حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اسنپدراگون ۸ نسل ۴ کوالکام احتمالا از تراشه اپل M2 قوی تر باشد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، شیائومی

هنوز تراشه پرچمدار کوالکام Snapdragon 8 Gen 3 معرفی نشده و حتی مدل احتمالی Snapdragon 8+ Gen 2 هم منتطر رونمایی است، اما امروز شایعاتی درباره Snapdragon 8 Gen 4 می‌شنویم. گفته می‌شود که اسنپدراگون ۸ نسل ۴ کوالکام احتمالا از تراشه اپل M2 قوی تر باشد. همچنین احتمالا این تراشه توسط TSMC و با فناوری N3E ساخته خواهد شد.

اسنپدراگون ۸ نسل ۴

در سال ۲۰۲۴ تراشه پرچمدار کوالکام باید اولین محصولی باشد که از هسته‌های سفارشی Nuvia استفاده می کند. نه تنها گفته می‌شود که این تراشه به دلیل تولید انبوه در فرآیند N3E TSMC از نظر مصرف انرژی کارآمد است، بلکه امتیاز بنچمارک چندهسته‌ای آن جهشی چشمگیر را نشان می‌دهد. تا آن‌جا که عملکرد سریع‌تری نسبت به تراشه قدرتمند اپل M2 ارائه می دهد.

هسته‌های Nuvia که با نام Oryon نیز شناخته می شوند، می توانند تا 40 درصد بهبود عملکرد چند هسته‌ای را برای اسنپدراگون 8 نسل 4 ارائه کنند.

با توجه به اینکه ظاهرا اپل اکثر ظرفیت تولید تراشه ۳ نانومتری TSMC را برای محصولات خود رزرو کرده است، یک منبع آگاه در توییتی اعلام می‌کند که اسنپدراگون 8 نسل 4 بر اساس فرآیند N3E یا گره ۳ نانومتری نسل دوم ساخته می‌شود. انتظار می‌رود که این نسخه نسبت به نسل اول خود، عملکرد و اعداد بازده انرژی بهبود یافته‌ای را ارائه دهد.

اسنپدراگون ۸ نسل ۴

اسنپدراگون ۸ نسل ۴

در مقایسه با اسنپدراگون ۸ نسل ۳ نه تنها گفته می‌شود که اسنپدراگون ۸ نسل ۴ طراحی CPUهای ARM را کناز گذاشته و از هسته‌های سفارشی Oryon کوالکام استفاده خواهد شد، بلکه گفته می شود که این تغییر تا ۴۰ درصد عملکرد چند هسته‌ای را افزایش می دهد.

در این توییت اشاره شده که تراشه هنوز معرفی نشده اسنپدراگون ۸ نسل ۳ می‌تواند به امتیاز چند‌هسته‌ای ۶۵۰۰ در بنچمارک Geekbench 5 برسد. در همان تست اسنپدراگون ۸ نسل ۴ خواهد توانست از سد امتیاز ۹۰۰۰عبور و از M2 پیشی بگیرد. برای مقایسه باید گفت که تراشه اپل M2 می تواند امتیازی بین ۸۸۰۰ تا ۹۰۰ را در Geekbench 5 به دست آورد.

البته توجه داشته باشید که ما درباره ۲ نسل بعد تراشه‌های کوالکام صحبت می‌کنیم که شاید بتواند تراشه ۹ ماه قبل اپل را شکست دهد. در نتیجه باید دید که تا سال ۲۰۲۴ اپل چه برگ برنده‌ای در تراشه‌های خود رو می‌کند.

با توجه به مشخصات ذکر شده در این توییت، کوالکام از دو هسته قوی به نام Nuvia Phoenix و شش هسته بهینه به نام Nuvia Phoenix M استفاده خواهد کرد. با این حال، ما احساس می کنیم که اسم رسمی آن‌ها باید Oryon باشد زیرا Nuvia نام شرکتی بود که کوالکام آن را خریداری کرد تا این هسته‌های CPU سفارشی را تولید کند.

تفاوت امتیاز تک هسته‌ای بین دو نسل معمولا حدود ۱۵ درصد است، بنابراین ممکن است که تراشه A18 Bionic اپل بتواند بدون هیچ زحمتی آن را شکست دهد!

از تراشه Snapdragon 8cx Gen 4 چه خبر؟

به غیر از تراشه موبایلی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ کوالکام همچنین در حال کار بر روی یک تراشه با CPU دوازه هسته‌ای به نام Snapdragon 8cx Gen 4 است. این ۱۲ هسته شامل ۸ هسته قوی و ۴ هسته کم مصرف می‌شود.

تراشه Snapdragon 8cx Gen 4 باید در محصولات دسکتاپی استفاده شود و از NVMe، پشتیبانی از GPU خارجی و موارد دیگر پشتیبانی خواهد کرد.

نظر شما چیست؟ اگر همین روال پیش برود، تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ باید در قلب محصولات پرچمدار سال ۲۰۲۵ بتپد. پس هنوز خیلی زود است که درباره چنین تراشه‌ای و به قطعیت صحبت کنیم.

نظر شما چیست؟ فاصله بین کوالکام و اپل پر خواهد شد؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)