حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

شکایت کاربران از اپل بخاطر نژاد پرستی علیه رنگین پوستان در برنامه سلامت اپل واچ

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار، ساعت هوشمند

اپل یکی از شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری است که گویا جدیدترین متهم پرونده سوگیری نژادی یا همان انجام اعمال نژاد پرستانه است. در همین رابطه گویا شاهد شکایت کاربران از اپل بخاطر نژاد پرستی علیه رنگین پوستان در برنامه سلامت اپل واچ هستیم. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

شکایت کاربران از اپل بخاطر نژاد پرستی؛ چرا اغلب این اتفاقات رخ می‌دهد؟!

اخیرا یک دعوی حقوقی دسته جمعی در منطقه جنوبی نیویورک علیه اپل آغاز شده است. این شرکت متهم شده است که بر اساس ادعا‌ها، اکسیمتر خون در اپل واچ دارای مواردی از نژاد پرستی علیه کاربران با رنگ پوست تیره‌تر است. اکسیمتر خون میزان اشباع اکسیژن خون را اندازه گیری می‌کند. میزان اشباع اکسیژن ۹۵ تا ۱۰۰ درصد برای بزرگسالان و کودکان طبیعی در نظر گرفته می‌شود در حالی که عدد زیر ۹۴ درصد غیرطبیعی در نظر گرفته می‌شود.  این دعوی قضایی ادعا می‌کند که اکسیمتر خون در اپل واچ دارای مبنای نژادی است. با شروع عرضه اپل واچ سری ۶ در سال ۲۰۲۰، کسانی که این دستگاه را دارند می‌توانند میزان اشباع اکسیژن را از آن دریافت کنند.

همانطور که اپل توضیح داده است، کسانی که از اپل واچ ۶ یا مدل‌های بالاتر استفاده می‌کنند، می‌توانند سطح اکسیژن خون خود را به طور مستقیم از مچ دست اندازه گیری‌کنند تا به شما وضعیتی کلی از سلامت بدن ارائه دهد. بر اساس گزارش نیویورک پست، شاکی اصلی این پرونده یک فرد نیویورکی به نام الکس مورالس است که مدل ناشناس اپل واچ خود را بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ خریداری کرده است. دادگاه می‌گوید مورالس می‌دانسته که این دستگاه برای اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون است و معتقد بود که این کار را بدون توجه به رنگ پوستش، انجام می‌دهد. در ادامه این پرونده آمده است که مورالس انتظار داشت که این محصول دارای سوگیری‌ها و نقص‌های پالس اکسیمتری در مورد افراد با رنگ پوست تیره‌تر نباشد.

شکایت کاربران از اپل

شاکی همچنین ادعا می‌کند که در نتیجه اظهارات نادرست و گمراه کننده، این محصول با قیمتی بالا، تقریبا کمتر از ۴۰۰ دلار، بدون مالیات فروش، فروخته می شود. مورالس پیشنهاد کرده است که این شکایت به یک دعوای دسته جمعی تبدیل شود که همه نیویورکی‌هایی را که اپل واچ را در طول قانون محدودیت خریداری کرده‌اند، پوشش دهد. او همچنین می‌خواهد خریداران واجد شرایط اپل واچ در داکوتای شمالی، وایومینگ، آیداهو، آلاسکا، آیووا، می سی سی پی، آرکانزاس، کارولینای شمالی و یوتا را به این دعوی حقوقی اضافه کند.

در طول همه‌گیری کرونا، موضوعی جالب توسط یک پزشک اورژانسی به نام ریچارد لویتان (که در یک اتاق اورژانس در بلیو، نیویورک کار می‌کرد) کشف شد. این کشف می‌گوید که اطلاعات اشباع اکسیژن می‌تواند نشان دهد که چه فردی مبتلا به ویروس کرونا است. دکتر لویتان خاطرنشان کرد که برخی از بیماران میزان اشباع اکسیژن را تا ۵۰ درصد دریافت می‌کردند، اما هیچ نشانه‌ای از ناراحتی را نشان نمی‌دادند. بسیاری از این بیماران هیپوکسی خاموش ناشی از کووید داشتند و بدون اینکه بدانند در خطر جدی قرار داشتند. اشابع زیر ۸۰ درصد به این معنی است که یک مشکل مغزی یا قلبی قریب الوقوع در پیش خواهد بود.

شکایت کاربران از اپل

به گفته خبرگزاری PhoneArena، در این دادخواست اشاره شده است که تحقیقات انجام شده در طول همه گیری کرونا، اهمیت بالینی سوگیری نژادی پالس اکسیمتری سطوح را بر اساس رنگ پوست تایید کرده است. در این پرونده همچنین آمده است که اهمیت جهانی این سوگیری تا اواسط همه‌گیری ویروس کرونا، که با آگاهی بیشتر از نژادپرستی ساختاری که در بسیاری از جنبه‌های جامعه وجود دارد، برطرف نشده است. البته اپل می‌گوید که اکسی‌متر خون در اپل واچ برای استفاده پزشکی در نظر گرفته نشده است

در حالی که اپل ابتدا به درخواست برای اظهار نظر در روز دوشنبه پاسخ نداده است، اما این شرکت هرگز اکسیمتر خون را به عنوان تجهیزات پزشکی در نظر نگرفته است. خود اپل می‌گوید که اکسیمتر خون در اپل واچ فقط برای اهداف کلی تناسب اندام و سلامتی طراحی شده است. این شرکت در ادامه نیز می‌گوید  که اندازه‌گیری‌های اپلیکیشن اکسیژن خون برای استفاده پزشکی، از جمله خود تشخیصی یا مشاوره با پزشک، در نظر گرفته نشده است.

در این دادخواست توضیح داده شده است: نتیجه گیری این بود که اتکا به پالس اکسیمتری برای تریاژ بیماران و تنظیم سطح اکسیژن مکمل ممکن است بیماران سیاه پوست را در معرض خطر افزایش هیپوکسمی قرار دهد. از آنجایی که توصیه‌های مراقبت بهداشتی بر اساس اطلاعات سطح اکسیژن خون آن‌ها است، بیماران سفید پوست بیشتر در معرض خطر ابتلا به هیپوکسمی هستند. در صورت مواجهه با اکسیژن کم خون نسبت به افرادی که پوست تیره‌تری دارند، می‌توانند مراقبت‌های لازم را دریافت کنند.

شکایت کاربران از اپل

سند ارائه شده به دادگاه همچنین می‌گوید در حالی که پالس اکسی‌مترهای سنتی نوک انگشت قادر به اندازه‌ گیری سطح اکسیژن خون و ضربان قلب هستند، دستگاه‌های مچ‌بند مانند (Apple Watch) ضربان قلب را نیز تعیین می‌کنند، زیرا تصور می‌شود اندازه‌ گیری اکسیژن خون از مچ دست نادرست است. الگوریتم‌هایی که برای سنجش نوک انگشت طراحی شده‌اند، وقتی بر اساس اندازه‌گیری مچ دست طراحی شده‌اند، نامناسب هستند و می‌توانند منجر به غیرقابل استفاده بودن بیش از ۹۰ درصد این اطلاعات شوند.

مورالس از دادگاه خواسته است که به عنوان نماینده شاکیان شناخته شود. او همچنین به دنبال دریافت خسارت و هزینه مالی، هزینه قانونی و یا مجازاتی برای اپل است. این موارد شامل هزینه‌های جمله هزینه‌های معقول وکیل و کارشناس و تسهیلات دیگر که دادگاه عادلانه و مناسب تشخیص دهد می‌باشد. سنسورهای اکسیمتر خون روی یک ردیاب یا ساعت هوشمند مچ دستی اصلا نادر نیستند. حتی اسمارت بند ۷ شیائومی با قیمت ۴۵ دلار نیز قابل استفاده است، اگرچه مانند اپل واچ برای مصارف پزشکی در نظر گرفته نشده است. نظر شما کاربران ترنجی درباره شکایت کاربران از اپل بخاطر نژاد پرستی علیه رنگین پوستان در برنامه سلامت اپل واچ چیست؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان