حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سایپا شاهین اتوماتیک را با گیربکس CVT هفت سرعته مجازی معرفی کرد

نوشته

12 ماه قبل | بدون دیدگاه | اخبار داخلی، حتما بخوانید، خودرو

با اینکه سایپا در حال حاضر کوییک اتوماتیک را سبد محصولات خودورهای مجهز به گیربکس اتوماتیک دارد اما همچنان نسخه اتوماتیک شاهین را به بازار عرضه نکرده است. شاهین پرچمدار محصولات نشان سایپاست و رقیب آن در ایران خودرو مدت زیادیست که با گیربکس اتوماتیک برای خرید در دسترس قرار دارد. اگر منتظر نمونه اتوماتیک این خودرو بودید خبر خوبی برای شما داریم. سایپا شاهین اتوماتیک را با گیربکس CVT هفت سرعته مجازی معرفی کرده است.

شاهین اتوماتیک با گیربکس CVT

سایپا به نسخه اتوماتیک شاهین به اختصار شاهین CVT می‌گوید. هر چند گیربکس سی‌وی‌تی یا ضریب متغیر برای یک رانندگی هیجان‌انگیز شاید آن‌چنان دلچسب نباشد اما سایپا در حرکت روبه‌جلو کاملا آن را پذیرفته و مستقیما در نام محصول منعکس‌ش می‌کند.

شاهین CVT

شاهین CVT

البته این تنها نسخه اتوماتیک شاهین نخواهد بود. سایپا برنامه دارد تا ۲ تیپ از شاهین اتوماتیک را در سال ۱۴۰۲ و با گیربکس و موتور متفاوت عرضه کند. این دو تیپ عبارت است از:

  1. ۱- پیشرانه M15 توبو + گیربکس CVT با هفت دنده مجازی
  2. ۲- پیشرانه ME16 + گیربکس AT شش سرعته

با توجه به اینکه مدل دوم گیربکس AT دارد باید دید که سایپا چه نامی برای آن انتخاب می‌کند، چون طبیعتا دیگر CVT در نام آن نخواهد بود. با توجه به تغییر موتور از نمونه ۸ سوپاپ به ۱۶ سوپاپ احتمالا نام این نسخه باید شاهین پلاس باشد.

تفاوت های شاهین CVT با شاهین دستی

شاهین اتوماتیک

شاهین اتوماتیک

در بحث موتور این دو خودرو هیچ تفاوتی با هم ندارند و موتور M15TC هشت سوپاپ توربو اینجا هم حضور دارد. توان ۱۰۹ اسب بخار در دور ۵۰۰۰ و گشتاور ۱۷۸ نیوتون متر در دور ۲۵۰۰ برای این پیشرانه اعلام می‌شود.

با تغییر گیربکس ۵ دنده دستی به نمونه CVT که حالت تیپ‌ترونیک ۷ سرعته دارد، وزن خودرو ۵۰ کیلوگرم و مصرف سوخت ترکیبی آن ۰.۳۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر افزایش میابد.

در تجهیزات ایمنی سیستم ترمز TCS و سیستم‌های HSA و ESC برای مدل اتوماتیک در نظر گرفته شده است.

در بخش امکانات رفاهی نمایشگر ۱۰ اینچی جایگزین نمونه ۷ اینچی شاهین دستی می‌شود. این مولتی مدیا مجهز به GPS و پورت USB هم هست.

در مدل اتوماتیک برجسته‌ترین تغییر در ظاهر خودرو را می‌توان به کروم‌کاری دور جلوپنجره، نوار کرومی بالای قاب پلاک رو صندوق عقب، اهرم دستگیر داخلی، خارجی کرومی رنگ و آنتن کوسه‌ای اشاره کرد.

نمای کابین شاهین اتوماتیک با تریم دو رنگ

نمای کابین شاهین اتوماتیک با تریم دو رنگ

کروز کنترل و محدودکننده سرعت روی فرمان قرار خواهد گرفت که جای خالی آن در مدل دستی کاملا مشهود بود. قاب قرمان و دریچه هوا به رنگ مشکی جت‌بلک در نظر گرفته شده است.

از دیگر آپشن‌های موجود در شاهین اتوماتیک که در نسخه دنده‌ای هم حضور داشتند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ۱- سانروف برقی
  2. ۲- سنسور نور
  3. ۳- فرمان کمکی برقی
  4. ۴- ترمزهای دیسکی جلو و عقب
  5. ۵- رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی
  6. ۶- ترمز ABS و EBD و BAS
  7. ۷- چراغ روشنایی روز
  8. ۸- تهویه اتوماتیک
  9. ۹- آینه تاشو برقی
  10. ۱۰- استارت دکمه ای
  11. ۱۱- تریم داخلی چرم مصنوعی
  12. ۱۲- سنسور پارک و دوربین عقب
  13. ۱۳- سنسور باد تایرها
  14. ۱۴- دو کیسه هوا

آپشن‌های اختصاصی مدل اتوماتیک با گیربکس CVT:

  1. ۱۵- نمایشگر ۱۰ اینچی
  2. ۱۶- کروز کنترل
  3. ۱۷- محدودکننده سرعت
  4. ۱۸- سامانه کنترل پایداری الکتریکی
  5. ۱۹- سامانه کنترل شروع به حرکت در سربالایی

قیمت شاهین CVT چقدر خواهد بود؟

هنوز نمی‌توان گفت که قیمت کارخانه شاهین CVT چند است، چون سایپا چیزی اعلام نکرده و طرح فروش این خودرو ارائه نشده است. با این حال با توجه به قیمت حدود ۳۴۵ میلیون تومانی شاهین دنده‌ای در کارخانه، شاید نهایتا قیمت مدل اتوماتیک به ۴۵۰ میلیون تومان در کارخانه برسد.

این خودرو احتمالا از اوایل تابستان ۱۴۰۲ به بازار عرضه شود. نظر شما چیست؟ فکر می کنید سایپا می‌تواند با شاهین CVT به جنگ اتوماتیک‌های ایران خودرو مثل دنا پلاس توربو اتوماتیک یا تارا اتوماتیک برود؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)