حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

احتمال تاخیر در عرضه تراشه ۲ نانومتری TSMC و عقب‌ماندن از سامسونگ

نوشته

7 ماه قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها

سازنده تراشه ۳ نانومتری A17 Pro اپل، کمپانی تایوانی TSMC است. ظاهراً این ریخته‌گری سطح اول جهانی در گام بعدی خود به سمت کوچک‌سازی تراشه با مانعی مواجه است. گزارش اخیر حاکی از آن است که علیرغم وعده‌های اولیه برای عرضه در سال ۲۰۲۵، تولید تراشه‌های ۲ نانومتری این برند ممکن است تا سال ۲۰۲۶ به تعویق بیفتد.

تراشه ۲ نانومتری TSMC

شرایط زمانی سخت‌تر می‌شود که بدانید سامسونگ قصد دارد تراشه‌های ۲ نانومتری خود را تا سال 2025 عرضه کند‌.

حرکت به سمت تراشه‌های ۲ نانومتری برای TSMC بسیار مهم است زیرا قصد دارد از ترانزیستورهای FinFET به فناوری Gate-all-around یا GAA کوچ کند و هدف آن مصرف انرژی کمتر در کنار عملکرد بهتر خواهد بود. جالب است بدانید که ریخته‌گری سامسونگ در حال حاضر از فناوری GAA برای فناوری 3 نانومتری خود استفاده می کند.

این تأخیر احتمالی تایوانی‌ها می‌تواند فرصت را به رقبای این شرکت تقدیم کند. مثلا اینتل قصد دارد فناوری Power Via خود را در سال آینده معرفی کند و به طور بالقوه می‌تواند تا سال 2025 با فناوری 18A یا 1.8nm رهبری بازار را به دست گیرد. در همین حال، Samsung Foundry در مسیر عرضه تراشه های 2 نانومتری خود در سال 2025 است و حتی برنامه هایی برای آغاز تولید تراشه 1.4 نانومتری در سال 2027 دارد.

یکی از دلایل تاخیر TSMC کاهش بازدهی مالی بازار نیمه هادی‌ها است که بر جدول زمانی ساخت یک تاسیسات حیاتی در Hsinchu Baosha تایوان تأثیر می گذارد. TSMC صحت این گزارش‌ها را تکذیب کرده است، زیرا احتمالاً فشار را احساس می‌کند و رقبا برنامه‌های خود را سرعت می‌دهند.

در حالی که TSMC با معرفی تراشه‌های ۳ نانومتری و عمدتاً به لطف یک معامله دوست داشتنی با اپل، عملکرد مالی جذابی داشت، این تاخیر به طور بالقوه می‌تواند پویایی بازار تراشه‌ها را تغییر دهد. TSMC برای ماندن در رقابت با سامسونگ و اینتل که نشانه‌هایی از مشکل در مسیر را نشان نمی‌دهند، باید سریع عمل کند.

در صورت تحقق این تأخیر، ممکن است صنعت تراشه کمی تحت تأثیر قرار گیرد و تعادل قدرت را بین TSMC، Intel و Samsung تغییر دهد. این موضوع برای مصرف‌کنندگان نیز مهم است چرا که هرگونه تاخیر در تولید تراشه‌های 2 نانومتری TSMC می‌تواند بر توانایی گجت‌های آینده، از گوشی‌های هوشمند گرفته تا خودروهای خودران، تأثیر بگذارد.

نظر شما چیست؟ تایوانی‌ها بر این مشکل فائق خواهند آمد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)