حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

بازدهی تولید تراشه 3 نانومتری M3 و A17 اپل توسط TSMC به 55 درصد رسیده است

نوشته

9 ماه قبل | بدون دیدگاه | اپل، پردازشگرها

علی‌رغم این واقعیت که شایعه شده است اپل 90 درصد از تولید تراشه های 3 نانومتری TSMC را برای A17 Bionic و M3 خود رزرو کرده است، نرخ بازدهی این فناوری تنها به 55 درصد رسیده است. با توجه به اینکه تولید ویفر بهترین خروجی را ارائه نمی‌دهد، گفته می‌شود TSMC به‌جای قیمت استاندارد ویفر، از اپل برای قالب‌های بهتر پول می‌گیرد.

بازدهی تولید تراشه 3 نانومتری M3 و A17 اپل توسط TSMC

با نرخ بازده 55 درصدی، تقریباً نیمی از ویفرهای تولیدشده توسط TSMC در فرآیند 3 نانومتری آن به‌عنوان یک دسته بد شناخته می‌شوند، بنابراین برای اپل و محصولاتش کاربرد چندانی نخواهد داشت. به‌گزارش EE Times، برت سیمپسون، تحلیلگر ارشد، معتقد است که هر دو طرف توانستند این مانع قیمت‌گذاری را دور بزنند، به‌طوری‌که اپل به‌جای پرداخت قیمت استاندارد، فقط برای دسته‌های خوب ویفر پرداخت می‌کند.

TSMC با علم به اینکه اپل یک مشتری پرسود نه‌تنها برای فرآیند 3 نانومتری بلکه برای گره‌های پیشرفته آینده است، احتمالاً به این رویه متکی خواهد شد. همچنین قبلاً گزارش داده بودیم که خروجی ماهانه ویفر TSMC برای تراشه‌های 3 نانومتری می‌تواند تا پایان سال 2023 به 100 هزار واحد برسد، زیرا انتظار می‌رود تقاضای بالایی برای سری آیفون 15 وجود داشته باشد. بااین‌حال، با نرخ بازدهی 55 درصد، تنها 55 هزار ویفر می‌تواند عنوان «خوب» و «قابل‌قبول» با استانداردهای کیفی اپل درنظر گرفته شود.

بازدهی تولید تراشه 3 نانومتری M3 و A17 اپل توسط TSMC

بازدهی تولید تراشه 3 نانومتری M3 و A17 اپل توسط TSMC

تنها زمانی که بزرگترین مشتری TSMC قیمت ویفر استاندارد را پرداخت می‌کند این است که نرخ بازده 3 نانومتری به 70 درصد برسد، اما بر اساس این گزارش، انتظار نمی‌رود این اتفاق قبل از نیمه اول سال 2024 رخ دهد. سال آینده، اپل می‌تواند حداکثر تا 17000 دلار در هر ویفر، با فرض افزایش بازدهی، به TSMC پرداخت کند.

همچنین شایعه‌ای منتشر شده است مبنی‌بر اینکه به‌جای N3B، که اولین نسخه 3 نانومتری TSMC است، اپل می‌تواند در سال 2024 به فرآیند N3E روی آورد که گفته می‌شود بازدهی بهتر و هزینه تولید پایین‌تری دارد. متأسفانه، تغییر به فرآیند N3E ممکن است منجر به کاهش عملکرد A17 Bionic و M3 شود، بنابراین تصمیم اپل درحال‌حاضر در این مرحله ناشناخته است.

گفته می‌شود که آیفون 15 در ماه آگوست به تولید انبوه می‌رسد و ازآنجایی‌که A17 Bionic منحصر به مدل‌های آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس است، بر اساس در دسترس بودن جهانی این دو، ایده بهتری از میزان بازده چیپست پرچمدار این شرکت خواهیم داشت.

نظر شما درباره بازدهی تولید تراشه 3 نانومتری M3 و A17 اپل توسط TSMC چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی