حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اپیک گوگل را به پرداخت رشوه 360 میلیون دلاری به اکتیویژن برای جلوگیری از ارائه رقیب پلی استور متهم کرد

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | برندهای مطرح فناوری، تجاری

درحالی‌که پلی استور اکثر برنامه‌های اندرویدی را توزیع می‌کند، اما سیستم‌عامل همراه گوگل ازنظر فنی یک پلتفرم باز محسوب می‌شود. گوگل مستقیماً کاربران را از نصب برنامه‌های خارج از فروشگاه خود منع نمی‌کند، اما اپیک به‌تازگی این شرکت را متهم کرده است که با پرداخت رشوه به شرکت‌هایی مثل اکتیویژن، از رشد فروشگاه‌های اختصاصی برنامه به‌عنوان رقیب پلی استور جلوگیری می‌کند.

اتهام اپیک به گوگل برای پرداخت رشوه به اکتیویژن

پرونده‌های دادگاهی Epic در این هفته بیشتر با محوریت ادعاهای این شرکت مبنی‌بر اینکه گوگل به شرکت‌های دیگر پول پرداخت کرده است تا از راه‌اندازی کانال‌های توزیع اپلیکیشن مستقل جلوگیری کند، برقرار بود. چنین فروشگاه‌های برنامه جایگزین، پلی استور اندروید و کمیسیون فروش 30 درصدی آن را دور می‌زنند، کاری که اپیک از زمانی که گوگل بازی Fortnite را از فروشگاه خود حذف کرد، انجام داده است.

مبارزه حقوقی مداوم Epic با گوگل ادعا می‌کند که غول جستجو به Activision مبلغ 360 میلیون دلار را به‌صورت رشوه پرداخت کرده است تا نسخه‌های اندرویدی بازی‌های خود مانند Candy Crush را در انحصار Play Store نگه دارد. گوگل همچنین قرارداد مشابهی را با نینتندو، یوبیسافت و سازنده League of Legends یعنی Riot Games نیز منعقد کرده و 30 میلیون دلار به این شرکت پرداخت کرده است. Epic مرکزیت پلی استور در پلتفرم اندروید را یک انحصار می‌داند.

این اتهامات ناشی از نسخه تازه‌ای از شکایت ضدانحصاری اپیک علیه گوگل است. EVP و مدیر ارشد اجرایی اکتیویژن، Lulu Cheng Meservey، صراحتاً بیانیه اپیک را رد کرده و گفت که اکتیویژن قبلاً شهادت و اسنادی را در مقابله با این اتهامات ارائه کرده است.

سال گذشته، Epic به‌نقل از ارتباطات داخلی گوگل، به قراردادهایی اشاره کرد که به شرکت‌ها پرداخت می‌کردند تا رقابت را با Play Store متوقف کنند. این شرکت برای مبارزه با دعوی خود، خرید تمام یا بخشی از Epic را درنظر گرفت. طرح این پروژه که «Project Hug» نامیده می‌شود، همچنین شامل پرداخت پول به شرکا برای پست‌های یوتیوب و اعطای اعتبار برای تبلیغات گوگل و خدمات ابری آن‌ها بود.

اتهام اپیک به گوگل برای پرداخت رشوه به اکتیویژن

اتهام اپیک به گوگل برای پرداخت رشوه به اکتیویژن

درهمین‌حال، نبرد حقوقی شبه مرتبط بین اپیک و اپل اخیراً وارد مرحله جدیدی شده است. سال گذشته، یک قاضی دادگاه منطقه‌ای ایالات‌متحده، بیشتر به‌نفع اپل رأی داد، پس از اینکه Epic ادعا کرد فروشگاه برنامه این شرکت انحصار توزیع نرم‌افزار iOS را تشکیل می‌دهد. هر دو شرکت به این حکم اعتراض کردند و پرونده این هفته با استدلال شفاهی وارد دادگاه تجدیدنظر شد.

در طرف دیگر، مقررات اتحادیه اروپا ممکن است درنهایت اکوسیستم‌های سیار را بدون توجه به حکم دادگاه ایالات‌متحده به سمت موقعیت موردنظر Epic سوق دهد. اتحادیه اروپا اخیراً قانون بازارهای دیجیتال خود را تصویب کرده است که می‌تواند اپل و گوگل را مجبور کند تا سیستم‌عامل‌های خود را بیش از پیش متن‌باز کرده و مانع از فعالیت فروشگاه‌های برنامه شخص‌ثالث نشوند.

رقابت بین اپیک، اپل و گوگل باعث شده است که فورتنایت از هر دو فروشگاه اپلیکیشن موبایل این دو شرکت یعنی پلی استور و اپ ستور حذف شود. بنابراین، بازی Fortnite به‌صورت بومی در اندروید نیاز به دانلود لانچر اختصاصی Epic یا دریافت آن از فروشگاه Samsung Galaxy دارد. در iOS اپل نیز، تنها ازطریق سرویس‌های بازی ابری مانند Xbox Cloud Gaming و GeForce Now می‌توان به این بازی پرداخت.

نظر شما درباره اتهام اپیک به گوگل برای پرداخت رشوه به اکتیویژن به‌منظور جلوگیری از ارائه فروشگاه اختصاصی این شرکت برای رقابت با پلی استور چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی