حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

هزینه انحصار وراثت در دفاتر خدمات قضایی چقدر است؟

نوشته

10 ماه قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

گواهی انحصار وراثت یکی از مدارک لازم است که وراث بر اساس آن قادر خواهند بود به سهم الارث خود دست یابند. به منظور اخذ این گواهی که شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت متوفی، مسئول صدور آن است، می­بایست مدارکی در اختیار باشد. جهت کسب این گواهی وراث می­توانند خودشان اقدام کرده و یا از یک وکیل مجرب جهت اخذ گواهی انحصار وراثت بهره ببرند. گروه وکلای پارسای در این زمینه بهترین وکلا را به متقاضیان ارائه می­د­هد که می­توانند در کوتاه ترین زمان ممکن و مقرون به صرفه ترین هزینه، گواهی انحصار وراثت را دریافت نمایند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مراحل انحصار وراثت و هزینه آن، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انحصار وراثت چیست؟

پس از مرگ اموال متوفی به عنوان ارث میان بازماندگان و وراث به نسبت مشخص شده تقسیم خواهد شد. وراث برای استفاده از این سهم می­بایست گواهی انحصار وراثت داشته باشند. در واقع امکان بهره مندی وراث از ماترک متوفی امکان پذیر نخواهد بود، مگر آنکه گواهی انحصار وراثت برای استفاده از این اموال توسط شورای حل اختلاف صادر گردد.

می­توان گواهی انحصار وراثت را سندی رسمی به شمار آورد که بر اساس آن ارث میان وراث تقسیم می­شود. در گواهی انحصار وراثت تعداد وراث، مشخصات آن ها، نسبت آن ها با متوفی و میزان سهم هرکدام از آن ها از ارث مشخص می­شود.

مدارک لازم برای اخذ گواهی انحصار وراثت

به منظور اخذ گواهی انحصار وراثت تهیه مدارک ذیل، جهت انجام فرایند دریافت گواهی لازم است:

  • • گواهی فوت متوفی : وفات هر فرد ایرانی یا خارجی می­بایست به اطلاع نماینده ثبت احوال رسانده شود. به منظور اخذ گواهی فوت ارائه شناسنامه متوفی، گواهی پزشک یا گواهی بیمارستانی و یا استشهاد دو نفر که در لحظه فوت حاضر بوده اند، لازم است.
  • • استشهادنامه محضری: اشتشهادیه محضری سندی رسمی است که در یکی از دفاتر اسناد رسمی تنظیم می­شود و در آن سه نفری که در زمان فوت حاضر بوده اند، شهادت داده و بر این اساس استشهادیه تهیه می­شود.
  • • شناسنامه متوفی: یکی از اصلی ترین مدارک جهت اخذ گواهی انحصار وراثت، شناسنامه باطل شده متوفی است.
  • • عقدنامه متوفی یا رونوشت آن: اگر متوفی متأهل باشد، عقدنامه یا رونوشتی از آن لازم است تا سهم مهریه روجه از ارث کم شود، پس از آن زوجه نیز به عنوان یکی از وراث به نسبت مشخص سهم الارث خواهد داشت.
  • • شناسنامه تمامی وراث: اصل و کپی شناسنامه تمامی وراث برای اخذ گواهی انحصار وراثت لازم است.
  • • وصیت نامه متوفی در صورت وجود: وجود وصیت نامه، جهت تقسیم امول و مشخص کردن سهم الارث هرکدام از وراث کمک کننده است و نبودن خللی در فرایند اخذ گواهی انحصار وراثت ایجاد نمی­کند.
  • • مفاصاحساب مالیات بر ارث برای متوفیانی که قبل از سال 1395 فوت کرده اند. یکی از تفاوت های قانون ارث قبل از سال 1395 و بعد از آن آن است که متوفیان قبل از سال 1395 جهت اخذ گواهی انحصار وراثت ابندا می­بایست مالیات بر ارث را بپردازند و مفاصاحساب بیمه به عنوان یکی از مدارک لازم جهت صدور گواهی انحصار وراثت لازم است. اما متوفیان بعد از سال 1395 بدون در اختیار داشتن مفاصاحساب مالیات بر ارث می­توانند از طریق مدارک یاد شده به اخذ گواهی انحصار وراثت از شورای حل اختلاف محل متوفی پرداخته و بعد از اخذ این گواهی به دنبال پرداخت مالیات بر ارث و اخذ مفاصاحساب مالیات باشند.

فرایند اخذ گواهی انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت را شورای حل اختلاف صادر می­کند. به منظور اخذ این گواهی وراث یا وکیل آن ها به همراه مدارک مورد نیاز جهت اخذ گواهی انحصار وراثت پس از مراجعه به دفاتر قضایی و ارائه دادخواستی مبنی بر صدور گواهی انحصار وراثت، می­بایست به نزدیک ترین شورای حل اختلاف، که نزدیک به آخرین محل اقامت متوفی است، مراجعه نمایند.

اگر ماترک یا به عبارتی مجموع اموال منقول و غیرمنقول متوفی ارزشی بالاتر از 30 میلیون ریال داشته باشد، نیاز به گواهی انحصار وراثت نامحدود است. به منظور اخذ گواهی انحصار وراثت نامحدود، شورای حل اختلاف در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار، آگهی فوت را منتشر می­کند تا فرد یا افراد دیگری در صورت وجود به عنوان وراث خود را با در دسترس داشتن مدارک لازم معرفی نمایند. در صورت عدم مراجعه ورثه دیگر، گواهی انحصار وراثت توسط شورای حل اختلاف صادر می­گردد. دریافت گواهی انحصار وراثت نامحدود حدود 40 روز زمان می برد، اما دریافت گواهی انحصار وراثت محدود حدود 10 روز زمان می­برد.

پس از دریافت گواهی انحصار وراثت، لازم است تا وراث میزان مشخص شده مالیات بر ارث را پرداخت نمایند و پس از آن اداره مالیات برای باززماندگان مفاصاحساب مالیات صادر کرده و وراث می توانند به تقسیم ارث به نسبت های مشخص شده بپردازند.

یکی از تفاوت های قانون ارث قبل از سال 1395 و بعد از آن آن است که متوفیان قبل از سال 1395 جهت اخذ گواهی انحصار وراثت ابندا می­بایست مالیات بر ارث را بپردازند و مفاصاحساب بیمه به عنوان یکی از مدارک لازم جهت صدور گواهی انحصار وراثت لازم است.

اما متوفیان بعد از سال 1395 بدون در اختیار داشتن مفاصاحساب مالیات بر ارث می­توانند از طریق مدارک یاد شده به اخذ گواهی انحصار وراثت از شورای حل اختلاف محل متوفی پرداخته و بعد از اخذ این گواهی به دنبال پرداخت مالیات بر ارث و اخذ مفاصاحساب مالیات باشند.

هزینه لازم برای اخذ گواهی انحصار وراثت

اگر گواهی انحصار وراثت نامحدود باشد، هزینه چاپ آگهی فوت در روزنامه های کثیر الانتشار بر عهده دولت خواهد بود. هزینه لازم برای اخذ گواهی انحصار وراثت حدود 4 میلیون تومان است. گروه وکلای پارسای یکی از بهترین مراکز وکالتی به شمار می رود که با 4 میلیون تومان می­تواند برای متقاضیان گواهی احصار وراثت را بدون هیچگونه مشکلی دریافت نماید. جهت سفارش به این گروه نصف مبلغ یاد شده در ابتدای کار و مابقی پس از دریافت گواهی انحصار وراثت دریافت می­گردد.

اخذ گواهی انحصار وراثت توسط بهترین وکلا در گروه وکلای پارسای در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه ممکن انجام می­گیرد. در گواهی انحصار وراثت، ورثه و سهم هرکدام مشخص می­شود.

عدم همکاری ورثه در اخذ گواهی انحصار وراثت

در صورت عدم همکاری یک یا تعدادی از وراث برای اخذ گواهی انحصار وراثت و یا در زمانی که برخی وراث در داخل کشور نباشند و یا به اطلاعات شناسنامه ای آن ها دسترسی وجود نداشته باشد، بنا به تقاضای وراثی که تمایل به اخذ گواهی انحصار وراثت دارند، شورای حل اختلاف که مرجع صدور گواهی انحصار وراثت است از اداره ثبت احوال استعلامات لازم را دریافت می­کند. استعلام شورا از اداره ثبت احوال هزینه ای در بر نخواهد داشت. شورای حل اختلاف بر اساس استعلامات صورت گرفته خود، گواهی انحصار وراثت را صادر می­نماید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات