حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اپل درحال توسعه تراشه بلوتوث و Wi-Fi داخلی است؛ استفاده از مودم 5G سفارشی در سال 2024

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، شایعات

طبق گزارش جدید بلومبرگ، اپل می‌خواهد از سال 2024 جایگزینی تراشه‌های مودم کوالکام را که در آیفون‌ها استفاده می‌کند، آغاز کند. اپل چندین سال است که با هدف کاهش اتکای خود به سایر شرکت‌ها ازجمله Qualcomm و Broadcom، روی فناوری تراشه مودم داخلی، بلوتوث و Wi-Fi کار می‌کند.

تراشه بلوتوث و Wi-Fi اپل

اپل در ابتدا درنظر داشت تراشه‌های مودم خود را در اوایل سال 2023 معرفی کند، اما تحلیلگر اپل، مینگ چی کو، در اواخر سال 2022 گفت که اپل باید در آینده نزدیک همچنان به کوالکام متکی باشد زیرا تلاش‌های توسعه مودم اختصاصی این شرکت “شکست خورده است”. در آن زمان، کو بیان کرد که اپل به کار بر روی تراشه‌های 5G خود ادامه خواهد داد، اما این توسعه به موقع برای استفاده در آیفون‌های 2023 انجام نخواهد شد که گزارش بلومبرگ نیز با آن موافق است. توسعه تراشه مودم این شرکت با تأخیر مواجه شده است و اپل برای پایان دادن به اتکای خود به کوالکام، باید مدت زمان بیشتری منتظر باشد. همچنین انتقال از کوالکام به‌سمت استفاده از تراشه اختصاصی اپل، ممکن است تا سه سال طول بکشد.

علاوه‌بر انتقال به تراشه‌های داخلی که از سال 2024 شروع می‌شود، اپل قصد دارد استفاده از قطعات بی‌سیم Broadcom را نیز در سال 2025 متوقف کند. اپل درحال کار بر روی یک تراشه WiFi و بلوتوث است که جایگزین قطعاتی شود که درحال‌حاضر از Broadcom تهیه می‌کند. اپل در سال 2020 قراردادی سه و نیم ساله با Broadcom برای قطعات و ماژول‌های بی‌سیم امضا کرد که این قرارداد در اواسط سال 2023 منقضی می‌شود.

تراشه بلوتوث و Wi-Fi اپل

تراشه بلوتوث و Wi-Fi اپل

درحالی‌که قطعات جداگانه‌ای برای جایگزینی سخت‌افزارهای کوالکام و برادکام درحال توسعه هستند، بلومبرگ می‌گوید اپل همچنین روی تراشه‌ای کار می‌کند که مودم سلولار، وای‌فای و عملکردهای بلوتوث را در یک قطعه واحد ترکیب می‌کند. Broadcom همچنین تراشه‌های فرکانس رادیویی و تراشه‌های شارژ بی‌سیم را به اپل عرضه می‌کند که این شرکت درحال کار بر روی جایگزینی هر دوی آن‌ها است.

اپل تراشه‌های سری A خود را برای آیفون و تراشه‌های سری M برای مک طراحی می‌کند و جایگزینی تراشه‌های مودم و قطعات بی‌سیم از زمان مناقشه کوالکام در اولویت بوده است. اپل در سال 2017 یک نبرد حقوقی را علیه کوالکام آغاز کرد و این شرکت را متهم کرد که به‌طور غیرمنصفانه حق امتیاز برای فناوری‌هایی که هیچ ربطی به آن‌ها ندارد، دریافت می‌کند. اپل می‌خواست با تغییر به استفاده از مودم اختصاصی 5G، از کوالکام فاصله بگیرد تا پرداخت هزینه‌ها به این شرکت را متوقف کند و درعوض از فناوری اینتل استفاده کند، اما اینتل نتوانست تراشه‌های 5G را مطابق با استانداردهای اپل تولید کند.

اپل مجبور شد دعوای خود را با کوالکام حل‌وفصل کند و از آن زمان از تراشه‌های مودم 5G کوالکام برای سری‌های آیفون و آیپد استفاده کرده است. اپل در سال 2019 کسب‌وکار تراشه‌های مودم اینتل را خریداری کرد تا در توسعه تراشه‌ها شروع به کار کند و سال 2024 ممکن است سریع‌ترین زمانی باشد که این فناوری درنهایت به‌اندازه کافی پیشرفت کند تا اپل کوالکام را به‌تدریج کنار بگذارد.

دیدگاه شما پیرامون استفاده از تراشه اختصاصی بلوتوث و Wi-Fi توسط اپل چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی