حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گوردون مور، هم‌بنیان‌گذار اینتل و خالق قانون مور، در سن 94 سالگی درگذشت

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | چهره ها

گوردون مور، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل سابق اینتل، دیروز در سن 94 سالگی درگذشت. او آخرین عضو بازمانده اینتل ترینیتی بود که شامل همکار بنیان‌گذارش رابرت نویس و اولین کارمند آن‌ها، اندی گروو می‌شد.

گوردون مور

بر اساس بیانیه مطبوعاتی کمپانی اینتل، گوردون مور، یکی از بنیان‌گذاران اینتل، دیروز در سن 94 سالگی درگذشت. او بخشی از گروهی تحت عنوان «traitorous eight» بود که Fairchild Semiconductor را تأسیس کردند. مور و رابرت نویس، یکی از اعضای این گروه، در سال 1968 شرکت اینتل را با نام اصلی Integrated Electronics تأسیس کردند. او درنهایت در سال 1979 رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت شد و به‌مدت هشت سال در سمت مدیرعامل اینتل باقی ماند.

چند سال قبل از آن و در سال 1965، مور مقاله‌ای نوشت که کوچک‌سازی رایانه‌ها را متصور بود. به‌طور دقیق، او پیش‌بینی کرد که تعداد ترانزیستورهای یک مدار مجتمع هر سال دو برابر می‌شود و منجر به ایجاد و تولید تراشه‌های کوچک‌تر و قدرتمندتر می‌شود که به‌نوبه خود باعث پیشرفت در فناوری خواهد شد. پیش‌بینی او «قانون مور» نام گرفت و در سال‌های بعد درستی آن ثابت شد. تا سال 1975، او تخمین خود را برای دو برابر شدن ترانزیستورها به هر دو سال یکبار تغییر داد؛ اگرچه اکنون سازندگان برتر تراشه در مورد اینکه آیا قانون مور هنوز پابرجاست یا خیر، اختلاف نظر دارند.

گوردون مور

گوردون مور

پیش از اینکه مور در سال 2006 به‌طور کامل از وظایف خود در اینتل کناره‌گیری کند، او و همسرش بنیاد گوردون و بتی مور را با بودجه 5 میلیارد دلاری تأسیس کردند.

طبق بیانیه اینتل، عمده فعالیت‌های اخیر مور حول موضوعات بشردوستانه بوده است، چراکه او با همسرش روی مشکلات مربوط به «حفاظت از محیط زیست، تحقیقات علمی، آموزش عالی عمدتاً در منطقه خلیج سانفرانسیسکو» کار می‌کردند.

سال گذشته، اینتل تأسیسات جدید خود در اورگان را به نام او نام‌گذاری کرد و درنتیجه “Gordon Moore Park” در 11 آوریل 2022 افتتاح شد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی