن پشتیبانی خواهد کرد. بااین‌حال، با توجه به تغییرات امروز، شکی نیست که گوگل قصد دارد با گذشت سال‌ها کاملاً پشتیبانی از Assistant را متوقف کند.

نسخه پولی گوگل Gemini به نام Advanced وجود دارد

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، Gemini بر اساس Gemini Pro LLM ساخته شده است. اگرچه این مدل فوق‌العاده قدرتمند است، اما به‌خوبی Gemini Ultra نیست. بااین‌حال، دسترسی به مدل Ultra رایگان نخواهد بود.

Gemini Advanced نسخه جدید پولی این چت‌بات است که قبلاً با نام Bard شناخته می‌شد. Advanced مبتنی‌بر Gemini Ultra 1.0 است و بیشترین قدرتی را که یک مصرف‌کننده عمومی می‌تواند از گوگل در لحظه‌ای که صحبت از هوش مصنوعی مولد به میان می‌آید را ارائه دهد.

Gemini Advanced برای افرادی است که کارهای بسیار دشواری دارند که می‌خواهند اجرا کنند. کدنویس‌ها می‌توانند خلاقیت‌های بسیار پیچیده‌تری را درخواست کنند. سازندگان محتوا می‌توانند با تجزیه‌وتحلیل روندها، تولید متن و تصاویر و موارد دیگر، از یک ایده تا تکمیل آن را دنبال کنند. Gemini Advanced می‌تواند درخواست‌های طولانی‌تر و پیچیده‌تر را مدیریت کند و جزئیات بیشتری را در آن درخواست‌ها درک کند.

گوگل Gemini

گوگل Gemini

پرداخت برای Gemini Advanced آن‌طور که انتظار دارید ساده نخواهد بود. گوگل این سرویس را در سطح جدیدی از Google One قرار می‌دهد. این سطح که به‌طور رسمی به‌عنوان Google One AI Premium شناخته می‌شود، هر ماه 19.99 دلار برای شما هزینه دارد. این هزینه ماهانه علاوه‌بر دسترسی نامحدود به Gemini Advanced در پلتفرم‌های مختلف، 2 ترابایت فضای ذخیره‌سازی و همه مزایای دیگری را که با طرح 2 ترابایتی Google One Premium ارائه می‌شود، برای شما به‌ارمغان می‌آورد. ازآنجایی‌که سطح 2 ترابایتی درحال‌حاضر 9.99 دلار در هر ماه هزینه دارد، قیمت واقعی Gemini Advanced هر ماه 10 دلار است، اگرچه حداقل امروز راهی برای دریافت آن به‌تنهایی وجود ندارد.

گوگل می‌خواهد کاربران قدرتی را که این سرویس جدید اجازه می‌دهد، تجربه کنند، بنابراین دو ماه رایگان برای هر کسی که می‌خواهد به Gemini Advanced دسترسی پیدا کند، ارائه می‌کند. این سرویس امروزه به زبان انگلیسی در بیش از 150 کشور و منطقه در دسترس است.

هوش مصنوعی Duet نیز درحال تبدیل شدن به Gemini است

در Google I/O سال گذشته، گوگل Duet AI را معرفی کرد، مجموعه‌ای از ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای مشتریان تجاری که از Google Workspace و برنامه‌های Google Cloud استفاده می‌کنند.

جای تعجب نیست که این ویژگی‌ها نیز به نام Gemini تغییر نام می‌دهند. اما نکته بیشتر این است که آن‌ها برای مشتریان خارج از Workspace و Cloud نیز ارائه می‌شود. برای دریافت آن‌ها، باید مشترک Google One AI Premium باشید، همان‌طور که در بخش قبل توضیح داده شد. این یک امتیاز عالی درکنار دسترسی به قدرت Gemini Ultra ازطریق Gemini Advanced خواهد بود.

ابزارهای هوش مصنوعی به Gmail ،Sheets ،Docs ،Slides و Meet خواهند آمد. بااین‌حال، گوگل تنها به بیان «به‌زودی» برای ارائه این ویژگی‌ها بسنده کرده است. به این ترتیب، ممکن است بخواهید منتظر بمانید تا برنامه آزمایشی دو ماهه رایگان Google One AI Premium خود را دریافت کنید تا زمانی که بتوانید این ابزارها را امتحان کنید.

دیدگاه شما پیرامون تمامی این تغییرات از سوی گوگل و تبدیل شدن رسمی Bard به Gemini و همه ویژگی‌های آن چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی