حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سیستم عامل HarmonyOS Next هواوی از فایل‌های APK پشتیبانی نمی‌کند: به HAP سلام کنید

نوشته

5 ماه قبل | بدون دیدگاه | HarmonyOS، برترین‌های ترنجی، سیستم عامل، هواوی

حدودا سه ماه پیش بود که هواوی HarmonyOS NEXT معرفی شد. این سیستم‌عامل به عنوان ” نسخه خالص سیستم‌عامل هارمونی بدون اندروید” عرضه خواهد شد. آنطور که پیداست Huawei در این زمینه بسیار ثابت‌قدم است. به تازگی گفته شده که سیستم عامل HarmonyOS Next هواوی از فایل‌های APK پشتیبانی نمی‌کند و پسوند نرم‌افزاری جدید HAP را معرفی می‌کند. این یعنی سیستم عامل جدید هواوی از نرم‌افزارهای موجود اندروید پشتیبانی نخواهد کرد. باید دید که آیا این سیستم‌عامل چینی می‌تواند با وجود تحریم‌های موجود و عدم اتکا به اکوسیستم غنی نرم‌افزارهای اندروید موفق شود یا خیر.

سیستم عامل HarmonyOS Next هواوی

رابطه هواوی با گوگل از زمان تحریم‌های امریکا در سال 2019 شکرآب شد. در اولین قدم محدودیت دسترسی به سرویس‌های موبایل گوگل یا GMS اعمال شد و سپس دسترسی به نسخه‌های جدید اندروید با محدود مواجه بود.

چینی‌ها سیستم‌عامل جدید خود با نام HarmonyOS را توسعه دادند و حالا پس از چند سال توسعه، به نظر می‌رسد هواوی در حال آماده شدن برای کنار گذاشتن کامل‌تر اندروید با نسخه جدید HarmonyOS است.

قبل از تحریم‌های ایالات متحده در سال 2019، هواوی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند اندرویدی بود. در حقیقت آن‌ها رتبه دوم پرفروش‌ترین برند موبایل را داشتند که برای چند ماهی با شکست سامسونگ به رتبه اول هم دست پیدا کردند.

این شرایط و با تحریم امریکا به سرعت تغییر کرد، با حذف ناگهانی خدمات گوگل در دستگاه‌های جدید هواوی شاهد کاهش آمار فروش بودیم. حتی فروشگاه نرم‌افزار Google Play Store نیز از محصولات هواوی حذف شد و این شرکت در تلاش بود تا فروشگاه‌های اپلیکیشن جایگزین برای آن ارائه کند. اولین تلاش‌های هواوی برای مقابله با این تحریم‌ها ارائه App Gallery به عنوان فروشگاه نرم‌افزاری اختصاصی بود و سپس به سیستم عامل جدید روی آورد.

اپ گالری هوآوی

اپ گالری هوآوی

تلاش‌های هواوی برای «جایگزینی» اندروید در سال ۲۰۲۱ با عرضه سیستم‌عامل «HarmonyOS» اوج گرفت. هارمونی او‌اس یک پلت‌فرم مبتنی بر اندروید است که با حفظ گنجینه برنامه‌های جانبی موجود در اندروید، تغییرات بیشتری در تجربه کاربر ایجاد می‌کند. اکنون هواوی در حال برداشتن گام بعدی در این سفر است.

سیستم عامل جدید “HarmonyOS Next” چند ماه پیش و به عنوان بخشی از کنفرانس توسعه دهندگان هواوی معرفی شد.

در آن زمان، رسانه هایی مانند Huawei Central گفتند که “Next” “نسخه ای خالص از سیستم عامل HarmonyOS و بدون لایبرری‌های اندروید است” و جایگزین نسخه های موجود این پلت‌فرم خواهد شد.

البته با توجه به سابقه بیانیه‌های رسمی هواوی درباره هارمونی او‌اس، باور صحبت جدید کمی سخت است. اگر به یاد داشته باشید، هنگامی که HarmonyOS اصلی معرفی شد، این شرکت اصرار داشت که این سیستم عامل متکی به اندروید نیست، حتی با وجود شواهد زیادی که وجود داشت.

با این حال، به نظر می رسد این بار سرایط و مواضع جدی‌تر است. در یک دمو از HarmonyOS Next دیده شده که فایل‌های APK به هیچ وجه باز نمی‌شوند. با این حال رابط کاربری کلی سیستم‌عامل همچنان مانند طراحی‌های مبتنی بر اندروید به نظر می‌رسید.

فایل‌های HAP به جای APK در HarmonyOS NEXT

آنطور که توسط South China Morning Post در این هفته گزارش شد، شرکت‌های فناوری بزرگ چینی عجله دارند تا توسعه دهندگانی را استخدام کنند که بتوانند برنامه‌های اختصاصی HarmonyOS را تولید کنند.

این گزارش مجدداً تأکید می‌کند که «Next» «شامل حذف پشتیبانی از برنامه‌های مبتنی بر اندروید در تمام دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل جدید است». همچنین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اوایل سال 2024 ارائه می‌شود.

گفته می‌شود که هارمونی او اس نکست فایل‌های APK را پشتیبانی نمی‌کند و فقط از «HAP» پشتیبانی خواهد کرد.

قطعاً واضح است که هواوی در حال کنار گذاشتن برنامه‌های اندرویدی است، اما هنوز هم باور این موضوع سخت است که این شرکت اندروید (AOSP) را به طور کامل کنار بگذارد.

باید صبر کرد و تا عرضه رسمی نهایی HarmonyOS NEXT منتظر دیدن خروجی کار هواوی بود. شما چطور فکر می‌کنید؟ با وجود تحریم‌های موجود آیا پلتفرم‌های بزرگ امریکایی حاضر به عرضه نسخه HAP نرم‌افزارهای خود خواهند بود؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)