حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چگونه به خلافی و جریمه خودروی خود در سال 1402 اعتراض کنیم؟

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

با توجه به اینکه امروزه بسیاری از افراد از وسایل نقلیه زمینی برای حمل کالا و مسافر استفاده می‌کنند، به طور حتم ممکن است که در برخی از مواقع هم قوانین راهنمایی و رانندگی را زیر پا بگذارند. با عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، پلیس جریمه و خلافی خودرو را برای وسایل نقلیه در نظر خواهد گرفت.

از طرفی هم جریمه‌ها در حالت‌ها و دسته بندی‌های مختلف اعمال می‌شوند تا حقی از راننده‌های قانونمند ضایع نشوند. امروزه پلیس راهنمایی و رانندگی از ابزارهای مختلفی برای شناسایی رانندگان متخلف و صدور قبض جریمه برای آن‌ها استفاده می‌کند. هرچند این ابزارها با هدف کاهش احتمال خطا مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما برخی از رانندگان معتقدند جریمه‌ها به‌اشتباه برای آن‌ها صادر شده‌است.

به‌همین‌دلیل راهنمایی و رانندگی امکان اعتراض به جریمه رانندگی را فراهم کرده و به رانندگان این امکان را می‌دهد تا در مدت مقرری، شکایت از جریمه خودرو را اعلام کرده و مدارک خود را ارائه دهند. در این مقاله می‌خواهیم هر آنچه که باید درباره اعتراض به خلافی خودرو و جریمه رانندگی بدانید، با شما در میان بگذاریم، پس با ما همراه باشید.برای اینکه با انواع جریمه و نحوه استعلام گیری خلافی خودرو بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی دلیل کاهش تصادف‌ها

همه ما می‌دانیم که احترام به قوانین باعث می‌شود که بسیاری از مشکلات و حادثه‌های رانندگی کاهش پیدا کند. با توجه به آمارهای پلیس، بیشتر تصادف‌ها و حادثه‌های رانندگی به دلیل عدم رعایت قوانین رخ می‌دهد. سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی از جمله جرائمی ‌است که باعث بروز حادثه‌های رانندگی و تصادف‌های جاده‌ای شده است. فرض کنید که پلیس برای این تخلف‌ها جریمه در نظر نگیرید خب مشخص است که شاهد صحبت کردن همه افراد با تلفن همراه در حین رانندگی هستیم. اما پلیس به خوبی تشخیص داده است که برای فرهنگسازی برخی از قوانین باید از اهرم فشار جریمه استفاده کند.

قانون بستن کمربند ایمنی هم از طریق اعمال جریمه و فشار پلیس به یک فرهنگ تبدیل شده است و دیگر کمتر کسی را می‌بینیم که از کمربند ایمنی استفاده نمی‌کند.

دقت کنید اگر به هر دلیلی جریمه شوید، اما این جریمه‌ها را به موقع پرداخت نکنید، خلافی خودرو را افزایش داده و ممکن است که ماشین شما توقیف شود.

انواع جریمه رانندگی خودرو

در گذشته بیشتر جرایم رانندگی تنها از طریق برگ تسلیمی‌ امکان‌پذیر بود و پلیس راهنمایی و رانندگی هر راننده متخلفی را که مشاهده می‌کرد برگ جریمه را به او تحویل می‌داد. اما در حال حاضر و به علت افزایش تردد خودروها در خیابان‌ها و سطح شهر، شرایط کمی ‌تغییر کرده و انواع جریمه را برای راننده‌های متخلف در نظر گرفته‌اند. بنابراین انواع جریمه‌های رانندگی به صورت نقدی و نمره منفی برای راننده‌ها در نظر گرفته شده است. در ادامه به بررسی انواع جرایم نقدی و جریمه نمره منفی می‌پردازیم و از روش‌های استعلام و پرداخت خلافی خودرو خواهیم گفت.

جرایم نقدی

جریمه‌های نقدی در صورتی که پرداخت نشوند، باعث افزایش خلافی خودرو خواهند شد. به طور معمول 4 نوع جریمه برای راننده‌های متخلف در نظر گرفته شده است که عبارتند از: جریمه تسلیمی، جریمه دوبرگی، جریمه دوربینی و جریمه الصاقی که هریک به معنای مختلفی هستند.

در جریمه تسلیمی‌ برگ جریمه با مشخصات کامل راننده و نوع تخلف به راننده خاطی تحویل داده می‌شود. برای جریمه دوبرگی اگر پلیس دستور دهد که خودرویی توقف کند، اما به دستور پلیس اهمیت نداد شامل برگ اول جریمه برای تخلف رخ داده و برگ جریمه دوم برای بی اعتنایی به دستور توقف خودرو صادر خواهد شد.

به چند صورت مختلف می توان جریمه ها را استعلام و پرداخت کرد

در جریمه الصاقی اگر خودرویی قانونی را نقض کند، اما راننده در آن حضور نداشته باشد، برگ جریمه به شیشه خودرو الصاق خواهد شد. در آخر با پیشرفت تکنولوژی جریمه دوربینی هم برای جریمه تخلف راننده‌ها در نظر گرفته شده است. بدین صورت که دوربین‌های کنترل سرعت در سطح شهر و خیابان‌ها نصب شده‌اند و در صورت روئیت تخلف پیامک برای صاحب خودرو ارسال خواهد شد.

دقت کنید که اگر این جریمه‌ها را به موقع پرداخت نکنید، مشمول افزایش خلافی خودرو خواهید شد.

جریمه نمره منفی

جریمه نمره منفی یکی دیگر از انواع جریمه‌های راهنمایی و رانندگی است که در صورت بروز تخلف‌های سنگین و عدم توجه راننده به جریمه‌ها در نظر گرفته می‌شود. در حقیقت برخی از راننده‌ها به جریمه‌های نقدی اهمیتی نمی‌دهند و قوانین را زیر پا می‌گذارنند. از این رو پلیس راهنمایی و رانندگی با روئیت تخلف این افراد، نمره منفی را برای گواهینامه در نظر خواهند گرفت. به طور کلی برای راننده‌های پر خطر علاوه ‌بر جریمه نقدی، نمره منفی نیز به راننده خاطی تعلق می‌گیرد. هر چقدر تعداد نمرات منفی بیشتر شود می‌تواند منجر به توقف خودرو و جلب گواهینامه شود.

روش‌های استعلام و پرداخت خلافی خودرو

دقت کنید که اگر جریمه‌های خودرو را تا مهلت آن‌ها پرداخت نکنید، مشمول افزایش خلافی خودرو خواهید شد. اما اگر بخواهید به عنوان صاحب خودرو از میزان خلافی ماشین خود اطلاع داشته باشید، پلیس راهنمایی و رانندگی روش‌های مختلفی را در نظر گرفته که علاوه بر استعلام می‌توان پرداخت خلافی خودرو را هم انجام داد. از جمله متداول‌ترین روش‌ها برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • • استعلام و پرداخت خلافی خودرو با مراجعه به پلیس 10+
  • • استعلام و پرداخت خلافی ماشین از طریق پیامک به شماره‌های ۳۰۰۰۵۱۵۱، ۱۱۰۰۰۵۱۵۱ و ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰
  • • استعلام و پرداخت خلافی خودرو با کد USSD بدون نیاز به اینترنت و دریافت کد دستوری #110*
  • • استعلام و پرداخت خلافی ماشین از طریق سایت پلیس راهور
  • • استعلام و پرداخت خلافی خودرو با اپلیکیشن‌های موبایلی

چرا عدم تهیه بیمه شخص ثالث خلافی خودرو را افزایش می‌دهد؟

خب همه ما می‌دانیم که تهیه بیمه شخص ثالث به عنوان یک بیمه اجباری است و باید صاحبان خودرو این بیمه نامه را تهیه کند. اعتبار بیمه‌ شخص ثالث می‌تواند بلندمدت یک ساله یا کوتاه مدت یعنی چند روزه باشد. خرید بیمه شخص ثالث به صورت سالانه مقرون به صرفه‌تر است. بااین‌وجود، ممکن است شرایطی پیش بیاید که بخواهید در عرض چند ماه آتی وسیله نقلیه خود را بفروشید.

بعضی اوقات هم مشکل در پرداخت نقدی حق بیمه شخص ثالث دارید. در این شرایط بیمه‌نامه کوتاه مدت یا حتی چند روزه شخص ثالث بهترین گزینه برای شما است. مدت بیمه شخص ثالث اگر سالانه باشد را می‌توانید به‌صورت قسطی هم تهیه کنید.همچنین در صورتی که خوردویی فاقد این بیمه نامه باشد با توقیف خودرو و جریمه روبه رو است. در نتیجه می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که. بیمه دات کام یکی از سامانه‌های آنلاین خرید، استعلام و مقایسه خدمات بیمه‌ای است که در زمان کوتاهی بهترین خدمات را در اختیار افراد قرار می‌دهد. اگر شما تاریخ تمدید بیمه خود را فراموش کرده باشید نگرانی نخواهید داشت و می‌توانید به راحتی و بدون محدودیت زمانی و مکانی بیمه نامه خود را از این سامانه خریداری کنید.

رابطه خلافی با بیمه شخص ثالث چیست

چه زمانی خلافی خودرو دو برابر می‌شود؟

در ابتدای متن به انواع جریمه نقدی اشاره کردیم. اگر این جریمه‌ها را به موقع پرداخت نکنید و بعد از مهلت اعتبار آن‌ها برای پرداخت اقدام کنید، به طور حتم با افزایش جریمه روبه رو خواهید بود. تمام راننده‌هایی که یکبار جریمه شده باشند این موضوع را می‌دانند که برای پرداخت جریمه‌های خود تنها 60 روز فرصت دارند. در نتیجه اگر پرداخت جریمه را به بعد از این 60 روز موکول کنند، مشمول جریمه دو برابری خواهید شد.

اما کدام جریمه‌ها مهلت پرداخت دارند و در صورت عدم پرداخت در مهلت 60 روز، 2 برابر خواهند شد؟

جریمه‌های تسلیمی، الصاقی و خودداری جزو جریمه‌هایی هستند که در صورت عدم پرداخت بعد از گذشت 60 روز، 2 برابر می‌شوند، اما در جریمه‌های دوبرگی و جریمه‌های دوربین مبلغ جریمه بعد از گذشت 60 روز و در صورت پرداخت نشدن دو برابر نمی‌شوند.

توقیف خودرو با افزایش خلافی

طبق قانون اگر خودرویی خلافی خود را استعلام و پرداخت نکند، در صورتی که در سطح شهر تردد داشته باشد توقیف خواهد شد. بدین صورت که اگر پلیس راهنمایی و رانندگی استعلام خودرویی را داشته باشد که بیش از یک میلیون تومان جریمه دارد و خلافی آن بالای این عدد است، دستور توقف داده و خودرو را به پارکینگ منتقل می‌کند.

در این شرایط هم صاحب خودرو برای آزاد سازی ماشین خود باید تمام خلافی را پرداخت کرده و بعد از آن با ارائه مدارک مورد نیاز برای آزاد سازی خودرو خود اقدام کند. در نتیجه توصیه می‌کنیم که همیشه به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذارید تا از جریمه و افزایش خلافی در امان باشید. در صورت عدم تهیه بیمه ثالث خودرو با جریمه و افزایش خلافی روبه رو هستید. اما توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از جریمه  و خلافی خودرو به خاطر عدم تمدید بیمه شخص ثالث به اینجا مراجعه نمایید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات