حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

خود اشتغالی و راه‌اندازی کسب و کار شخصی چه مزایا و معایبی دارد؟

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

تصمیم به خود اشتغالی و راه اندازی یک کسب و کار شخصی، مسیر هیجان انگیزی را روبروی شما می‌گذارد که شبیه هیچ‌کدام از تجارب قبلی‌تان نخواهد بود. به عنوان یک کارآفرین، شما سبک زندگی بسیار متفاوتی خواهید داشت که مزایا و معایب خاص خودش را دارد. این سبک زندگی جدید به قدری متفاوت است که برای تجربه آن و رسیدن به موفقیت در مسیر جدید باید بیش از 100 درصد به آن متعهد باشید. اگر تصمیم دارید در مسیر پر فراز و نشیب کارآفرینی قدم بگذارید، با ادامه این مقاله و بررسی مزایا و معایب خوداشتغالی همراه باشید.

مزایا و معایب کارآفرینی

برای راه اندازی یک کسب و کار  قبل از هر چیز به افزایش شناخت و آگاهی نسبت به مسیر جدیدی که انتخاب کردید نیاز دارید. دوره های آموزشی مدیریتی و مرتبط با راه‌اندازی کسب و کار می‌توانند کمک کنند تا مهارت های خود را ارتقا داده و با آمادگی بیشتری در این مسیر قدم بگذارید. یکی دیگر از راه‌هایی که در کنار گذراندن آموزش های مرتبط می‌تواند شانس موفقیت شما را افزایش بدهد، کار کردن در شرکت‌های موفق حوزه مورد نظرتان است. به طور مثال، اگر قصد دارید خودتان یک استارتاپ حوزه سلامت راه‌اندازی کنید، فعالیت در یک استارتاپ موفق در حوزه سلامت می‌تواند دید خوبی درباره جنبه‌های مختلف این کسب و کار به شما بدهد. می‌توانید از صفحه فرصت های شغلی، جدیدترین موقعیت‌های استخدام در صنایع و سازمان‌های مختلف را ببینید. اما خوداشتغالی چه مزایا و معایبی دارد؟

مزایای خوداشتغالی

دنبال کردن شغل مورد علاقه

یکی از مهم‌ترین دلایل راه‌اندازی کسب و کار شخصی برای اغلب افراد، اشتیاق و علاقه‌ای است که نسبت به یک حوزه کاری خاص دارند. کسب و کار شما ممکن است برای یک نفر خسته کننده و برای فرد دیگری یک ریسک بزرگ به نظر برسد، اما در هر صورت شما به دلیل علاقه‌ای که به آن داشتید این کار را شروع کردید. بدون شک هر روز هیجان انگیز و لذت بخش نیست، اما در نهایت تجربه سختی‌ها و مشکلات به دلیل علاقه‌ای که به مسیرتان دارید برایتان قابل تحمل و معنادار خواهد بود.

نداشتن کارفرما

زمانی که کسب و کاری را راه‌اندازی می‌کنید، خودتان رئیس خودتان خواهید بود و کارفرمایی وجود ندارد که حد و حدود کاری شما را مشخص کند. کار شخصی شما طبق قوانین و صلاحدید خودتان پیش می‌رود. شما تصمیم گیرنده اصلی هستید و می‌توانید کار را براساس قوانین و ارزش‌های خودتان پیش ببرید.

انعطاف پذیری بیشتر

این موضوع تا حدودی به نوع کار و اولویت‌هایتان بستگی دارد. به عنوان یک خویش فرما، شما ساعات کاری، جایی که کار را انجام می‌دهید و سرعت انجام کار را از همان ابتدا انتخاب می‌کنید. این موضوع به معنی ساده‌تر بودن خوداشتغالی نیست، بلکه شما در این حالت کنترل بیشتری روی نحوه کار کردنتان دارید. ساخت یک کسب و کار موفق نیازمند تلاش و تعهد بسیار زیاد است و ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی و پیدا کردن نوع و روش کاری مشخص کمی زمان می‌برد.

شناخته شدن و تاثیرگذاری

هر کسب و کار موفقی می‌تواند در جامعه اطرافش و حتی در سطح دنیا اثرگذاری داشته باشد. یکی از مزایای راه اندازی کسب و کار شخصی این است که فرصت تاثیر گذاری و شناخته شدن در جامعه اطرافتان از طریق ارائه ارزش را پیدا می‌کنید. همچنین، با ایجاد اشتغال برای افراد مختلف و کمک به رشد و پیشرفت آن‌ها می‌توانید زندگی افراد زیادی را بهبود بدهید.

