حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تولید انبوه تراشه ۱۲ تا ۱۴ نانومتری هواوی در حال انجام است؛ آینده بهتر در انتظار هواوی؟

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، سخت‌افزار، شایعات، هواوی

شرکت چینی هواوی مدت‌ها پیش با تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا و به بهانه نقض امنیت ملی این کشور، دسترسی به فناوری‌ها و خطوط تولید تراشه را از دست داد. با وجود آن همه تحریم و مشکلاتی که این شرکت دارد، گویا تولید انبوه تراشه ۱۲ تا ۱۴ نانومتری هواوی به خوبی انجام شده است. با ترنجی همراه باشید.

تولید انبوه تراشه ۱۲ تا ۱۴ نانومتری هواوی به چه معناست؟!‌

شایعه‌ای که مدت‌ها پیش از آن به عنوان آینده هواوی صحبت به میان آمد، در تابستان امسال تا حدودی دوباره احیا شد. زیرا در سال جدید خبرهای خوبی از این شرکت به گوش می‌رسد. این شایعه بیان می‌کرد که هواوی چیپست Kirin خود را برای سری پرچمداران P60 که اوایل امسال انتظار عرضه آن می‌رفت، تولید کند. گوشی‌های سری P هواوی معمولا بر روی عکاسی تمرکز دارند. هواوی به دلیل تحریم‌ها و قانون خاص صادرات ایالات متحده، از دسترسی به تراشه سازهایی که از فناوری آمریکایی استفاده می‌کنند منع شده است.

تولید انبوه تراشه ۱۲ تا ۱۴ نانومتری هواوی

آن‌ها نیز دیگر نمی‌توانند به هواوی تراشه ارسال کنند، زیرا از دریافت تراشه‌های پیشرفته محروم شده است. این شرکت که زمانی پس از اپل دومین مشتری بزرگ TSMC بود، حالا اجازه استفاده از چیپست‌های اسنپدراگون کوالکام را دارد اما این قطعات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از فناوری 5G بهره‌مند نباشند. حالا اخیر یک افشاگر گفته است که هواوی از مدت‌ها قبل تراشه‌های ۱۲ نانومتری و ۱۴ نانومتری را برای استفاده در محصولات خود، تولید کرده است.

مشکلی که هواوی با آن مواجه است این است که فناوری ساخت بزرگ‌ترین کارخانه تولید تراشه در چین، یعنی شرکت SMIC، خارج از توان ساخت تراشه های پیشرفته است و تنها می‌تواند نمونه‌های ۷ نانومتری که برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند، تولید کند. این تراشه‌های برای گوشی‌های هوشمند قابل استفاده نیستند. SMIC به تولید چیپست گوشی‌های هوشمند با استفاده از فرآیند ۱۴ نانومتری خود محدود شده است. فرآیند تولید این شرکت با فرآیند تولید ۳ نانومتری که هم TSMC و هم Samsung Foundry در حال تولید انبوه تراشه‌های آن هستند، فاصله زیادی دارد.

بازگشت هواوی به رقابت بازار موبایل نگرانی اپل و سامسونگ را به همراه دارد

به بیان ساده، هر چه عدد فرآیند تولید کمتر باشد، تعداد ترانزیستور روی یک تراشه بیشتر می‌شود. به عنوان مثال، سری آیفون ۱۱ سال ۲۰۱۹ از تراشه ۷ نانومتری A13 Bionic بهره می‌برد که دارای ۸.۵ میلیارد ترانزیستور بود. تراشه A16 Bionic موجود در مدل‌های آیفون ۱۴ پرو با استفاده از فرآیند تولید ۴ نانومتری TSMC ساخته شده و نزدیک به ۱۶ میلیارد ترانزیستور دارد. هرچه تعداد ترانزیستورهای یک تراشه بیشتر باشد، آن تراشه قدرتمندتر و کارآمدتر است. بنابراین زمانی که این شایعه برای اولین بار شنیده شد، به نظر نمی‌رسید که منطقی باشد.

زیرا سری P60 را در استفاده از یک چیپست پر قدرت و کم مصرف‌تر دچار نقص می‌کند و حتی در حال حاضر، پس از انتشار اطلاعاتی در سایت اجتماعی چینی Weibo (توسط Huawei Central) درباره آماده‌ سازی هواوی برای تولید انبوه تراشه‌ها با استفاده از فرآیند تولید ۱۲ نانومتری و ۱۴ نانومتری، هنوز هم منطقی نیست. در واقع، نام کارخانه تولید تراشه‌ای که قطعات را تولید خواهد کرد، ذکر نشده است، اما این گزارش می‌گوید که تولید انبوه اولیه تراشه‌های ۱۲ نانومتری و ۱۴ نانومتری اساسا آماده است.

تولید انبوه تراشه ۱۲ تا ۱۴ نانومتری هواوی

به گفته PhoneArena، این تراشه‌ها قبلا در داخل این شرکت مورد استفاده قرار گرفته است و در حالی که تراشه‌های ۱۲ تا ۱۴ نانومتری به هواوی در بازار گوشی‌های هوشمند کمکی نمی‌کنند، اما این افشاگر می‌گوید که می‌توان از آن‌ها برای تامین انرژی دستگاه‌های پوشیدنی استفاده کرد. از سوی دیگر، ثبت اختراع جدید هواوی می‌تواند به این شرکت کمک کند تا تراشه های پیشرفته خود را تهیه کند. افشاگر این اطلاعات می‌افزاید که در نهایت هواوی می‌تواند به تولید تراشه‌های رده بالای خود دسترسی پیدا کند، اما این اتفاق در سال ۲۰۲۳ رخ نخواهد داد.

در واقع داستان پشت پرده این است که هواوی یک درخواست ثبت اختراع برای اجزای دستگاه EUV دارد. دستگاه EUV (لیتوگرافی فرابنفش شدید) جعبه‌ای گران‌ قیمت به اندازه یک اتوبوس مدرسه است و از نور ماوراء بنفش برای حکاکی الگوهای مدار روی ویفرهای سیلیکونی که نازک‌تر از موی انسان هستند، استفاده می‌کند. این دستگاه بسیار مهم است زیرا با استفاده از ترانزیستورهای بیشتر در یک تراشه، الگوهای مدار نازک‌تر می‌شوند. فقط یک شرکت ماشین EUV را می‌سازد و آن یک شرکت هلندی به نام ASML است که از درخواست‌های ایالات متحده برای عدم فروش آن‌ها به چین تبعیت کرده است.

تولید انبوه تراشه ۱۲ تا ۱۴ نانومتری هواوی

اما هواوی اجزایی ایجاد کرده است که به اندازه کافی با پتنت‌های ASML متفاوت هستند تا مجوز اعطای پتنت به هواوی که تحت تحریم است را تضمین کنند. اگر این شرکت بتواند فناوری EUV خود را ایجاد کند، دنیای کاملا جدیدی را برای این شرکت باز خواهد شد. این مسئله می‌تواند منجر به این شود که SMIC بتواند تکنولوژی تولید خود را با فرآیند تولید TSMC و Samsung Foundry مطابقت دهد. اگر این اتفاق در نهایت رخ دهد، هواوی می‌تواند گوشی‌های 5G خود را تولید کند. (البته هم اکنون یک قاب برای Mate 50 Pro به آن اجازه می‌دهد به سیگنال‌های 5G متصل شود).

هواوی قبلا اندروید را با HarmonyOS خود جایگزین کرده بود. نسل سوم HarmonyOS در سری Mate 50 به صورت از قبل نصب شده حضور دارد و اکوسیستم خدمات تلفن همراه هواوی می‌تواند برای جایگزینی با نمونه گوگل توسعه بیشتری داده شود. اگر هواوی بتواند تراشه‌های پیشرفته خود را تهیه کند، در نهایت، این موضوع نه فقط به نفع این شرکت بلکه به نفع چین نیز خواهد بود. هواوی دارای واحد طراحی نیمه رسانای خود به نام HiSilicon است. تراشه‌های هواوی با برند Kirin زمانی به خوبی تراشه‌های سایر شرکت‌ها طراحی شده بود و می‌توانست با اپل و کوالکام رقابت کند. حالا هدف هواوی بازگشت به آن روزهای خوب گذشته است.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان