حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کوین مرده در ارزهای دیجیتال به چه معناست؟

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

کوین‌های مرده یک اصطلاح رایج در دنیای رمزنگاری، به خصوص در چند سال اخیر که چنین سکه‌هایی در حال افزایش بوده‌‌اند، هستند. کوین مرده، ارز دیجیتالی است که دیگر برای سرمایه‌گذاری و تجارت دوام کافی ندارد. اگر ارزش معاملات یک کوین در سه ماه گذشته کمتر از 1000 دلار باشد، آن کوین مرده نامیده می‌شود. علاوه بر این، ارزهای رمزنگاری شده‌ای که وب‌سایت‌های رسمی آنها آفلاین هستند و فعالیتی ندارند نیز مرده در نظر گرفته می‌شوند. در حال حاضر، بیش از 1600 کوین مرده وجود دارد و با پیوستن ارزهای دیجیتال جدید به بازار، این تعداد همچنان در حال افزایش است. ظهور ICO‌ها نیز، به ویژه، نقش مهمی در افزایش تعداد سکه‌های مرده ایفا کرد. در ادامه این مطلب قصد داریم تا به توضیح جامع کوین‌های مرده و مسائل پیرامون آن‌ها بپردازیم.

کوین‌ مرده چیست؟

 

کوین مرده چیست؟ به گفته CoinKickoff، بیش از نیمی از تمام سکه‌هایی که بین سال‌های 2013 و 2018 معرفی شده‌اند، امروزه دیگر وجود ندارند. سکه‌های مرده به عنوان ارزهای رمزنگاری شده‌ای تعریف می‌شوند که به عنوان کلاهبرداری استفاده می‌شوند، از کار افتادگی طولانی‌مدت دارند، فاقد به‌روزرسانی‌های اجتماعی هستند و یا حجم معاملات پایینی دارند. صنعت کریپتو مملو از کوین‌هایی به‌اصطلاح «کوین‌های مرده» است که با سر و صدای زیادی راه‌اندازی شدند، اما در نهایت سودی در حد صفر داشتند. این کوین‌ها معمولاً دچار مرگ غیر عمد و اغلب عمدی می‌شوند، زیرا سازندگان آن‌ها سرمایه‌گذاری‌ را رها می‌کنند.

تکثیر این سکه‌ها در طول دوران عرضه اولیه سکه (ICO) که فضا را در سال 2017 دچار تغییر و تحول گسترده‌ای کرد، شتاب بیشتری گرفت. ICOها تعداد سکه‌های موجود را از 29 به بیش از 850 پروژه افزایش دادند. در سال 2018 نیز، توسعه دهندگان بیش از 1200 پروژه رمزنگاری را راه اندازی کردند. در دسامبر 2020، تعداد کل ارزهای دیجیتال به نزدیک به 8000 رسید.

در طول این سال، نوع جدیدی از کلاهبرداری، به اصطلاح “rugpulls”، باعث ظهور نسل جدیدی از کوین‌های مرده شد. همه این سکه‌ها حفظ نشده یا در واقع حتی گردش فعال خود را نیز شروع نکرده‌اند. در اکوسیستم رمزنگاری گسترده، احتمال وجود یک سکه مرده در سبد سهام کاربران بسیار زیاد است. اما دقت لازم هنگام سرمایه گذاری در آلتکوین‌ها می‌تواند بینش‌های مهمی را در مورد پروژه‌های قابل اعتماد ارائه دهد. برای مثال، می‌توان با ارزیابی وعده‌های بازگشت سرمایه، از کلاهبرداری سکه‌های مرده در کریپتو جلوگیری کرد.

چگونه یک کوین مرده را شناسایی کنیم؟

همان طور که در قسمت قبل نیز گفته شد، کوین‌های مرده دارایی‌های دیجیتالی و پروژه‌هایی هستند که هیچ وب سایت رسمی و معتبری ندارند، توسعه‌دهندگان کوین را رها یا از فهرست خارج کرده‌اند، مشخص شده که کلاهبرداری هستند، نقدینگی پایینی دارند و یا کیف پول مربوط به کوین دارای مشکلات متعددی است. به عبارت بهتر، دو مورد از نشانه‌های برجسته برای شناسایی کوین‌های مرده عبارتند از؛

حجم معاملات ناچیز یا Negligible Trading Volumes: هر پروژه  با اهدافی والا و بهترین نیت‌ها شروع می‌شود و امیدوار است که در میان معامله‌گران ارزهای دیجیتال مورد پسند قرار خواهد گرفت. با این حال، برخی از آن‌ها به دلیل فهرست‌بندی‌های محدود در صرافی‌های پیشرو، به سرعت قربانی حجم معاملات کم می‌شوند.

در فضای ارزهای دیجیتال، تا 60 درصد از کل پروژه‌ها دارای نقدینگی پایینی هستند. به طور کلی، حجم معاملات کم به این معنی است که دارایی رمزنگاری فاقد سود یا علاقه معامله‌گر است و این امر در بیشتر موارد به سرعت منجر به رها شدن کوین می‌شود. تخمین زده می‌شود که از هر ده سکه شش سکه با حجم ناچیز، دیگر توسط توسعه دهندگان پشتیبانی نمی‌شوند. پلتفرم‌هایی که سکه‌های مرده را ردیابی می‌کنند، اگر در عرض سه ماه حجم معاملاتی سکه مورد نظر کمتر از 1000 دلار باشد، آن را یک ارز دیجیتال مرده یا رها شده معرفی می‌کنند.

 

کبود بودجه یا نبود بودجه

هنگامی که تیم توسعه دهنده یک ارز دیجیتال، توانایی جذب و فراهم کردن بودجه کافی برای توسعه پروژه خود را نداشته باشد، در این شرایط پروژه مورد نظر محکوم به مرگ خواهد بود. کوین‌هایی که در این شرایط ایجاد شده‌اند، حدود 3.6 درصد از کل کوین‌های مرده را به خود اختصاص می‌دهند. عدم توانایی در فراهم کردن و جذب بودجه بدین معنا نیست که این پروژه مطلوبیت یا قابلیت لازم را ندارد بلکه می‌تواند به این معنا باشد که در معرفی خود ضعیف عمل کرده و یا نتوانسته سود مورد نظر جهت جذب سرمایه‌گذاران را به خوبی نشان دهد.

انواع کوین‌های مرده

انواع مختلف کوین‌های مرده عبارتند از؛

Joke Dead Coins؛ اینها به سکه‌هایی اشاره دارند که بدون استفاده و هدف خاصی ایجاد شده‌اند. معمولاً، برخی از علاقه‌مندان بر روی ارزها شرط بندی می‌کنند و در نتیجه این شرط‌بندی این کوین‌ها ایجاد می‌شوند. کوین‌های Joke بسیار محبوب هستند و سال 2021 نیز سال خوبی برای میم کوین‌ها مانند Dogecoin که نمونه‌ای از این کوین‌های مرده هستند، بوده است. دو نمونه از این کوین‌ها عبارتند از، JesusCoin و CryptoMeth.

 

Abandoned Dead Coins؛ اینها رایج‌ترین کوین‌های مرده هستند که به دلایل مختلفی به بازار می‌آیند. توسعه دهندگان ممکن است یک کوین را به دلیل محدودیت بودجه، از مبادلات کنار بگذارند. این دسته همچنین شامل کوین‌‌هایی می‌شود که اطلاعات آنها در مورد علت مرگ آنها اندک است. Lucky7Coin یک نمونه عالی از این مدل کوین‌ها است.

 

برای خرید تتر با بهترین قیمت می توانید به صرافی تتر مراجعه کنید.

 

Scam Dead Coins؛ کوین‌های Scam نیز بسیار محبوب هستند، به خصوص از زمانی که اولین ICO در سال 2017 راه اندازی شد.  برای جلوگیری از قربانی شدن سکه‌های مرده Scam، بهتر است از پروژه‌هایی دوری کنید که تیم توسعه، بیشتر توکن‌ها را در اختیار دارد. Bitconnect بزرگترین طرح پونزی در صنعت کریپتو بود که نمونه‌ای عالی از یک کوین مرده Scam می‌باشد.

 

نمونه‌هایی از کوین‌های مرده

BitConnect (BCC) – BCC؛ بیت کوین کانکت بزرگترین طرح پونزی در صنعت ارزهای دیجیتال بود که مشکلات آن از اواخر سال 2017، زمانی که تنظیم کننده‌های مالی بریتانیا نگرانی‌هایی را در مورد مشروعیت آن مطرح کردند، آغاز شد. BitConnect به لطف بودجه بازاریابی کلان و افزایش بیت کوین از موفقیت اولیه برخوردار بود، با این حال، در اوایل سال 2018، قانونگذاران در تگزاس آن را یک طرح پونزی نامیدند. مدت کوتاهی پس از آن، فعالیتش متوقف شد و باعث شد که قیمت BCC تا 9٪ سقوط کند.

 

Aeron (ARNX)؛ آئرون رمز ارز دیگری است که در ابتدا یکی از سکه‌های قابل معامله در Binance بود. اما این صرافی بعداً سکه را از فهرست خارج کرده و قیمت آن را تا 90 درصد کاهش داد. بنیانگذاران آن 10 برابر توکن‌های بیشتری تولید کردند اما هرگز آنها را در جامعه توزیع نکردند.

 

VegasCoin (VEGCOIN)؛ این رمزارز نیز نمونه‌ای از یک پروژه رها شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که این پروژه توسط شرکت دیگری خریداری شده که فعالیت خود را متوقف کرده است.

 

Storeum (STO) – STO؛ این کوین به دلیل کاهش ارزش بازار به کوین مرده تبدیل شد. این رمزارز در وب سایت خود یک دفترچه سفارش با تنها 18 ورودی دارد. همچنین دارای عمق نقدینگی صفر سکه اتریوم (ETH) با قیمت 0.000012 دلار است.

 

0xBitcoin (0xBTC)؛ اولین سکه 0xBTC در سال 2018 استخراج شد و به قیمت 5 دلار رسید. بعداً قیمت آن به حدود 0.10 دلار کاهش یافت و تیم اصلی پروژه آن را رها کردند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات