حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

احتمال تولید مک بوک در تایلند و در ادامه خروج اپل از چین

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، لپ‌تاپ

ظاهرا اپل در حال مذاکره با تامین کنندگان برای ایجاد تاسیسات تولیدی جدید در تایلند و برای تولید مک بوک است. این تصمیم در راستای استراتژی اپل برای کاهش تدریجی وابستگی خود به چین و افزایش ردپای خود در سایر کشورهای آسیایی با توجه به تداوم درگیری تجاری بین ایالات متحده و چین است.

احتمال تولید مک بوک در تایلند

این خبر از تامین کنندگان تایلندی سرچشمه می‌گیرد که در حال حاضر با اپل برای تولید اپل واچ همکاری می کنند. تامین‌کنندگانی که در حال مذاکره با اپل هستند، در حال حاضر تاسیسات تولیدی در تایلند دارند که توسط سایر برندها استفاده می شود. آنها در حال مذاکره با اپل برای ایجاد یک خط مونتاژ و تولید مجزا در کارخانه‌های خود برای تولید مک بوک هستند.

به گفته برخی از تامین‌کنندگان، آنها شروع به ساخت تاسیسات تولید مک بوک اپل در تایلند کرده‌اند که انتظار می رود تا پایان سال جاری تکمیل شود. در ابتدا، اپل درخواست تاسیس کارخانه‌های جدید در ویتنام را داده بود، اما این تامین کنندگان پیشنهاد کردند که به جای آن از فضاهای موجود در تایلند استفاده کنند.

یکی از تامین کنندگان اظهار داشت که اگرچه اپل در مورد راه اندازی کارخانه در ویتنام با آنها تماس گرفته است، آنها جایگزین بهتری برای استفاده از فضای گسترده و قابلیت های تولید خود در تایلند ارائه کردند.

این تامین‌کنندگان همچنین اظهار داشتند که اگرچه مونتاژ مک بوک در ویتنام اتفاق می افتد، برخی از قطعات را می‌توان از کارخانه تایلند تامین کرد. همچنین، آن‌ها به اپل اطمینان داده‌اند که ترخیص لجستیک و گمرک بیش از سه روز طول نمی کشد.

چرا اپل باید تایلند را انتخاب کند؟

اپل در حال برنامه‌ریزی برای دورشدن از چین و در جهت جلوگیری از فشار ناشی از تحریم‌های تجاری ایالات متحده و چین است. این شرکت قصد دارد ویتنام را به عنوان پایگاه خود در آسیا بررسی کند و در حال حاضر آیپد و ایرپاد در این کشور تولید می کند.

با این حال، تایلند نیز یک انتخاب قابل قبول به نظر می رسد زیرا این کشور بازار تولیدی بسیار رقابتی با مواد خام فراوان، نیروی کار کم هزینه و فناوری های نوآورانه ارائه می دهد.

علاوه بر این، دولت تایلند همچنین بخش تولید را تشویق می‌کند، زیرا بخش عمده صادرات کل تایلند را به خود اختصاص می‌دهد و حجم زیادی از شغل ایجاد می‌کند که تنها در سال 2021 به حدود شش میلیون کارگر می‌رسد. در سه ماهه چهارم سال 2021، سهم بخش تولید در سهم اقتصادی تایلند 34 درصد بود که پیش از سایر صنایع بزرگ مانند خدمات و تجارت است.

چرا برندها چین را ترک می کنند؟

در طول دهه 1990، زمانی که جهانی‌شدن در سراسر جهان محبوب شد، شروع به انتقال صنایع تولیدی و خدماتی خود به کشورهایی کردند که نیروی کار و منابع کم هزینه و ارزان را ارائه می کردند. چین در صدر فهرست این کشورها قرار گرفت و با ارائه ترکیبی عالی از نیروی کار ماهر و طبقه متوسط رو به رشد علاقه مند به خرید محصولات غربی، به یک قطب تولید جهانی تبدیل شد و آن را به یک انتخاب ایده آل برای تولید و بازاریابی تبدیل کرد.

با این حال، به دلیل جنگ تجاری ایالات متحده و چین، شرکت‌ها اکنون در تلاش هستند تا تولیدات خود را به کشورهای دیگر منتقل کنند، جایی که نیازی به نگرانی در مورد گرفتار شدن در خط آتش ژئوپلیتیک ندارند.

اپل در حال حاضر انتقال پایگاه خود را از چین به ویتنام و هند آغاز کرده است. بسیاری از برندهای معروف مانند سامسونگ، هاسبرو، ولوو، آدیداس و غیره پایگاه اصلی خود را از چین به ویتنام و کشورهای دیگر منتقل کرده‌اند.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید با این تغییرات مهم، چه تغییراتی برای چین و البته شرکت‌ها اتفاق خواهد اقتاد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)