حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

هر دامنه‌ای مناسب چه کسب و کاری است؟

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

نام دامنه کسب و کار‌ها مانند املاک و مستغلات آن است با این تفاوت که در این مورد همه چیز به شکل آنلاین تعیین می‌گردد. در واقع محلی است(البته به صورت مجازی) که برند شما و کسب و کارتان رونق می‌گیرد، مشتریان بالقوه را به خرید محصولات و استفاده از خدمات شما سوق می‌دهد و تخصص و قدرت شما را نیز بالاتر می‌برد. به همین دلیل انتخاب نام دامنه مناسب، در گسترش کسب و کار‌ها و مشاغل بسیار مهم است.

به عبارتی دیگر نام دامنه، آدرس وب سایت کسب و کار شما خواهد بود؛ عنوانی که در مرورگر خود تایپ می‌کنید تا به یک وب سایت برسید. بدین معنی که به جای وارد کردن آدرس آی پی و اعداد باینری، نام دامنه را برای دسترسی به وب سایت مورد نظر وارد می‌کنید.

در واقع نام دامنه مخفف یک آدرس IP است و یک رشته ارقام سخت را شامل می‌شود که البته به خاطر سپردن این ارقام سخت، کاری دشوار خواهد بود؛ به همین علت یک آدرس و نام انحصاری را به یک وب سایت اختصاص می‌دهند. اما توجه داشته باشید که در ادامه نام دامنه، پسوند‌های خاصی به کار برده می‌شوند که این پسوند‌ها به عنوان دامنه‌های سطح بالا یا TLD شناخته شده‌اند و به شرح هستند:

  • • Co.: مخفف شرکت و تجارت‌های عمومی
  • • Info.: سایت‌های اطلاع‌رسانی
  • • Net.: فنی، سایت‌های زیرساخت اینترنتی
  • • Org.: سازمان‌های غیرتجاری و شخصی
  • • Biz.: استفاده تجاری مانند سایت‌های تجارت الکترونیک

توجه داشته باشید گا‌هاً پیش خواهد آمد که نمی‌توانید یک پسوند .com برای نام دامنه مورد نظر خود پیدا کنید، در این صورت بهترین گزینه بعدی برای شما انتخاب یک دامنه .net خواهد بود؛ یا اگر کسب و کار شما سازمانی باشد، پسوند .org گزینه بعدی‌تان است. البته که این موارد، سه انتخاب برجسته TLD هستند اما می‌توانید برخی از پسوند‌های دامنه جدیدتر را نیز امتحان کنید؛ مانند دامنه‌های:.io ، .xyz و .ai یا .me که فرصتی عالی را برای ثبت نام‌های کوتاه و مرتبط ارائه می‌دهند.

چگونه می‌توان نام دامنه را متناسب با کسب و کاری که هست دریافت کرد؟

برای دریافت نام دامنه متناسب با کسب و کار، ابتدا باید اسم دامنه را مناسب با حوزه‌ای که فعالیت دارید انتخاب نمایید و سپس آن را از یک شرکت ثبت‌کننده نام دامنه خریداری کنید. برای این کار اغلب می‌توانید دامنه انتخابی خود را از یک شرکت میزبانی وب مانند ثبت دامنه ایران سرور خریداری نمایید. در واقع، مراحل اولیه ثبت دامنه و دیگر مراحل میزبانی وب سایت غالبا همزمان با راه‌اندازی وب سایت صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر، بسیاری از شرکت‌هایی که از طریق آن‌ها می‌توانید دامنه خود را ثبت کنید، به عنوان شرکت‌های میزبانی وب نیز فعالیت دارند.

کدام پسوند دامنه بهتر است؟

انتخاب یک نام دامنه سفارشی و پسوند مناسب آن، به وب سایت شما کمک می‌کند تا از بقیه رقبا متمایز شوید و احتمالاً سئوی سایت شما نیز افزایش یابد. اما در میان بیش از ۳۶۰ میلیون نام دامنه ثبت شده، یافتن نامی که منحصر به فرد باشد دشوار خواهد بود!

خوشبختانه، چندین پارامتر وجود دارد تا برای دسترسی به بهترین نام دامنه برای کسب و کار یا وبلاگ خود، آن‌ها را لحاظ کنید که به شرح زیر هستند.

یونیک بودن نام دامنه:

هنگام انتخاب نام دامنه مناسب با کسب و کار خود باید توجه داشته باشید که این نام در تمامی محتوا‌ها، پلتفرم‌ها و شبکه‌هایی که در آن به بازاریابی مشغول هستید ثابت بماند و اطمینان حاصل کنید که نام دامنه شما با برندی که برای تجارت خود در رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید مطابقت داشته باشد. ترجیحا پسوند com انتخاب بهتر و اولویت اول برای دامنه‌هاست.

توجه به موقعیت مکانی:

بسته به محل زندگی و فعالیت نیز گزینه‌های دیگری را در اختیار خواهید داشت. برای مثال، اگر موقعیت مکانی فعالیت شما در ایران است، علاوه بر پسوند com. داشتن پسوند دامنه‌ای که بر این اساس بومی‌سازی شده باشد.ir ) را حتما تهیه کنید.

نام دامنه را کوتاه و ساده نگه دارید:

اگر نام دامنه طولانی باشد، به خاطر سپردن آن برای کاربران سخت خواهد بود؛ فراتر از آن، اگر املا یا تلفظ نام دامنه سخت باشد، کاربران هنگام تلاش برای تایپ URL وب سایت مورد نظر دچار اشتباه خواهند شد که این مورد می‌تواند ترافیک کمتری را برای وب سایت شما به همراه داشته باشد.

از قرار دادن خط فاصله، اعداد و حروف دوتایی خودداری کنید:

هر یک از این موارد مانع دیگری برای کاربرانی خواهد بود که سعی می‌کنند فقط برای دسترسی به وب سایت شما تلاش کنند. ناگفته نماند، همه این عناصر در معرض اشتباه تایپی نیز هستند زیرا کاربران سعی دارند تا وب سایت مورد نظر را به راحتی در اینترنت جستجو کنند.

بنابراین در صورتی که نام دامنه با استفاده از خط فاصله، اعداد و حروف مشابه در هم آمیخته باشد و نام وب سایت را نیز برای اولین بار شنیده و مایل باشند به آن مراجعه کنند یافتن دامنه درست را برای آنان بسیار دشوارتر خواهد کرد. همچنین احتمال مراجعه به سایت هم نام و رقیب را نیز افزایش می‌دهد.

کلمات کلیدی را بدون اغراق در نام دامنه اضافه کنید:

هنگامی که کلمات کلیدی را در نام دامنه به کار می‌برید، از افزایش سئوی نام دامنه و برند خود نیز بهره‌مند خواهید شد؛ زیرا کلمات کلیدی نشان دهنده برند کاری و حوزه فعالیت شما هستند.

جمع‌بندی

انتخاب نام دامنه عنصر کلیدی وب سایت شما است که می‌تواند کسب و کار و برند شما را بسازد و یا با شکست مواجه کند، بنابراین انتخاب درست نام دامنه‌ای که برای کسب و کارتان مناسب باشد بسیار مهم خواهد بود.

به بیانی دیگر بسیاری از صاحبان مشاغل به اشتباه نام دامنه را فقط یک آدرس برای وب سایت خود تصور می‌کنند؛ اما همانطور که توضیح داده شد، این مسأله خیلی بیشتر از انتخاب ساده یک نام اهمیت دارد. در نتیجه باید عواملی که به طور جدی برای ‌ایده‌های نام دامنه وجود دارند را در نظر بگیرید و با دقت آن‌ها را بررسی کنید تا بتوانید نامی مؤثر و هوشمندانه انتخاب نمایید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)