حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تماس تصویری موبایل بدون نیاز به اینترنت به زودی در ایران فعال می‌شود

نوشته

1 سال قبل | یک دیدگاه | اخبار داخلی

شبکه مخابراتی نسل سوم یا 3G یک قابلیت مفید به نام تماس تصویری بدون نیاز به اینترنت دارد. ما درباره یک فناوری جدید صحبت نمی‌کنیم، این یک فناوری است که به صورت تجاری حوالی سال ۱۳۸۴ شمسی در کشورهای پیشرفته‌تر عرضه شد. در ایران و سال ۱۳۹۰ با اولین شبکه 3G کشور که توسط رایتل عرضه شد، در دسترس قرار گرفت اما با مخالفت‌های برخی مراجع تقلید کمتر از ۲ سال بعد لغو شد. با این حال اما به تازگی وزیر ارتباطات می‌گوید که تماس تصویری موبایل بدون نیاز به اینترنت به زودی در ایران فعال می‌شود.

تماس تصویری موبایل بدون نیاز به اینترنت در ایران

وزیر ارتباطات اعلام کرد به‌زودی تماس تصویری از طریق تلفن همراه و بدون نیاز به نصب نرم‌افزار فعال خواهد شد. همچنین در ادامه عنوان شد که هزینه تماس تصویری بدون اینترنت زیاد نخواهد بود. طبیعتا از این توصیف کیفی نمی‌توان به قیمت مشخصی رسید!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه جدید هیئت دولت از راه‌اندازی تماس تصویری روی تلفن همراه خبر داد. به گفته او، این امکان بدون نصب نرم‌افزار فراهم خواهد شد و هزینه زیادی نیز نخواهد داشت.

این قابلیت که وزیر ارتباطات می‌گوید، یک فناوری کاملا قدیمی است که مزیت رقابتی رایتل به عنوان اولین اپراتور شبکه 3G در ایران بود. رایتل در زمستان سال ۱۳۹۰ امکان برقراری تماس تصویری از طریق نسل سوم شبکه تلفن همراه را در ایران ارائه کرد، اما در کمتر از یک سال و نیم بعد این قابلیت از دسترس خارج شد. چرا که در خردادماه ۱۳۹۲ و پس از مخالفت برخی مراجع تقلید، به‌دلیل آنچه که «فقدان پیوست فرهنگی» عنوان شده بود، ارائه این سرویس متوقف شد.

همان تابستان سال ۱۳۹۳ مقرر شد که پیوست فرهنگی این سرویس توسط مرکز ملی فضای مجازی، تدوین و تصویب شود و برای تصویب نهایی به شورای عالی فضای مجازی ارائه گردد.

تماس تصویری روی 3G

تماس تصویری روی 3G

برای سال‌ها هیچ خروجی در زمینه ارائه مجدد تماس تصویری روی 3G حاصل نشد و در خردادماه ۱۳۹۵ پرونده تماس‌های تصویری درنهایت بسته شد. ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر وقت شورای عالی فضای مجازی، در آن زمان اعلام کرد دوره تماس‌های تصویری به‌سر آمده است. البته که اگر شبکه 4G و 5G با سرعت اینترنت منطقی و بدون محدودیت وجود داشته باشته باشد، واقعا دوره چنین فناوری به پایان رسیده است.

با این حال و با توجه به محدودیت‌های بدون محدودیت (!) اینترنت کشور، قرار است که این فناوری تماس تصویری روی شبکه 3G در ایران دوباره فعال شود.

باید صبر کرد و دید که هزینه هر دقیقه تماس تصویری روی شبکه 3G چقدر خواهد بود و آیا کاربران از آن استقبال می‌کنند یا خیر. شما چطور فکر می‌کنید؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
BeFair

ببین وضعو خدا وکیلی، ببین وضعو

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)