یادگیری و رشد مداوم

به عنوان یک فرد خود اشتغال، خصوصا در اوایل راه‌اندازی کسب و کارتان، نیاز دارید در بخش‌های مختلفی از کسب و کار ایفای نقش کنید. به همین دلیل، راه اندازی کسب و کار شخصی شما را وادار به رشد و پیشرفت کرده و هر روز باید مهارت جدیدی برای پیشبرد کسب و کارتان یاد بگیرید.

امکان مهاجرت کاری

یکی از مزایای داشتن کسب و کار شخصی این است که می‌توانید ویزای کاری کشورهای مختلف را دریافت کنید. مهاجرت از طریق سرمایه گذاری یا ایجاد اشتغال در کشور مقصد، امکان خوبی است که برای افراد خود اشتغال و خویش فرما وجود دارد.

معایب خوداشتغالی

نیاز به انگیزه درونی

اگر از آن دسته افرادی هستید که برای انجام کارها نیاز به انگیزه بیرونی دارید، مسیر کارآفرینی می‌تواند برایتان بسیار سخت و ناهموار به نظر برسد. شما به عنوان یک کارآفرین باید به طور مداوم به خودتان انگیزه بدهید و در شرایط سخت و دشوار دست از کار نکشید. پیش رفتن در مسیر پر چالش خوداشتغالی نیازمند حجم بالایی از خودانگیختگی و ایمان به چشم‌انداز و آینده‌ای است که در نظر دارید. برای کارآفرین بودن باید بتوانید بزرگترین مشوق خودتان باشید.

مسئولیت زیاد

به عنوان یک کارآفرین، شما در مقابل همه چیز مسئول هستید. فرقی نمی‌کند ساعت 5 صبح یک روز تعطیل مشکلی به وجود آمده باشد یا 2 نیمه شب یک روز کاری، شما تنها کسی هستید که مسئول نظارت بر امور و حل مشکلات است. کنار گذاشتن کار روتین و تمام وقت مزایای خاص خودش را دارد، ولی باید این موضوع را در نظر داشته باشید که آیا حاضرید امنیت و آرامشی که در یک شغل روتین داشتید را به طور کامل از دست بدهید؟

عدم ثبات درآمدی

یکی از معایب مشاغل آزاد ثابت نبودن میزان درآمد و سود و زیان ماهانه است. ریسک کردن لازمه راه‌اندازی یک کسب و کار است و شما باید تصمیم بگیرید که آیا ریسکی که می‌کنید ارزش نتیجه را دارد یا خیر. تغییر درآمد و حتی عدم کسب درآمد در ابتدای راه‌اندازی کسب و کار طبیعی است و برای رسیدن به درآمد ثابت و سود زیاد باید کسب و کار شما به رشد مناسبی رسیده باشد.

ریسک بالا

هیچ ضمانتی برای موفقیت در کسب و کار وجود ندارد و زمانی که با مشکلات متعددی روبرو می‌شوید نمی‌توانید با استعفا دادن مسیر شغلی‌تان را تغییر بدهید. احتمال اینکه اولین کسب و کاری که راه اندازی می‌کنید به نتیجه نرسد بسیار زیاد است. شما به عنوان یک کارآفرین نه تنها شرایط مالی، بلکه در مواجهه با مشکلات بزرگ، سلامتی جسمی و روحی خودتان را نیز به خطر می‌اندازید.

احتمال شکست

هرچند احتمال شکست را نمی‌توان به عنوان یکی از معایب راه‌اندازی کسب و کار شخصی در نظر گرفت، برای برخی از افراد می‌تواند عیب بزرگی به شمار بیاید. شما با هر بار شکست یک قدم به موفقیت نزدیک‌تر می‌شوید، اما برای برخی از افراد شکست می‌تواند هزینه‌های مالی و روانی بسیار زیادی داشته باشد. در نتیجه، آمادگی داشتن برای این مورد و پذیرفتن اینکه کاری که برای آن هزینه مالی و زمانی صرف کردید ممکن است به نتیجه‌ای نرسد، کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری برای شروع مسیر کارآفرینی تصمیم بگیرید.

جمع بندی

راه‌اندازی کسب و کار شخصی تصمیم مهمی است که در کنار ریسک بالا، نتایج و دستاوردهای بزرگی نیز دارد. قدم گذاشتن در این مسیر نیازمند داشتن آگاهی کافی نسبت به چالش‌ها و مشکلاتی است که به همراه دارد. در این مقاله، با مهم‌ترین مزایا و معایب خوداشتغالی آشنا شدید که داشتن آگاهی نسبت به آن‌ها می‌تواند به شما در گرفتن یک تصمیم بهتر کمک کند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات