حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سامسونگ تراشه های 2 و 1.4 نانومتری را در 2025 و 2027 تولید می‌کند: حافظه اختصاصی AI در سال جاری

نوشته

10 ماه قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، سامسونگ

درحالی‌که احتمالاً سامسونگ را بیشتر به‌دلیل کسب‌وکار گوشی‌های هوشمند بشناسید، عمده میزان سود این شرکت اما درواقع مربوط به تجارت تولید تراشه آن است. سامسونگ برنامه‌های بزرگی نیز برای این بخش دارد که شامل ساخت پیشرفته‌ترین تراشه موبایل جهان می‌باشد. حال به‌تازگی، سامسونگ جدیدترین نقشه راه تولید تراشه خود را اعلام کرده است که شامل ساخت چیپست‌های 2 و 1.4 نانومتری به‌ترتیب در سال‌های 2025 و 2027 و همچنین تولید حافظه اختصاصی AI در سال جاری میلادی است.

تراشه های 2 و 1.4 نانومتری سامسونگ

به گزارش CNBC، غول فناوری کره‌ای اخیرا نقشه راه را برای گسترش تجارت تولید تراشه خود منتشر کرده است. ماه‌ها پیش فاش شد که سامسونگ می‌خواهد تا سال 2025 تولید تراشه‌های پردازشی 2 نانومتری را آغاز کند، اما این نقشه راه جزئیات جدیدی را ارائه می‌دهد.

در جدیدترین نقشه راه سامسونگ آمده است که این شرکت شرکت انتظار دارد تولید انبوه فرآیند 2 نانومتری برای استفاده در دستگاه‌های هوشمند شامل گوشی‌های موبایل را در سال 2025 آغاز کند. سپس، در سال 2026 به محاسبات با عملکرد بالا رجوع کرده و در سال 2027 به خودروسازی خواهد رسید.

اگر با اصطلاحات این بخش آشنا نیستید، فرآیند چند نانومتری به‌اندازه هر ترانزیستور جداگانه در یک تراشه نیمه‌هادی اشاره دارد. اندازه مهم است زیرا به این معنی است که ترانزیستورهای بیشتری می‌توانند روی یک تراشه قرار بگیرند که اجازه می‌دهد تا پردازنده‌های قدرتمندتر و کارآمدتری ایجاد شود.

به‌عنوان‌مثال، اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام از یک فرآیند 4 نانومتری استفاده می‌کند و در آینده به تراشه‌های پیشرفته‌تری نیز نیاز خواهد بود.

با محاسبات با کارایی بالا، نقشه راه به تراشه‌هایی برای مراکز داده اشاره دارد که برای آموزش و استقرار برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی طراحی شده‌اند. با فراگیرتر شدن هوش مصنوعی، سامسونگ به‌دنبال سرمایه‌گذاری بر رشد این فناوری است.

تراشه های 2 و 1.4 نانومتری سامسونگ

تراشه های 2 و 1.4 نانومتری سامسونگ

طبق گزارش Counterpoint Research، در سه‌ماهه اول 2023، کمپانی TSMC حدود 59 درصد از درآمد جهانی تولید تراشه را به خود اختصاص داده، درحالی‌که سامسونگ تنها 13 درصد درآمد کسب کرده است.

علاوه‌بر این، سامسونگ همچنین اعلام کرده است که قصد دارد تا سال 2027 روی فرآیند 1.4 نانومتری کار کند. همچنین انتظار دارد با افتتاح تأسیسات در پیونگ تاک در کره جنوبی و تیلور در تگزاس آمریکا، ظرفیت تولید تراشه خود را افزایش دهد.

تولید حافظه اختصاصی AI

سامسونگ بر این باور است که تراشه‌های حافظه پیش از پایان این دهه در ابررایانه‌های هوش مصنوعی استفاده خواهند شد. این شرکت به تراشه‌های حافظه که بر پردازنده‌های گرافیکی Nvidia در برنامه‌های کاربردی سرور هوش مصنوعی برتری دارند، معتقد است. چند ماه پیش، یکی از مدیران سامسونگ بیان داشت که “ابر رایانه‌های نیمه‌هادی حافظه تا سال 2028 می‌توانند عرضه شوند.” اکنون، گزارش‌ها حاکی از آن است که سامسونگ درحال آماده شدن برای تولید انبوه تراشه‌های حافظه با پهنای باند بالا (HBM) برای کاربردهای هوش مصنوعی در سال جاری است.

به‌گفته‌ی رسانه‌های کره‌ای، سامسونگ در نیمه دوم سال 2023 قصد دارد تراشه‌های HBM را برای هوش مصنوعی تولید کند و قصد دارد در این زمینه به کمپانی SK Hynix برسد که به‌سرعت در بازار تراشه‌های حافظه هوش مصنوعی پیشتاز شده است.

طبق گزارش TrendForce، شرکت SK Hynix در سال 2022 تقریباً 50 درصد از سهم بازار HBM را در اختیار داشت، درحالی‌که سهم سامسونگ حدود 40 درصد بود. اما بازار HBM به‌طور کلی چندان رایج نیست و درحال‌حاضر تنها حدود 1 درصد از کل بخش DRAM را تشکیل می‌دهد.

با این وجود، انتظار می‌رود که با رشد بازار هوش مصنوعی، تقاضا برای راه‌حل‌های HBM افزایش یابد و سامسونگ اکنون قصد دارد به SK Hynix برسد و تراشه‌های HBM3 خود را در انتظار تغییرات بازار به تولید انبوه برساند. درحال‌حاضر سرورهای AI درحال گسترش هستند و راه‌حل‌های حافظه با پهنای باند بالا درمیان شرکت‌های فناوری جذابیت بیشتری پیدا می‌کنند.

راه‌حل HBM3 سامسونگ به‌صورت عمودی چندین تراشه DRAM را روی هم قرار می‌دهد و دارای ظرفیت‌های 16 و 24 گیگابایتی است. HBM3 می‌تواند حداکثر سرعت 6.4 گیگابیت‌برثانیه را داشته باشد.

نظر شما درباره نقشه راه تولید تراشه 2 و 1.4 نانومتری سامسونگ و همچنین تولید حافظه اختصاصی هوش مصنوعی این شرکت چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی