حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

برای ورود به بورس از کجا شروع کنیم؟

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

شواهد این‌طور نشان می‌دهد که حال و اوضاع بورس خوب است. رونق بورس از اسفند 1401 شروع شده است و تا به حال که روزهای آخر فروردین 1402 را پشت سر می‌گذاریم، ادامه دارد. در این بازه زمانی و فرصت به دست آمده، امکان دارد که افرادی بخواهند بورس را برای شروع سرمایه گذاری انتخاب کنند.

عده زیادی از افراد قبل از این تلاش برای ورود به بورس کرده‌اند و پیشنهاداتشان به افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در بورس دارند متفاوت است. به طور معمول پیشنهاد افرادی که پیش‌تر در بورس سرمایه گذاری کرده‌اند به دو دسته تقسیم می‎شود. عده‌ای که بدون داشتن دانش و زمان کافی و به طور مستقیم در بورس سرمایه گذاری کرده‌اند متضرر شده‌اند و پیشنهاد سرمایه گذاری در بازار سهام را، به ویژه برای تازه واردها، مناسب نمی‌دانند.

اما در این میان عده‌ای از سرمایه گذاران هم هستند که از روش‌های هوشمندانه و علمی در بورس سرمایه گذاری کرده‌اند و از این طریق توانسته‌اند به بازدهی مناسبی هم در بازه‌های زمانی سالیانه دست پیدا کنند.

از آن‌جایی که تعریف‌ها و تجربه‌ها متفاوت است و از طرف دیگر، اوضاع بازار بورس در این روزها، نویدبخش سرمایه گذاری مناسب برای سرمایه گذاران است، بهتر است به این سوال مهم که «برای ورود به بورس از کجا شروع کنیم؟» پاسخی مناسب بدهیم و بهترین مسیرها و روش‌ها را معرفی کنیم.

اولین مراحل ورود به بورس برای سرمایه گذاران تازه وارد

افرادی که علاقمند به سرمایه گذاری در بورس هستند اما تا به حال به بازار سهام ورود نکرده‌اند، این سوال برای‌شان پیش می‌آید که چطور می‌توانند وارد بورس شوند و باید از کجا شروع کنند؟ برای شروع سرمایه گذاری در بورس نیاز است که اول از همه، چند مرحله را که البته سخت هم نیستند انجام دهیم. در گام اول باید از طریق سامانه سجام برای دریافت کد بورسی مراحل ثبت نام را انجام دهیم.

با مراجعه به وبسایت سجام باید مراحلی مانند وارد کردن نام و مشخصات فردی‌مان، شماره حساب بانکی متعلق به خودمان و دیگر اطلاعاتی که از ما خواسته می‌شود را کامل کنیم. سپس منتظر دریافت کد رهگیری از طریق پیامک می‌شویم و بعد از دریافت کد رهگیری به یکی از کارگزاری‌های موردنظرمان برای دریافت فرم و وارد کردن اطلاعات لازم مراجعه می‌‎کنیم. بعد از پشت سر گذاشتن این مراحل، کارگزاری برای احراز هویت از ما می‌خواهد تا به دفاتر مربوطه مراجعه کنیم.

البته گفتنی است که انجام مراحل ثبت نام و احراز هویت برای بورس را می‌توان به صورت غیرحضوری هم انجام داد. بعد از انجام این مراحل، به عنوان فرد سرمایه گذاری که سجامی شده است و حالا دارای کد بورسی است می‌توانیم با تشکیل پرتفو از طریق کارگزاری موردنظرمان اقدام به خرید و فروش سهام کنیم. گفتنی است این روش از سرمایه گذاری در بورس را سرمایه گذاری مستقیم می‌نامند.

سرمایه گذاری مستقیم در بورس

بسیاری از افراد سرمایه گذار در بازار سهام برای اولین بار از همین روش سرمایه گذاری در بورس به طور مستقیم اقدام کرده‌اند. یعنی با تشکیل پرتفو شخصی از طریق یکی از کارگزاری‌های مجاز اقدام به خرید و فروش سهام کرده‌اند.

اما نکاتی را باید در مورد سرمایه گذاری مستقیم در بورس در نظر داشت تا بهتر بدانیم که برای ورود به بورس از کجا شروع کنیم. به عنوان تازه‌واردهای بازار سهام باید این نکته را در نظر داشته باشیم که برای شروع سرمایه گذاری در این بازار نیاز به دانش و زمان کافی داریم.

سرمایه گذاری در بورس به همان میزان که می‌تواند پربازده باشد، از ریسک بالایی هم برخوردار است. بنابراین مسیر سرمایه گذاری در بازار سهام را باید هوشمندانه و با دانش و زمان کافی طی کنیم. از این واقعیت نمی‌توان گذشت که بسیاری از افرادی که به طور مستقیم وارد بورس شده‌اند نه دانش کافی در زمینه سهام مانند شناخت این بازار و مهارت تحلیل را دارند و نه زمان کافی. بسیاری از ما دارای تخصص و مهارت‌هایی هستیم که هیچ ارتباطی با فضای سرمایه گذاری، به ویژه بورس، ندارند.

افرادی بوده‌اند که با تقلید و قبول پیشنهادهای غیرحرفه‌ای به اصطلاح سیگنال، اقدام به خرید و فروش سهامی کرده‌اند که هیچ شناخت و تحلیلی نسبت به آن‌‎ها نداشته‌اند و به همین خاطر متضرر شده‌اند و متاسفانه، بعضی از آن‌ها قسمت قابل توجه‌ای از سرمایه‌شان را از دست داده‌اند. بنابراین باید به جای روش مستقیم به دنبال پاسخ بهتری به سوال برای ورود به بورس از کجا شروع کنیم؟ باشیم.

سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس

پذیرش واقعیت نسبت به شرایطی که داریم، می‌تواند در فضای سرمایه گذاری باعث شود که بهترین انتخاب را برای ورود به بورس داشته باشیم. این یک واقعیت است که بسیاری از ما دانش و وقت کافی برای ورود به بازار سهام به طور مستقیم را نداریم.

بنابراین باید برای ورود به این بازار از روش سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس استفاده کنیم. روش غیر مستقیمی که می‌تواند ما را از داشتن دانش و زمان کافی برای ورود به بورس بی نیاز کند، سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری است، که صندوق های سهامی نیز از آن نمونه است. البته گفتنی است که مراحل ثبت نام و احراز هویت را برای ورود به بورس در روش سرمایه گذاری غیرمستقیم هم باید انجام دهیم.

بعد از دریافت کد بورسی می‌توانیم نسبت به خرید صندوق‌های سهامی مانند صندوق آوای سهام کیان و صندوق آهنگ سهام کیان اقدام کنیم که از بهترین صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی پر بازده در سال گذشته بوده‌اند. این دو صندوق از صندوق‌های سهامی صدور و ابطالی هستند و باید برای خرید واحدهای سرمایه گذاری آن‌ها از طریق اپ کیان دیجیتال اقدام کرد.

صندوق‌های سرمایه گذاری سهام دارای ویژگی‌هایی هستند که به عنوان مزایای آن‌ها به حساب می‌آیند. این مزایا می‌توانند ثابت کنند که برای ورود به بازار بورس می‌توانیم روی این صندوق‌های سهامی حساب کنیم.

تیم متخصص

صندوق‌های سهامی دارای تیم متخصص و تحلیل‌گران باتجربه بورس هستند. این افراد متخصص برای تشکیل سبد صندوق به بررسی و تحلیل سهام بازار سهام می‌پردازند و بعد از رصد و بررسی هر سهم، بهترین‌ سهام موجود را برای تشیکل سبد صندوق انتخاب می‌کنند. به همین خاطر است که با خرید واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های سهامی مانند صندوق آوای سهام کیان و صندوق آهنگ سهام کیان، دیگر نیازی به دانش و زمان کافی برای تحلیل سهام در بورس نداریم.

شفافیت و امنیت در سرمایه گذاری

زمانی که خودمان بدون داشتن دانش و زمان کافی اقدام به خرید سهام می‌کنیم، نمی‎‌دانیم که آیا در حال خرید سهام موفق از شرکتی هستیم که سال پربازده را پشت سر گذاشته است یا در حال خرید سهام شرکت ورشکسته هستیم؟ در چنین حالتی باید منتظر ضرر باشیم و امنیت سرمایه خود را در خطر ببینیم. این در حالی است که صندوق‌های سهامی، قبل از خرید سهام، به بررسی دقیق هر سهم می‌پردازد و اطلاعات مالی هر کدام از شرکت‌های ناشر سهام را به خوبی بررسی می‌کند. از طرف دیگر، صندوق‌های سهامی با داشتن صفحات رسمی در فضای آنلاین اقدام به به‌روز رسانی اطلاعات خود می‌کنند و به همین خاطر می‌توان نسبت به شفافیت در این صندوق‌ها مطمئن بود. این نکته را هم باید گفت که صندوق‌های سرمایه گذاری بدون مجوز و نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار اجازه هیچ فعالیتی را ندارند.

سرمایه گذاری در صندوق شاخصی هم وزن کیان

دو صندوق آوا و آهنگ سهام کیان از صندوق‌های سهامی صدور و ابطالی هستند و سبدی متشکل از سهام شرکت‌های شناخته شده در صنایع مختلف دارند. برای خرید واحدهای سرمایه گذاری این دو صندوق می‌توانیم از طریق اپ کیان دیجیتال اقدام کنیم. اما صندوق دیگری هم در مجموعه صندوق‌های سرمایه گذاری سهامی کیان وجود دارد به نام صندوق شاخصی هم وزن کیان که از صندوق‌های قابل معامله (ETF) است و می‌توان واحدهای سرمایه گذاری این صندوق را هم از طریق کارگزاری و از طریق پرتفو شخصی‌مان در کارگزاری خرید کنیم و هم از طریق اپ کیان دیجیتال. صندوق شاخصی هم وزن کیان سبدی متشکل از سهام شرکت‌های شاخص‌ساز و موثر بر مبنای شاخص هم‌وزن دارد و با توجه به بازدهی که سال قبل داشته است گزینه مناسبی برای ورود به بورس به حساب می‌آید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات