حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فروش ۱.۱ تریلیون دلاری اکوسیستم App Store اپل در سال ۲۰۲۲

نوشته

11 ماه قبل | بدون دیدگاه | اپل، عملکرد تجاری شرکت ها

پیش از کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل یا WWDC 2023 که دوشنبه هفته آینده یعنی ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ برگزار می‌شود، این شرکت با انتشار گزارش جدیدی که جزئیات درآمد اپلیکیشن ها در طول سال گذشته را ارائه می دهد، به روزرسانی اکوسیستم اپلیکیشن خود را ارائه می دهد. بدون شک باید گفت که آمار فروش ۱.۱ تریلیون دلاری اکوسیستم App Store اپل در سال ۲۰۲۲ یک عملکرد بی‌نظیر را نشان می‌دهد.

فروش ۱.۱ تریلیون دلاری اکوسیستم فروشگاه نرم‌افزاری اپل

در تحلیلی که امروز منتشر شد، اپل می‌گوید اکوسیستم اپ استور آن ۱.۱ تریلیون دلار در صورت‌حساب‌ها و فروش‌های توسعه‌دهندگان در سال ۲۰۲۲ ایجاد کرده که ۹۰ درصد آن بدون کمیسیون بوده است.

اپل دوست دارد این موضوع اندک بودن کمیسیون خود را تبلیغ کند تا شکایات فزاینده درباره هزینه‌های بالای حضور در App Store را کم‌اهمیت جلوه دهد. حقیقت اما ایناست که باید بدانید که App Store اپل معمولاً ۱۵ تا ۳۰ درصد کمیسیون برای خریدهای درون‌برنامه و دانلودهای پولی دریافت می‌کند. البته استثناهایی هم وجود دارد.

این رقم فوق‌العاده ۱.۱ تریلیون دلار شامل موارد زیر می‌شود:

  1. ۱- ۹۱۰ میلیارد دلار در کل صورتحساب و فروش حاصل از فروش کالاها و خدمات فیزیکی
  2. ۲- ۱۰۹ میلیارد دلار از تبلیغات درون برنامه ای
  3. ۳- ۱۰۴ میلیارد دلار برای کالاها و خدمات دیجیتال

این ارقام افزایش قابل توجهی نسبت به داده های سال ۲۰۱۹ نشان می دهد، زمانی که اپل اعلام کرد اپ استور تسهیل کننده ۵۱۹ میلیارد دلار تجارت بوده است. در آن زمان ۶۱ میلیارد دلار از کالاها و خدمات دیجیتال تامین می‌شد.

اپل همچنین اعلام کرد که توسعه دهندگان اپلیکیشن های iOS از سال 2008 تا 2022 بیش از 320 میلیارد دلار در اپ استور درآمد داشته اند که از 260 میلیارد دلار گزارش شده در سال 2021 یک جهش قابل توجه دارد.

این گزارش جدید از سوی گروه آنالیز (Analysis Group) منتشر شده است، همان گروه تحلیلی که اپل برای اولین بار از سال ۲۰۲۰ همکاری خود را با آن آغاز کرد تا ظرفیت اپ‌استور را بهتر نمایان کند.

در حالی که اعداد بزرگ کلی موضوع اصلی در گزارش امروز است، اپل ارقام دیگری را نیز در رابطه با رشد اپ استور به اشتراک گذاشت. این شامل افزایش جزئی در رشد صورتحساب‌ها و فروش توسعه‌دهندگان بین سال‌های 2021 تا 2022، به میزان 29 درصد بود. مثلا دو سال قبل شاهد رشد 27 درصدی بودیم.

اپل خاطرنشان کرد که رشد درآمد توسعه‌دهندگان کوچک، به‌ویژه، بین سال‌های 2020 تا 2022 حدود 71 درصد رشد داشته است و از توسعه‌دهندگان برنامه‌های بزرگ پیشی گرفته است.

البته این رقم بیشتر یک معیار بیهوده است، زیرا توسعه دهندگان کوچکتر اغلب درآمدهای کمتری را به دست می آورند، که در مقایسه با درآمد توسعه دهندگان بزرگتر، دو برابر یا سه برابر شدن آن بسیار آسان تر است.

این شرکت همچنین صورت‌حساب‌ها و فروش‌ها را بر مبنای مناطق جغرافیایی دسته‌بندی کرد و اشاره داشت که صورت‌حساب و فروش توسعه‌دهندگان آمریکایی از سال ۲۰۱۹ بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است، در حالی که این رقم در اروپا ۱۱۶ درصد بوده است.

قابل ذکر است که اروپا مرکز مقررات جدیدی بوده است که الزامات جدید سختگیرانه ای را در مورد نحوه عملکرد اپ استور اعمال می کند. با قانون بازار دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) که در سال 2024 اجرایی می شود، شرکت های بزرگ فناوری باید به فروشگاه های اپلیکیشن جایگزین روی پلتفرم های خود اجازه فعالیت دهند. گزارش اخیر بلومبرگ نشان می دهد که اپل در واقع در حال ایجاد زمینه برای فعال کردن این قابلیت است.

علاوه بر این، گزارش جدید تجزیه و تحلیلی از صورت‌حساب‌های اپلیکیشن‌ها و رشد فروش در دسته‌های مختلف، از جمله مواردی مانند غذا و خواربار، سفر، سواری و غیره ارائه می‌دهد.

تحلیلگران دریافتند که بهبود شرایط پس از کووید به بهبود برنامه‌های سفر و تاکسی‌اینترنتی کمک خوبی داشته، زیرا این دسته‌بندی‌ها به ترتیب ۸۲ درصد و ۴۵ درصد افزایش در فروش در سال ۲۰۲۲ داشتند. تحویل غذا و دریافت خرید نیز از سال ۲۰۱۹ حدودا ۲ برابر شده است در حالی که خواربارفروشی بیش از ۳ برابر رشد داشته است.

۳۷۰ میلیارد مرتبه دانلود از App Store اپل از ابتدا تا کنون 

این گزارش شامل نگاهی به دانلود اپیکیشن‌ و بازی‌های iOS نیز می‌شود و تأیید می‌کند که کاربران از سال 2008 تا 2022 بیش از 370 میلیارد بار دانلود داشته‌اند. شایان ذکر است که ۱.۸ میلیون نرم‌افزار و بازی در App Store حضور دارد.

داده‌های منتشر شده توسط اپل، اگرچه مفید هستند اما تنها پنجره‌ای به اقتصاد برنامه‌های بزرگ را ارائه می‌دهند. درست است که اعداد اپل همیشه تصویری از یک اکوسیستم برنامه‌های پرجنب‌وجوش و گلگون را نشان می‌دهند اما واقعیت این است که برخی از توسعه‌دهندگان از درصد کمیسیون و قوانین سخت‌گیرانه ناامید شده‌اند.

بسیاری از آنها حتی با وکلای وزارت دادگستری همکاری کرده‌اند تا از اپل شکایت کنند. بسیاری از برنامه‌هایی که اکنون درآمد قابل‌توجهی ایجاد می‌کنند، همان‌هایی هستند که سعی می‌کنند مصرف‌کنندگان را فریب دهند تا اشتراک‌هایی با قیمت بالا برای حداقل کارایی داشته باشند.

یکی از گزارش‌های سال 2021 حتی تخمین زده بود که این برنامه‌ها درآمدی بیش از 400 میلیون دلار در سراسر اپ استور و Google Play تولید کرده‌اند که بخش قابل توجهی از اقتصاد برنامه‌ها است. واشنگتن پست همچنین در آن سال گزارش داد که تقریباً 2 درصد از برنامه های پردرآمد اپ استور کلاهبرداری بوده و 48 میلیون دلار برای مصرف کنندگان هزینه داشته است.

در همین حال، data.ai در گزارش سالانه “وضعیت موبایل” خود نشان داد که اکوسیستم نرم‌افزارها (از جمله فروشگاه های برنامه اندروید) برای اولین بار در سال 2022 با کاهش 2 درصدی در هزینه های مصرف کننده مواجه شد.

فکر می‌کنید توسعه‌دهندگان چقدر از اکوسیستم App Store اپل راضی هستند؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)