حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

معرفی، نقدر و بررسی Nightcrawler

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

سینمایی شبگرد (Nightcrawler) یک فیلم آمریکایی مهیج-روان‌شناختی نئونوآر (سبک فیلم‌های مثل سین‌سیتی) محصول سال ۲۰۱۴ به نویسندگی و کارگردانی دن گیلروی (Dan Gilroy) در اولین تجربه‌ کارگردانی اوست. جیک جیلنهال (Jacob Benjamin Gyllenhaal) در نقش لویی “لو” بلوم، گزارشگری آزاد است که رویدادهای خشونت آمیز شبانه را در لس آنجلس ضبط می کند و فیلم هایش را به یک ایستگاه خبری تلویزیون محلی می فروشد. رنه روسو، ریز احمد و بیل پکستون نیز ستارگان این فیلم هستند. موضوع رایج فیلم نایتکرالر، رابطه همزیستیِ بین روزنامه نگاری غیراخلاقی و تقاضای مصرف کننده است؛ اگر به دنبال دانلود فیلم خوب هستید، در دانلود کردن این فیلم درنگ نکنید.

فیلم Nightcrawler، فیلمی ضدقهرمان

گیلروی، کارگردان فیلم شبگرد در ابتدا می‌خواست فیلمی درباره زندگی عکاس آمریکایی ویجی بسازد؛ ویجی عکاسی بوده که موضوع عکس‌های او تصاویر خشونت و فاجعه، آزمونهای سخت، رنج و امور شگفت آورند و غالباً نیازمند جسارت، قریحه و سماجت عکاس بوده‌اند، اما پس از کشف امکانات روایی منحصربه‌فرد پیرامون حرفه گزارشگری آزاد یا استرینگر، تمرکز خود را تغییر داد. او لو را به عنوان یک ضدقهرمان با الهام از دنیای پر از بیکاری و نظام سرمایه داری نوشت. جیلنهال نقشی محوری در تولید فیلم داشته، از انتخاب اعضای گروه گرفته تا تماشای نوارهای تست. فیلمبرداری در طول چهار هفته انجام شده که در نوع خود فرآیندی چالش برانگیز و شامل بیش از 80 لوکیشن بوده است.

دانلود فیلم

برای تبلیغ فیلم Nightcrawler، شرکت توزیع و پخش Open Road Films از استراتژی‌های بازاریابی ویروسی، از جمله رزومه ویدیویی تخیلی در وبسایت کریگزلیست (Craigslist) و پروفایل‌های جعلی شبکه‌های اجتماعی برای لو استفاده کرد. فیلم شبگرد برای اولین بار در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو در سال 2014 به نمایش درآمد و با بودجه تولید 8.5 میلیون دلاری، 50.3 میلیون دلار فروخت. این فیلم با تحسین گسترده روبرو شد و منتقدان فیلمنامه گیلروی و بازی های جیلنهال و روسو را برجسته دانستند. چندین منتقد فیلم Nightcrawler را به عنوان یکی از بهترین فیلم های سال 2014 معرفی کردند و این فیلم جوایز مختلفی از جمله نامزدی بهترین فیلمنامه اورجینال در هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار را دریافت کرد. این فیلم در طول سال ها تبدیل به یک فیلم کلاسیک‌کالت مدرن شده است.

فیلم هیجانی

لو بلوم جانوری ساخته دهه 2010 است، رک و پوست‌کنده

لو، شخصیتی که جیک جیلنهال در فیلم تاریک و فوق‌العاده هوشمند Nightcrawler بازی می‌کند، در ابتدا شبیه یک برداشت ساده از اشخاصی مانند گوردون گکو از فیلم وال استریت (Wall Street) یا پاتریک بیتمن از روانی آمریکایی (American Psycho)- یک روان‌پریش که درس‌های تلخ فرهنگ خود را جذب کرده، به نظر می‌رسد. آنقدر آن درس‌ها را خوانده که  به خونی تبدیل شده که در رگ هایش جاری است. اما اگر کمی از نزدیکتر نگاه کنید، یک حالت استیصال در وجود لو می‌بینید که پس از رکود بزرگ (رکود بزرگ به دوره ای از رکود کلی اقتصادی در بازارهای جهانی در اواخر سال‌های دهه ۲۰۰۰ و اوایل دهه ۲۰۱۰ اطلاق می‌گردد) احساس می کند. او مردی است که به او گفته شده ثروتمند خواهد شد و آن رویا حالا دیگر دست نیافتی است. اصلاً این را کجای دلش بگذارد؟

شخصیت جیک جیلنهال در فیلم Nightcrawler به طور خلاصه نماد این دهه سیاه است.

نقد و بررسی فیلم شبگرد

فیلم Nightcrawler، در سطح خود، یک تریلر نسبتاً ساده است که حول یک شخصیت اصلیِ کمی غیرمحتمل اما بسیار مؤثر ساخته شده است، مردی که به عنوان یک ضدقهرمان شروع می‌کند و مستقیماً به سمت شرارت خیز بر می دارد. البته این در دنیایی اتفاق می افتد که شبیه دنیای ما نیست و هیچ تلاش واقعی برای رفع این اختلاف انجام نمی دهد. نیازی به انجام این کار هم نیست. فیلم شبگرد یک داستان واقع گرایانه نیست، تمثیلی از کینه ای تلخ و سوزان است؛ داستان افرادی که فکر می کنند سزاوار چیزهای خاصی بوده و هستند که فقط به دلیل تولد در جامعه ای کسالت بار، آن چیزها از آنها دریغ شده. لو بلوم به دلیل هوش خاص، یا سخن‌وری فوق‌العاده‌اش یا حتی به این دلیل که ایده‌ای درخشان دارد، برنده نمی‌شود. او یک زالو است که بارها و بارها خون دیگر افراد را می‌مکدتا خودش رشد و نمو کند. لو بلوم برنده می شود چون در این دنیا مردانی بی‌رحم مانند او همیشه برنده می شوند و چه چیزی بیشتر از این گویای اوضاع نابسامان دهه 2010 است؟

وب سایت Rotten Tomatoes بر اساس 278 نقد و امتیاز 8.30/10 امتیاز تایید 95 درصدی را برای فیلم جمع آوری کرده است. اجماع انتقادی سایت می‌گوید: « پرالتهاب، از نظر بصری شیک، و با عملکرد ستاره‌ای منعطف از نوع جیک جیلنهال، فیلم Nightcrawler هیجان‌های تاریک و تامل برانگیزی را ارائه می‌دهد.»

سایت Metacritic بر اساس بررسی‌های 45 منتقد، بررسی‌های عموماً مطلوب هستند و تماشاگران شرکت‌کننده در نظرسنجی CinemaScore نیز به فیلم شبگرد نمره متوسط «B−» در مقیاس A+ تا F را داده اند.

کریستی لمیر، منتقد فیلم، اجرای جیلنهال در فیلم شبگرد را “بسیار چندش‌آور” (از نگاه مثبت) خوانده و مضامین و پیام های فیلم را ستوده است. کریستوفر اور از آتلانتیک، جیلنهال را با رابرت دنیرو جوان و بازی های او در فیلم های راننده تاکسی (1976) و پادشاه کمدی مقایسه کرده و گفته که شخصیت جیلنهال دارای ویژگی های مشترکی با شخصیت های دنیرو در این دو فیلم است. اور، جیلنهال را در این نقش «بسیار فوق‌العاده» خواند و اظهار داشت که بازیگر یاد می‌گیرد «یک کاریزمای وهم‌آور و درونی را کانالیزه کند و آن را در نگاه‌های به جا، یک‌باره ارائه دهد». او همچنین این نقش را به عنوان “بهترین عملکرد تا به امروز” جیلنهال اعلام کرد. بن ساکس از شیکاگو ریدر، کارگردانی گیلروی را برجسته کرده و در حیرت مانده از این که چگونه کارگردان قادر بوده با وجود اینکه برای اولین بار کارگردانی می‌کرده، آن “اطمینان غیرمعمول” را از سوی بازیگران و گروه خود دریافت کند.

علاقمندان می‌توانند جهت دانلود فیلم Nightcrawler به سایت انیمه لیست، مرجع فیلم، سریال و انیمه مراجعه نمایند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات