حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

روش‌های رنگرزی سنتی و صنعتی فرش

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

برای تولید انواع فرش، مراحل مختلفی طی می شود. ابتدا باید طرح نقشه آن طراحی و توسط افراد متخصص تایید شود و پس از تایید شدن طرح اولیه اقدام به رنگ آمیزی طرح می کنند و رنگ هایی که برای بافت فرش مورد نیاز است مشخص می شود. تار و پود فرش ها انواع و اقسام مختلفی دارند و از جنس های مختلفی تهیه می شوند همچنین رنگرزی تار و پود ها نیز به دو صورت انجام می شود.

۱-رنگرزی تار و پود ها به روش سنتی

رنگرزی سنتی فرش به این معنی است که رنگ های تار و پود فرش ها از مواد طبیعی گرفته می شود و عملیات آن به صورت دستی و با نیروی انسانی انجام می شود.

۲- رنگرزی تار و پود ها به روش صنعتی

رنگرزی صنعتی نیز روشی است که عملیات رنگرزی الیاف با دستگاه ها انجام می شود و از رنگ های طبیعی و شیمیایی و…. استفاده می شود.

استفاده از رنگ های طبیعی باعث ارزشمند تر شدن و گران تر شدن فرش می شود و اگر از رنگ های شیمیایی استفاده شود باعث به صرفه تر شدن قیمت فرش می شود.

رنگرزی فرش با رنگ های طبیعی

رنگرزی فرش ها با رنگ طبیعی شامل دو قسمت رنگ های گیاهی و رنگ های جانوری می شود و هر کدام از این موارد کیفیت و زیبایی خاص خود را دارد.

۱-رنگرزی فرش با رنگ های گیاهی

رنگرزی فرش ها به صورت گیاهی بهترین روش می باشد و رنگ هایی که با این روش به الیاف داده می شوند کاملا براق و زیبا هستند و ثابت می مانند و باعث افزایش کیفیت و نمای فرش ها می شود. بیشتر اوقات از رنگرزی الیاف به صورت طبیعی برای فرش های دستبافت استفاده می شود. فرش های دستبافت زیبایی و ارزش خود را از تار و پود های خود به دست می آورند.

برای رنگرزی فرش ها از رنگ های طبیعی گیاهانی مانند پوست تازه گردو، روناس، برگ مو، نیل، پوست انار، زعفران، گل محمدی، لبو و… استفاده می کنند و با ترکیب برخی از گیاهان رنگ های جدید یا رنگ های مورد نیاز خود را به وجود می آورند. استفاده از گیاهان طبیعی برای به دست آوردن رنگ و رنگرزی الیاف باعث می شود که فرش شفافیت و براقیت خاص خود را داشته باشد و بر قیمت فرش تاثیر مستقیمی داشته باشد. رنگرزی الیاف فرش های دستبافت به صورت طبیعی انجام می شود و باعث افزایش قیمت فرش های دستبافت می شود.

۲- رنگرزی فرش با رنگ های جانوری

یکی از روش های رنگرزی الیاف فرش، استفاده از رنگ های جانوری می باشد. رنگ های جانوری نیز مانند رنگ طبیعی زیبایی و ارزش خاص خود را دارد. جانواران و حشرات زیادی در طبیعت و حیات وحش وجود دارند ولی برخی از آن ها با دارا بودن رنگ های خاصی که در خود دارند کمک زیادی به علم فرش بافی و رنگرزی فرش ها می کنند. وجود رنگ دانه ها در برخی از جانواران برای رنگرزی الیاف لباس ها، پارچه ها، فرش ها و..‌. مورد استفاده قرار می گیرند. رنگی که این نوع جانواران از خود تولید می کنند رنگ قرمز دانه نام دارد و در کشور ایران به رنگ لاکی مشهور است. رنگ لاکی انواع مختلفی دارد و رنگ های مدیترانه ای، لهستانی، قرمز دانه هندی، کرم و… جز رنگ های لاکی می باشند.

برای رنگرزی انواع فرش می توان از قالیشویی معتبر خدمات گرفت.

 

 

رنگ رزی فرش با رنگ های شیمیایی

یکی از روش های رنگرزی فرش ها به صورت شیمیایی انجام می شود. رنگرزی فرش ها به صورت شیمیایی علاوه بر فوایدی که دارد ضرر هایی نیز دارد.

فواید رنگرزی به صورت شیمیایی شامل :

۱- انجام عملیات رنگرزی با وقت کمتر

2- ثابت ماندن و پر رنگ بودن رنگ ها

3- دوام طولانی.

از معایب رنگرزی فرش ها به صورت شیمیایی نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- ایجاد حساسیت و آلرژی

2- براقیت کمتر نسبت به رنگرزی های طبیعی

رنگرزی فرش ها به صورت شیمیایی به روش های مختلفی انجام می شود و از رنگ های مختلفی استفاده می کنند.

۱-استفاده از رنگ های اسیدی

یکی از رنگ هایی که برای رنگرزی فرش ها به صورت شیمیایی از آن استفاده می کنند، رنگ های اسیدی می باشد. رنگ های اسیدی جزء قوی ترین رنگ ها می باشد و انواع مختلفی مانند رنگ های اسیدی میلینگ و سوپر میلینگ می باشد.

۲- رنگ های ری اکتیو

رنگ های ری اکتیو جزء جدید ترین رنگ ها می باشد و شفافیت زیادی دارند ولی برای رنگرزی پشم های طبیعی از رنگ های ری اکتیو استفاده نمی شود به دلیل این که ثبات کافی ندارد.

۳-استفاده از رنگ های رنگ دندانه ای

یکی از رنگ هایی که هم برای رنگرزی های طبیعی و رنگرزی های شیمیایی استفاده می شود رنگ های دندانه ای می باشد. این رنگ ها ثبات و شفافیت زیبایی دارند و در گذر زمان تیره و کدر نمی شوند.

برای رنگ رزی فرش به صورت صنعتی از چه رنگ هایی استفاده می شود

رنگرزی صنعتی با استفاده از ماشین های رنگرزی صورت می گیرد. ماشین رنگرزی انواع مختلفی دارند و استفاده از دستگاه های پیشرفته تاثیر زیادی بر روی کیفیت رنگ پذیری الیاف می گذارد. برای رنگرزی فرش به صورت صنعتی از روش ها و رنگ های مختلفی استفاده می کنند

۱- رنگ رزی فرش ها به روش انیلینی

رنگ رزی الیاف فرش به صورت انیلینی روش مناسبی نیست و بافت فرش ها با الیافی که با این روش رنگرزی شده اند کیفیت خوبی ندارند و به راحتی دچار ساییدگی و رنگ پریدگی می شوند ‌و برخی از متخصصین صنعت رنگرزی الیاف فرش معتقد هستند که استفاده از رنگ های انیلینی باعث خیانت به صنعت فرش بافی می شود. در ‌کل استفاده از روش های انیلینی باعث بی کیفیت شدن فرش می شود.

۲- رنگ رزی فرش ها به روش کرومی

رنگرزی الیاف فرش به روش کرومی مطلوبیت بیشتری نسبت به رنگرزی به روش انیلینی دارد به دلیل این که اثر بخشی و کیفیت آن بر روی فرش بالا تر است.  رنگرزی فرش ها به روش کرومی زمانی نتیجه خوبی می دهد که توسط افراد ماهر انجام شود یا از دستگاه مخصوص رنگرزی استفاده شود در غیر این صورت ممکن است باعث آسیب و کاهش کیفیت فرش شود.

این دو روش در رنگرزی صنعتی طرفداران خاص خود را دارد به دلیل این که قیمت آن ارزان تر و به صرفه تر در می آید و برای قیمت گذاری فروش فرش ارزان تر حساب می شود.

برای شستشوی انواع فرش با انواع رنگ می توان از قالیشویی معتبر خدمات گرفت.

نحوه رنگرزی سنتی

رنگرزی فرش ها به صورت سنتی به دو صورت انجام می شود

۱-رنگرزی فرش به وسیله نیروی انسانی

یکی از روش های رنگرزی سنتی الیاف فرش، رنگرزی الیاف به صورت دستی می باشد که افراد ماهر و با تجربه مانند روش های گذشته و طبق مقرراتی که از گذشته باقی مانده پشم های طبیعی را به تار و پود تبدیل می کنند و بدون کمک از دستگاه های مکانیزه اقدام به رنگرزی آن ها می کنند.

۲- رنگرزی طبیعی فرش با دستگاه

با پیشرفت علم و هنر و تخصص یافتن افراد در زمینه رنگرزی الیاف، رنگرزی الیاف با رنگ های طبیعی با دستگاه های مخصوص انجام می شود و مراحل آن طبق مراحل رنگرزی به صورت دستی می باشد و فرق آن ها فقط در سرعت العمل و زمان است.

رنگرزی فرش به صورت سنتی یکی از روش هایی است که طرفداران زیادی دارند و افراد مسن و سن دار فقط رنگرزی به صورت سنتی را قبول دارند و معتقد هستند که رنگرزی الیاف با دست باعث حفظ کیفیت الیاف و رنگ پذیری بهتر و نمای بهتر فرش می شود، در هر صورت رنگرزی فرش هم با دست هم با دستگاه تفاوت زیادی با یک دیگر ندارند. رنگرزی فرش با دستگاه ها بیشتر در کارخانه های بزرگ تولید فرشبافی انجام می شود و نمی توان در منزل از این نوع دستگاه ها استفاده کرد به دلیل این که استفاده از دستگاه ها به تخصص احتیاج دارد.

 

نحوه رنگرزی صنعتی فرش

رنگرزی فرش به صورت صنعتی، با استفاده از دستگاه به صورت اتوماتیک انجام می شود و می توان برای رنگرزی نخ ها از رنگ های طبیعی و شیمیایی و… استفاده کرد. برای رنگرزی الیاف به روش صنعتی ابتدا نخ ها را کاملا شستشو می دهند تا آلودگی ها و گرد و خاکی که بر روی نخ ها قرار دارند کاملا از بین بروند‌. وجود گرد و خاک و آلودگی ها بر روی نخ ها باعث می شود که برخی از نقاط نخ به خوبی رنگ نگیرند و در ظاهر به صورت رنگ پریدگی نشان داده شوند. پس از شستشو نخ ها، نخ ها را در دستگاه قرار می دهند. نحوه قرار دادن نخ ها در دستگاه به این صورت است که نخ را در به صورت شل به دور دستگاه می پیچند و عملیات رنگرزی توسط دستگاه شروع می شود. یکی از دستگاه هایی که برای رنگرزی فرش به روش صنعتی استفاده می شود، دستگاه بوئین نام دارد. پس از تمام شدن مراحل رنگرزی نخ ها را به روش خاصی می شورند و با دستگاه مخصوص اقدام به خشک کردن نخ ها می کنند تا رنگ به عمق نخ ها نفوذ پیدا کند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات