حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

درآمد هواوی از صدور مجوز حق اختراعات خود بیش از هزینه‌های این برند در همین زمینه است

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، حق اختراع، هواوی

هواوی تا چندین سال پیش یکی از شرکت‌هایی بود که با رشد و توسعه بی وقفه خود، تبدیل به رقیبی همه‌ فن‌ حریف برای بزرگان سنتی بازار شده بود. اما با تحریم سنگین آمریکا نتوانست به اهداف خود برسد. با این حال گویا برای دومین سال متوالی، درآمد هواوی از صدور مجوز حق اختراعات خود بیش از مبلغ پرداختی آن است. با ترنجی همراه باشید.

درآمد هواوی از صدور مجوز حق اختراعات خود در دومین سال متوالی از میزان هزینه‌کرد این شرکت بیشتر شد

مهم نیست که ایالات متحده چقدر تلاش می‌کند تا شرکت چینی هواوی را به دلیل تهدید علیه امنیت ملی (!) مجازات کند. این شرکت در هر صورت به مقابله با آن ادامه می‌دهد. هواوی با از دست دادن دسترسی به زنجیره تامین خود در ایالات متحده در سال ۲۰۱۹، سپس مجبور به کنار گذاشتن نسخه Google Mobile Services اندروید شد و اکنون از HarmonyOS خود در سری میت ۵۰ استفاده می‌کند.

سال بعد، ایالات متحده کارخانجات تولید تراشه را که با استفاده از فناوری‌های آمریکایی کار می‌کنند، مجبور کرد تا از ارسال تراشه‌های پیشرفته به هواوی خودداری نمایند. با این حال گویا پتنت EUV هواوی در نهایت می‌تواند به چین در تولید تراشه‌های پیشرفته کمک کند.

در حال حاضر، هواوی مجوز استفاده از نسخه‌های 4G تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام را دارد و در حالی که بزرگ‌ترین کارخانه تولید تراشه در چین (SMIC) نمی‌تواند در تولید قدرتمندترین و کم‌ مصرف‌ترین چیپست‌ها با TSMC و سامسونگ رقابت داشته باشد، اما این امر در نهایت ممکن است تغییر کند. زیرا اخیرا هواوی حق اختراعی برای توسعه دستگاه لیتوگرافی فرابنفش شدید (EUV) خود دارد. EUV برای حکاکی الگوهای مدار روی ویفرهای تراشه استفاده می‌شود و این روزها با میلیاردها ترانزیستور درون تراشه‌ها، این الگوها باید کمتر از عرض یک موی انسان باشند. تامین کننده برتر دستگاه‌های EUV، یک شرکت هلندی به نام ASML است که مجاز به فروش این ماشین‌‌ آلات به چین نیست.

درآمد هواوی از صدور مجوز حق اختراعات

از آنجایی که اختراع EUV به رساندن تراشه‌ها به یک گره فرآیند ۷ نانومتری و پایین‌تر کمک کرد، پتنت جدید هواوی می‌تواند در نهایت به SMIC چین کمک کند تا با TSMC و Samsung Foundry رقابت کند. در حال حاضر، اعتقاد بر این است که SMIC قادر به تولید تراشه‌های ۷ نانومتری برای استخراج ارزهای دیجیتال است، اما تکنولوژی آن محدود به فرآیند تولید ۱۴ نانومتری برای تراشه‌های گوشی‌های هوشمند است. حتی با وجود مشکلات هواوی، این شرکت به نوآوری خود ادامه داده و به گفته رویترز، در سال ۲۰۲۲ درآمد ارائه حق اختراع بیشتری نسبت به میزان پرداختی برای ثبت مجوز اختراعات سایر شرکت‌ها از طریق ارائه حق امتیاز خود کسب خواهد کرد. این دومین سال متوالی خواهد بود که هواوی به این برتری مهم دست می‌یابد. استیون گایزلر، مشاور ارشد مالکیت معنوی این شرکت در ایالات متحده، گفته است که هواوی در سال جاری ۲۰ قرارداد مجوز ثبت اختراع را امضا و یا تمدید کرده است.

برخی از شرکت‌هایی که با هواوی بر سر این معاملات به توافق رسیدند، خودروسازان غیرآمریکایی بودند که به دنبال بهبود قابلیت‌های ارتباطی خودروهای خود بودند. این شرکت‌ها عبارتند از مرسدس بنز، بی ام و، آئودی و پورشه. گایزلر به مزایای هواوی از انجام این معاملات اشاره کرد و گفت که بازگشت سرمایه‌ گذاری در تحقیق و توسعه، به ما امکان سرمایه‌ گذاری مجدد و اختراع مجدد را خواهد داد و این چرخه‌ای است که هواوی حتی با وجود محدودیت‌هایی که توسط ایالات متحده بر روی آن اعمال می‌شود، ممکن است بتواند برای مدتی از آن استفاده کند. دلیلش این است که این فناوری به صورت عمومی افشا شده است.

به گفته PhoneArena، هواوی چون دستگاه‌های کمتری تولید می‌کند، بابت برخی از معاملات و مجوزهای متقابل، پول دریافت می‌کند. هواوی همچنین موافقت کرده است که  قرارداد مجوز خود را با نوکیا تمدید کند که در زمان امضای این قرارداد برای اولین بار در سال ۲۰۱۷، این شرکت چینی درآمد زیادی کسب کرد.

درآمد هواوی از صدور مجوز حق اختراعات

در حالی که هواوی در سه سال گذشته منتهی به سال ۲۰۲۱ از مجوز ثبت اختراع حدود ۱.۲ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است، هنوز هم راه زیادی در پیش دارد. برای مثال در مقایسه با شرکتی مانند نوکیا که تنها در سال ۲۰۲۱ مبلغی در حدود ۱.۵۹ میلیارد دلار از صدور مجوز پتنت‌های خود درآمد کسب کرده بود، هواوی هنوز با نوکیا فاصله دارد. درآمد تمام سال ۲۰۲۲ هواوی از صدور مجوز پتنت‌ها تا سال آینده محاسبه نخواهد شد.

درآمد حاصل از صدور مجوز ثبت اختراع، هنوز هم نمی‌تواند میلیاردها دلاری را که هواوی به دلیل محدودیت‌های ایالات متحده از دست داده است، جبران کند. با این حال، اقدامات ایالات متحده به هواوی کمک کرده است که در هنگام صدور مجوز پتنت‌های خود، تهاجمی‌تر عمل کند و با برخی از معاملات مجوز متقابل، این شرکت پول را از شرکت‌های طرف دیگر معامله پس می‌گیرد زیرا هواوی به اندازه قبل دستگاه تولید نمی‌کند.

هواوی در اوایل سال جاری با عرضه سری گوشی‌های هوشمند میت ۵۰ که با استفاده از سیستم عکاسی Xmage خود همراه شده‌اند، هیجان زیادی را در کاربران آن ایجاد کرد. یکی از ویژگی‌های جدید میت ۵۰ پرو، حالت اضطراری باتری کم ( Low Battery Emergency Mode) نام دارد. هنگامی که باتری گوشی به ۱ درصد کاهش می‌یابد، می‌توانید حداکثر ۱۲ دقیقه تماس تلفنی برقرار کنید یا دستگاه را تا سه ساعت در حالت آماده به کار قرار دهید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان