حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

نگاهی به خودروهای وارداتی جدید سایپا و ایران خودرو

نوشته

7 ماه قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

پس از آن که طلسم واردات خودرو در سال 1401 شکسته شد، شرکت‌های مختلفی برای واردات اعلام آمادگی کردند. بر این اساس، هم شرکت‌های خصوصی و هم شرکت‌های دولتی در لیست واردکنندگان حضور داشتند.

اکنون بیش از یک سال از تصویب آزادسازی واردات خودرو می‌گذرد، اما همچنان هیچ خودروی وارداتی‌ای را در خیابان‌ها نمی‌بینیم. البته محموله برخی از شرکت‌ها مانند سایپا و ایران خودرو، از راه رسیده و منتظر مرحله شماره‌گذاری و عرضه هستند. توجه داشته باشید که قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو را شورای رقابت تعیین می‌کند. شورای رقابت علاوه بر خودروهای وارداتی، قیمت خودروهای مونتاژی را نیز تعیین می‌کند.

در نوبت جدید واردات خودرو، سایپا یکی از شرکت‌های پیشرو بود و اولین سری خودروهای وارداتی خود را نیز به طور نمادین تحویل مشتریان داد. این شرکت از همان ابتدا اعلام کرده بود که قصد دارد برای واردات خودرو، با شریک چینی قدیمی‌اش، یعنی چانگان، همکاری کند. بنابراین تعدادی از کراس‌اورهای این برند را برای واردات انتخاب کرده است. ایران خودرو نیز چندین محصول را برای واردات برگزیده که در ادامه با خودروهای وارداتی این شرکت‌ها و قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا آشنا می‌شویم.

شما می توانید برای مشاهده قیمت روز محصولات سایپا به لینک زیر مراجعه کنید.

https://bama.ir/price?company=saipa

و برای مشاهده قیمت روز محصولات ایران خودرو به لینک زیر مراجعه کنید.

https://bama.ir/price?company=iran-khodro

چانگان UNI-K

این کراس‌اور برای اولین بار به تازگی در نمایشگاه خودرو مشهد 1402 رونمایی شد. یونی کی ظاهر جذاب و مدرنی دارد و از پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ نیرو می‌گیرد. این پیشرانه قادر است 233 اسب‌بخار قدرت و 390 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این محصول در چین در دو نوع دیفرانسیل جلو و تمام چرخ محرک تولید شده است. گیربکس آن نیز از نوع هشت سرعته اتوماتیک است. مدل دیگری از محصولات سایپا، یونی تی نام دارد که باید گفت نسبت به یونی کی ابعاد کوچک‌تری دارد و یک کراس‌اور کامپکت است.

رقبای یونی کی در بازار ایران، خودروهایی مانند فونیکس FX، دیگنیتی پرستیژ، کیا اسپورتیج، هیوندای توسان و … خواهند بود. به نظر می‌رسد که این محصول با قیمتی در حدود 1.6 تا 1.8 میلیارد تومان به فروش برسد.

چانگان CS55 پلاس

سومین محصولی که سایپا به نمایشگاه خودرو مشهد 1402 آورد، مدل سی اس 55 پلاس است. سایپا طوری برنامه‌ریزی کرده تا مشتریان بتوانند تا پایان سال جاری این محصول را ثبت سفارش کنند. موتور 1.5 لیتری توربوشارژ این کراس‌اور وارداتی، به گیربکس هفت سرعته دوکلاچه متصل شده است. با توجه به این که زمان عرضه این خودرو دقیقا مشخص نشده، پس اطلاعات کاملی از امکانات و مشخصات دردسترس نداریم.

چانگان CS35 پلاس

سایپا قبلا تجربه مونتاژ چانگان CS35 را دارد. اما اکنون برنامه دارد تا نسخه جدید این محصول را به صورت وارداتی به بازار عرضه کند. با نگاهی به لیست قیمت خودرو در باما می‌بینیم که گران‌ترین تیپ این کراس‌اور کوچک یک میلیارد و 274 میلیون تومان توسط سایپا ارزش‌گذاری شده و در انتظار تحویل به مشتریان است. چانگان CS35 پلاس در دو تیپ 2 و 3 ارائه می‌شود. ایربگ‌های پرداه‌ای و جانبی در تیپ 2 حذف شده‌اند. بنابراین در تیپ 2 دو ایربگ و در تیپ 3 شش ایربگ می‌بینیم. امکانات استاندارد هر دو نسخه عبارتند از فرمان برقی، اتوهلد، کنترل کشش، نمایشگر 10 اینچی، دوربین عقب و … .

سایپا قوی‌ترین نسخه چانگان CS35 را به ایران آورده که موتور 1.4 لیتری توربوشارژ دارد. این پیشرانه 155 اسب‌بخار قدرت و 255 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. نیروی تولید شده توسط گیربکس دوکلاچه اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. این کراس‌اور در هر 100 کیلومتر 7.6 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

از جمله رقبای این خودرو در بازار ایران می‌توان به هایما اس5 و ام‌وی‌ام X22 اشاره کرد.

شاین مکس بنزینی

ایران خودرو نیز با دستی پر در نمایشگاه خودرو مشهد 1402 حاضر شد. سدان شاین مکس، خودرو وارداتی این شرکت بوده که محصولی آئولوس، زیرمجموعه گروه دانگ فنگ چین، است. ایران خودرو علاوه بر نسخه بنزینی، نسخه هیبریدی شاین مکس را نیز در لیست واردات قرار داده است.

موتور 1.5 لیتری توربوشارژ شاین مکس بنزینی نهایتا 187 اسب‌بخار قدرت و 300 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند، که از طریق گیربکس 7 دنده دوکلاچه تر به چرخ‌ها منتقل می‌شود. تجهیزات این سدان عبارتند از شش ایربگ، کروز کنترل هوشمند، گرمکن و سردکن صندلی‌های جلویی، سیستم تهویه اتوماتیک، ماساژور صندلی راننده، سقف پانوراما و … .

شاین مکس هیبریدی

مصرف سوخت نسخه هیبریدی به 4.3 لیتر در هر صد کیلومتر کاهش یافته است. ایران خودرو این محصول را وارد کرده تا بازار را تنظیم کند. شاین مکس هیبریدی طبق پلتفرم ماژولار DSMA توسه یافته و موتور 1.5 لیتری توربوشارژ دارد. در این نسخه، یک موتور برقی به کمک موتور بنزینی می‌آید و 174 اسب‌بخار قدرت و 300 نیوتن‌متر گشتاور را ارائه می‌دهد. گیربکس آن متفاوت از نسخه بنزینی بوده و CVT است.

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات