حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بنچمارک‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۴ برای اپل M3 خط و نشان می‌کشد

نوشته

3 ماه قبل | بدون دیدگاه | برترین‌های ترنجی، بنچمارک، تست، شایعات، کوالکام

آنطور که پیداست تراشه پرچمدار نسل بعدی کوالکام به معنی واقعی کلمه یک هیولا می‌تواند باشد. با منتشرشدن بنچمارک‌های غیررسمی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ باید گفت که این تراشه برای اپل M3 خط و نشان می‌کشد. همچنین در مقایسه با نسل قبلی خود یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ تا ۴۶ درصد امتیاز پردازش چندهسته‌ای بالاتر را ثبت می‌کند. البته همزمان درباره صحت این نتایج ادعایی، اگر و اما وجود دارد.

اسنپدراگون ۸ نسل ۴

پیش‌تر گزارشی درباره عملکرد تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ کوالکام نشان می‌داد که اولین تراشه موبایلی این شرکت با هسته‌های سفارشی خودش کاملا سریع‌تر از اپل M2 است. این برتری از نظر پردازنده گرافیکی و همچنین در یک بنچمارک، ثبت شده بود.

در گزارش جدیدی که داریم، ادعا می‌شود امتیازهای چندهسته‌ای و تک هسته‌ای Snapdragon 8 Gen 4 در بنچمارک Geekbench 6 نه تنها از نسل قبلی خود بهتر است، بلکه در مقابل تراشه قدرتمند اپل M3 نیز می‌تواند مدعی ظاهر شود. همچنین یک بنچمارک در Antutu وجود دارد که کمی شبهه‌ناک است.

امتیاز ۳ میلیونی در  Antutu و  چند هسته‌ای بالای ۱۰ هزار در GeekBench واقعی است؟

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، اسنپدراگون 8 نسل 4 به ترتیب امتیاز تک هسته‌ای و چند هسته‌ای 2845 و 10628 را کسب می‌کند. برای مقایسه باید بدانید که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 موجود در گلکسی اس 24 اولترا، امتیاز چندهسته‌ای 7249 را به دست می‌آورد. به این ترتیب اسنپدراگون 8 نسل 4 در تست چند‌هسته‌ای تا 46 درصد سریعتر از نسل قبل خود است.

البته نکته‌ای درباره تصویر بالا و نتیجه بالای ۳ میلیونی بنچمارک AnTuTu وجود دارد این است. در این تصویر اسم رمز تراشه “Lahaina” است. اگر دقت کنید این اسم رمز برای تراشه اسنپدراگون 888 بود، در حالی که اسنپدراگون 8 نسل 4 با اسم رمز “Pakala” در دست توسعه است. در نتیجه احتمال دارد که این نتایج ویرایش شده و در نتیجه جعلی باشند.

از طرفی به گفته یکی از منابع، اسنپدراگون 8 نسل 4 با فرکانس 4 گیگاهرتز آزمایش می شود، بنابراین ممکن است این امتیازات تک هسته ای و چند هسته ای بر اساس این کلاک باشد.

یکی از دلایلی که ظاهراً اسنپدراگون 8 نسل 4 توانست چنین امتیاز بالایی را با وجود ۲ کلاستر 2 + 6 هسته‌ای به دست آورد، این است که شایعه شده فقط از هسته‌های قدرتمند «فینیکس» بهره می‌برد. به نظر می رسد که به‌مانند راهبرد مدیاتک در Dimensity 9300، اسنپدراگون 8 نسل 4 دارای هسته‌های کم‌مصرف نخواهد بود و همین موضوع عملکرد چند هسته‌ای آن را افزایش می‌دهد. طبیعتا این می‌تواند روی مصرف انرژی و تولید دما تاثیر بگذارد.

خوشبختانه، گفته می‌شود که این تراشه با معماری N3E سه نانومتری TSMC تولید می‌شود، بنابراین راندمان بهبود یافته این لیتوگرافی می‌تواند اثرات نامطلوب حذف کلاستر هسته‌های کم‌مصرف را جبران کند. در مقایسه با ترشه اپل M3 باید گفت که این تراشه جدید کوپرتینویی‌ها در نتایج تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به سختی سریع‌تر از اسنپدراگون 8 نسل 4 است. نتایج تست بنچمارک این تراشه را می‌توانید ببینید:

این نشان می‌دهد تصمیم کوالکام برای تغییر به طراحی CPU سفارشی حرکت درستی بوده است، حتی اگر به معنای این باشد که تولیدکنندگان باید قیمتی بالاتر اسنپدراگون 8 نسل 3 برای آن بپردازند.

این ارقام بدون شک نوید بهترین تراشه برای گوشی‌های هوشمند اندرویدی را می‌دهد. رقابت نزدیک و پرشدن شکاف بین تراشه نسل جدید اپل M3 با این تراشه کوالکام واقعا قابل توجه است. البته باید صبر کرد و دید تا پاییز ۱۴۰۳ که اپل تراشه A18 را رونمایی می‌کند، تیم آن‌ها چه چیزی برای ارائه دارند.

البته هنوز سوال‌های زیادی وجود دارد. مثلا درباره مصرف انرژی این تراشه صحبت نشده و بنچمارک گیک‌بنچ چنین موضوعی را ارائه نمی‌کند. بنابراین حتی اگر تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 از امتیاز چندهسته‌ای درخشان 10000 در Geekbench 6 عبور کند، اما هنوز باید بدانید که با چه مصرف انرژی توانسته چنین موفقیتی داشته باشد.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید اسنپدراگون ۸ نسل ۴ می‌تواند تا این مرز و فراتر از آن پیش برود؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)