حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

معرفی قوانین کپی رایت NFT ها

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

رعایت قوانین مربوط به کپی‌رایت در دنیا موضوع بسیار مهمی است که در حوزه‌های مختلفی مورد توجه قرار می‌گیرد. دنیای ارزهای دیجیتال نیز از این قائده مستثنی نبوده و قوانین کپی رایت مربوط به NFT‌ها از چالش‌هایی است که ‌وجود دارد. NFT‌ها یا همان توکن‌های غیر قابل تعویض در حوزه‌های متعدد و مختلفی چون بازی، موسیقی، کلکسیون‌ها و غیره به کار برده شده و پلتفرم‌های زیادی این توکن‌ها را به فروش می‌رسانند. به جهت اهمیت قوانین کپی رایت در توکن‌های غیر قابل تعویض، در این مقاله قصد داریم تا به معرفی قوانین کپی رایت در NFT‌ها بپردازیم.

حقوق کاربران و قوانین کپی رایت در NFT‌ها

توکن‌های غیر قابل تعویض یا NFT‌ها، داده‌های منحصر به فردی هستند که در یک زنجبره بلوکی ذخیره و نگهداری می‌شوند. این توکن‌ها فایل‌های دیجیتالی به شکل موسیقی، تصاویر و فیلم هستند که امکان خرید و فروش آن‌ها وجود دارد. طی چند سال اخیر، توکن‌های غیر قابل تعویض محبوبیت و رواج بسیار زیادی پیدا کرده‌اند که دلیل این محبوبیت سودمندی و قیمت بالای فروش آن‌ها است.

این موضوع و محبوبیت این توکن‌ها منجر شده است که عده‌ای قوانین کپی رایت مربوط به این توکن‌ها را نادیده گرفته و آن را زیر سوال ببرند. طراحی توکن‌های غیر قابل تعویض به شکلی است که مالکیت یک توکن به چهارچوب و قوانین خاصی محدود می‌شود. از آنجایی که NFT‌ها در اصل یک دارایی دیجیتال به حساب می‌آیند که قابل کپی کردن و اشتراک گذاری هستند، وضع قوانین کپی رایت برای آن‌ها جهت حفظ حقوق مولفین بسیار مهم و ضروری است. اگر هنرمندی یک اثر هنری جدید ایجاد کند، به طور خودکار حق کپی رایت آن اثر هنری جدید را به دست می‌آورد. صاحب حق کپی رایت دارای حقوق انحصاری برای تکثیر اثر، تهیه اثر و توزیع کپی از آن اثر است.

به عنوان مثال، بیایید تصور کنیم که فردی مالک حقوق کپی رایت یک اثر هنری مشهور است. از این جهت او حق انحصاری تکثیر اثر، تهیه آثار مشتق شده و توزیع کپی از اثر را دارد. او می‌تواند یک NFT بر اساس اثر هنری ایجاد کند و آن NFT را بدون انتقال حق کپی رایت آن اثر هنری بفروشد. از آنجایی که حقوق او انحصاری است، می‌تواند در صورتی که فردی هنر و توکنی مشابه اثر ایجاد شده توسط او ایجاد کند، با طرح شکایت برای نقض حق کپی رایت، اطمینان حاصل کند که دیگران از حقوق او سو استفاده نمی‌کنند.

به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت هنگامی که یک NFT خریداری می‌کنید، یک نسخه امضا شده رمزنگاری شده از آن اثر را خریداری می‌کنید، نه همه حقوق مربوط به خود اثر هنری را. این بدان معنی است که شما هرگز به معنای واقعی کلمه مالک آن اثر هنری نخواهید بود و با خرید NFT، شما صاحب یک هش در بلاک چین هستید، نه بیشتر. البته برخی از هنرمندان گاهی اوقات حقوق مربوط به اثر را نیز به هنگام فروش به خریدار منتقل می‌کنند.

تاکنون صدها و هزاران مورد نقض حق کپی رایت در صنعت NFT رخ داده است. یکی از این نقض‌ها در فوریه 2022 اتفاق افتاد. گروهی از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال و NFT به دلیل تلاش برای ایجاد مجموعه‌ای از کارت‌های NFT از کارت‌های Magic: The Gathering که متعلق به Wizards of the Coast بود، واکنش‌های شدیدی دریافت کردند. اگرچه این افراد از طرفداران بازی و همچنین صاحب کارت‌هایی بودند که می‌خواستند ضرب کنند، اما مطمئناً حقوق خود را به درستی درک نکرده و در حال نقض حقوق صاحب اثر و هنرمند بودند.

 

برای خرید تتر و همچنین اطلاع از قیمت تتر، می‌توانید به صرافی تتر مراجعه کنید.

آیا NFT‌ها از قوانین کپی رایت بهره‌مند هستند؟

آثاری که NFT بر روی آنها ایجاد شده است ممکن است از حمایت حق کپی رایت برخوردار شوند. حقوق مربوط به این آثار، همانطور که در طول متن ذکر شد، متعلق به صاحب اثر / گیرنده است. صاحب اثر که طبق قانون کپی رایت تعریف شده و به عنوان “نویسنده” نامیده می‌شود، کسی است که اثر را ایجاد می‌کند. نویسنده همچنین مالک انحصاری آثار است، مگر اینکه اثر مشترک با شخص دیگری نوشته شده باشد، که در این صورت هر دو نویسنده به طور مشترک مالک آثار هستند. یا اثر توسط یک شخص یا نهاد سفارش داده شده یا تحت نظارت ایجاد شده باشد که سفارش دهنده یا کارفرمایان مالک اثر هستند. مالکیت حق کپی رایت در آثار، حقوق انحصاری مالک را فراهم می‌کند. صاحب حق کپی رایت آثار می‌تواند آثار را به یک فرد/نهاد واگذار کند.

همانطور که در بالا توضیح داده شد، تالیف و مالکیت آثاری که بر اساس آن NFT ایجاد شده است با مالکیت خود NFT متفاوت است. مالکیت NFT متعلق به کسی است که آن را ضرب می‌کند. بنابراین، در عمل، مالک NFT لزوماً نویسنده آثار نیست. با این حال، ضرب یک NFT از آثار شخص دیگری که دارای حقوق آن اثر است، اساساً به منزله سرقت آثار است و نقض کپی رایت تلقی می‌شود. از آنجایی که بلاک‌چین‌ها به شکل متن باز هستند و دفاتر آن‌ها برای همه کاربران در دسترس است. بنابراین نقض حقوص کپی رایت امری قابل پیش‌بینی است. برخورداری NFT‌ها از قانون کپی رایت و حفظ این آثار در برابر استفاده غیر قانونی، در کشور‌های مختلف به قوانین آن‌ها مربوط می‌شود. برای مثال کشور آمریکا از جمله کشورهایی است که تاکید زیادی بر قوانین کپی رایت NFT‌ها دارد و در صورت عدم وجود توافق میان صاحب NFT و خریدار، از حق کپی رایت اثر خلق شده و صاحب آن اثر محافظت می‌شود.

فروش NFT‌ها و حقوق خریدار

معمولاً خرید و فروش NFT‌ها از طریق بازار انجام شده و تراکنش آن‌ها نیز از طریق ارز دیجیتال اتریوم انجام می‌شود زیرا اکثر NFT‌ها بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده‌اند. NFT‌ها ارزش خود را از اثری که نشان می‌دهند به دست می‌آورند. اگر NFT از یک اثر بسیار کمیاب نشئت گرفته شده باشد، ارزش آن افزایش یافته و به قیمت بالاتری به فروش می‌رود. با این حال، مواردی مانند تقاضا و هیاهوی ایجاد شده پیرامون یک NFT خاص در نهایت ارزش آن NFT را تعیین می‌کنند. همانطور که قبلاً توضیح داده شد، هنگام خرید یک NFT، خریدار در واقع اثر مورد نظر را می‌خرد و حقوق مرتبط با NFT را به دست نمی‌آورد. با خرید NFT، خریدار مالک NFT می‌شود و مجوز غیر‌انحصاری برای نمایش NFT در کیف پول الکترونیکی خود را می‌گیرد.

با این حال، میزان این حق تنها برای مقاصد شخصی است و خریدار نمی‌تواند این حق را تجاری کند. برای مثال، خریدار یک NFT می‌تواند NFT را در کیف پول خود نمایش دهد، اما نمی‌تواند خط تولید لباس، کفش یا سایر کالاهای خود را که شامل آثار نشان‌داده‌شده در NFT است، برای مقاصد تجاری راه‌اندازی کند. این به این دلیل است که اکثر فروش‌های NFT معمولاً شامل انتقال حق کپی رایت نمی‌شوند، اما مواردی وجود دارد که فروشنده  توکن را با تمامی حقوق آن به خریدار منتقل می‌کند. فروش یک NFT همیشه با یک قرارداد هوشمند که توافقی بین طرفین است و به صورت کد نوشته شده و در بلاک چین ذخیره می‌شود، همراه است. NFT‌ها در بلاک‌چین دفتر کل دیجیتال ذخیره می‌شوند که به طور همزمان یک امضای دیجیتال ایجاد می‌کند و به ردیابی مالکیت NFT‌ها کمک می‌کند. در طی یک معامله، قرارداد هوشمند فروش NFT‌ها را امکان‌پذیر و مالکیت آن‌ها را مشخص می‌کند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات