حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه Tensor G4 سال آینده گوگل کماکان ساخت سامسونگ خواهد بود

نوشته

6 ماه قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، شایعات، گوگل

در سالیان گذشته، سامسونگ به گوگل کمک کرده است تا تراشه‌های سفارشی Tensor را برای دستگاه‌های پیکسل خود توسعه دهد. گوشی‌های پیکسل امسال یعنی سری Pixel 8، دارای چیپست Tensor G3 هستند که از مودم 5G سامسونگ استفاده می‌کند و توسط Samsung Foundry ساخته شده است. پیش از این، شایعاتی وجود داشت مبنی‌بر اینکه ممکن است گوگل برای نسل بعدی تراشه تنسور خود به TSMC روی آورد. بااین‌حال، اکنون گزارش شده است که این موضوع شاید به سال 2025 موکول شود و برای سال آینده، گوگل کماکان درنظر دارد تراشه Tensor G4 خود را براساس فرایند نسل سوم 4 نانومتری سامسونگ توسعه دهد.

تراشه Tensor G4 گوگل

بر اساس گزارشی از کره جنوبی، Samsung Foundry قراردادی برای ساخت پردازنده Tensor G4 دریافت کرده است. این چیپست در گوشی‌های پیکسل سال آینده یعنی پیکسل 9، پیکسل 9 پرو، و پیکسل فولد 3 استفاده خواهد شد. طبق گزارش‌ها، Tensor G4 با استفاده از فرآیند SF4P (نسل سوم 4 نانومتری) ساخته خواهد شد که عملکرد و کارایی بهتری نسبت‌به نسل دوم پردازش 4 نانومتری چیپست Tensor G3 دارد. در مقایسه، چیپست داخلی اگزینوس 2200 سامسونگ از فرآیند SF4E (نسل اول 4 نانومتری) استفاده می‌کرد. تراشه اگزینوس 2400 جدید سامسونگ نیز که در مدل‌های گلکسی اس 24 و گلکسی اس 24 پلاس استفاده خواهد شد، از فرآیند SF4P استفاده می‌کند.

گفته می‌شود که Tensor G4 پیشرفت‌های جزئی را نسبت‌به Tensor G3 به‌همراه خواهد داشت. Tensor G3 نام رمز “Zuma” را داشت، درحالی‌که Tensor G4 طبق گزارش‌ها با کد “Zumo Pro” شناخته می‌شود. همچنین گفته می‌شود که Tensor G4 دارای یک هسته اصلی Cortex-X4 و تعداد نامعلومی از هسته‌های عملکردی و کارآمدی Cortex-A720 و Cortex-A520 CPU است. این تراشه همچنین از پردازنده گرافیکی ARM Immortalis-G715 بهره می‌برد. در ابتدا، گوگل قصد داشت وظیفه ساخت تراشه آینده خود را به TSMC محول کند، اما این معامله به‌دلیل بازدهی پایین شکست خورد.

تراشه Tensor G4 گوگل

تراشه Tensor G4 گوگل

در ادامه، سامسونگ اما برای پیشرفته‌ترین فرآیندهای تولید تراشه خود مشتریان بیشتری به‌دست می‌آورد. اخیراً این شرکت تأیید کرده است که ساخت تراشه‌های سرور 3 نانومتری برای فناوری AD را آغاز کرده است. همچنین شایعه شده است که کوالکام برای ساخت حداقل برخی از تراشه‌های اسنپدراگون 8 نسل 4 خود، Samsung Foundry را انتخاب کرده است. به‌نظر می‌رسد این شرکت کره‌ای به‌لطف استفاده از فناوری طراحی ترانزیستور GAA (Gate All Around) در خانواده فرآیندهای 3 نانومتری خود، نسبت‌به TSMC برتری جزئی دارد.

دیدگاه شما پیرامون توسعه تراشه Tensor G4 آینده گوگل براساس فرایند ساخت سامسونگ چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی