حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آیا خرید اتریوم برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

اتریوم دومین رمزارز بزرگ بازار ارزهای دیجیتال و بزرگترین پلتفرم قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز است. رشد چشمگیر قیمت این ارز دیجیتال در سال‌های اخیر و کاربردهای آن در حوزه‌های مختلف باعث جذابیت آن برای سرمایه‌گذاران شده است. در ادامه تعدادی از مزایا و معایب اتریوم را بررسی خواهیم کرد که می‌توانند در قیمت رمزارز اتر در آینده و پتانسیل آن برای سرمایه‌گذاری تاثیرگذار باشند.

مزایای رقابتی اتریوم چیست؟

با اینکه اتریوم سال‌ها بعد از بیت کوین به وجود آمد، اما مزیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (DAppها) این امکان را به اتریوم داد که نسبت به بیت کوین طیف بسیار گسترده‌‌تری از کاربردها را داشته باشد. به همین خاطر خرید اتریوم به عنوان یکی از گزینه‌های جدی سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مطرح شد.

 

اتریوم توانست از پدیده‌هایی مانند دیفای، NFT، صرافی‌های غیرمتمرکز، بازی‌های بلاک چینی میزبانی کند و همچنین بستری برای ساخت سایر توکن‌ها، از جمله استیبل کوین‌ها باشد. امکان استفاده از این قابلیت‌ها در بلاک چین بیت کوین وجود ندارد یا بسیار محدود است. همین موضوع باعث جذابیت سرمایه‌گذاری در اتریوم نسبت به بیت کوین شده است.

 

علاوه بر برتری‌های ذکرشده نسبت به بیت کوین، اتریوم مزایای زیادی نسبت به رقبای خود هم دارد. در مقایسه با بلاکچین‌هایی مانند سولانا، کاردانو و بایننس اسمارت چین که رقبای این رمزارز محسوب می‌شوند، اتریوم مزیت «اولین» بودن را در اختیار دارد. توسعه اتریوم سال‌ها پیش از این بلاک چین‌ها شروع شده است و توانسته است در این سال‌ها به محبوبیت و مقبولیت بالایی برسد. در حال حاضر بازار دیفای و توکن‌های غیرمثلی و بازی‌های بلاک چینی با برتری بالایی در اختیار اتریوم است. علاوه بر این، اتریوم در مقایسه با رقبای خود، شبکه‌ی بسیار بزرگتر و غیرمتمرکزتری در اختیار دارد. تعداد اعتبارسنج‌های اتریوم صدها برابر بیشتر از بلاک چین‌های مشابهی مانند سولانا و بایننس اسمارت چین است و تاکنون حدود ۲۲ هزار میلیارد دلار اتر به‌عنوان اعتبارسنج در شبکه وثیقه‌گذاری شده است، به همین دلیل اعتبار و امنیت اتریوم بسیار بیشتر از رقباست. در سال‌های گذشته اتریوم توانست رقبایی مانند ترون و ایاس رو به حاشیه براند. بعید نیست همین وضعیت برای رقبای جدیدتر هم پیش بیاید.

خرید اتریوم در صرافی نوبیتکس

خرید اتریوم در صرافی نوبیتکس

مزایای شبکه‌ای اتریوم

تیم اتریوم در سال‌های اخیر به‌صورت مداوم در حال توسعه این پلتفرم بوده‌اند. در دو سال گذشته به‌روزرسانی‌هایی مهمی مانند سهام‌گذاری در شبکه اثبات سهام و ادغام (Merge) در بلاکچین اتریوم اتفاق افتاده است. هر چند این به‌روزرسانی‌ها با تاخیر قابل‌توجهی نسبت به برنامه از پیش تعیین‌شده انجام شده‌اند، اما هر دو با موفقیت اجرا شدند. با به‌روزرسانی مرج، شبکه اتریوم از مکانیزم اثبات کار به اثبات سهام تغییر کرده و مصرف انرژی آن صدها برابر کاهش یافته است.

 

همچنین قرار است در آینده نزدیک (احتمالا در سال ۲۰۲۳)، به‌روزرسانی مهم شاردینگ در شبکه اتریوم انجام شود. در این به‌روزرسانی، زنجیره اصلی اتریوم به ۶۴ زنجیره مجزا و موازی تقسیم خواهد شد تا فرآیند تایید تراکنش‌ها با سرعت بیشتری انجام شود. پیش‌بینی می‌شود این آپدیت میزان کارمزدها و سرعت پردازش تراکنش‌ها در شبکه اتریوم را حدود چندصد برابر بهبود ببخشد. به این ترتیب، مهم‌ترین نقطه ضعف اتریوم که کارمزدهای بالای آن است، پوشش داده خواهد شد و کار برای رقبایی مانند سولانا سخت‌تر خواهد شد.

مزایای توکنومیک

با استخراج بلاک‌های جدید اتریوم، توکن‌های جدیدی تولید شده و به اعتبارسنج‌ها پاداش داده می‌شود. بالا بودن این پاداش‌ها باعث ایجاد تورم در شبکه می‌شود؛ اما با آپدیت‌های اخیر در شبکه اتریوم، مقداری از کارمزدها سوزانده و از شبکه خارج می‌شود. سوزاندن توکن‌ها گاهی تا حدی بالا می‌رود که از مقدار پاداش‌ تولید بلاک‌های جدید هم بیشتر می‌شود. این به این معنی است که گاهی اوقات نرخ تولید اتر منفی می‌شود و تعداد کل توکن‌ها کاهش می‌یابد. ادامه‌دار شدن این اتفاق باعث کاهش عرضه و در نتیجه افزایش قیمت خواهد شد.

 

علاوه بر این، در فرآیند استیکینگ یا سهام‌گذاری اعتبارسنج‌ها بخشی از توکن‌های خود را به‌عنوان وثیقه در اختیار شبکه قرار می‌دهند. این توکن‌ها برای مدتی از بازار خارج می‌شوند و قابل معامله نیستند. در حال حاضر حدود ۱۴ میلیون توکن اتر، معادل ۱۱ درصد از کل توکن‌های عرضه‌شده، سهام‌گذاری شده و از بازار خارج شده‌اند. این موضوع هم به نوبه‌ی خود عرضه در گردش را توکن‌ها را کاهش می‌دهد و می‌تواند قیمت اتر را در بلندمدت کاهش دهد.

خرید اتریوم برای سرمایه گذاری

خرید اتریوم برای سرمایه گذاری

معایب اتریوم برای سرمایه‌گذاری چیست؟

با اینکه مراحل توسعه اتریوم در حال انجام است، اما مشکل کارمزدها همچنان گریبان‌گیر این ارز دیجیتال است و این مشکل حداقل در کوتاه‌مدت حل نخواهد شد. مشکل کارمزدها ممکن است باعث شود اتریوم بخشی از بازار خود را به رقبای خود واگذار کند. همچنان که در گذشته هم شاهد این بودیم که بخش زیادی از توکن‌های تتر به جای اتریوم در بلاک چین ترون ضرب شد و اتریوم برتری قاطع خود در این زمینه را از دست داد.

همان‌طور که گفته شد، برای بهبود وضعیت کارمزدهای اتریوم همچنان باید منتظر به‌روزرسانی شاردینگ باشیم. اما سابقه بدقولی توسعه‌دهندگان اتریوم درباره تاریخ آپدیت‌های پیشین و به تاخیر افتادن چند باره این آپدیت‌ها، این احتمال را تقویت می‌کند که به‌روزرسانی شاردینگ هم با تاخیر انجام شود. همچنین احتمال هر چند کمی وجود دارد که به‌روزرسانی شاردینگ با موفقیت انجام نشود. در این صورت ریسک بزرگی شبکه اتریوم و سرمایه‌گذاران این رمزارز را تهدید خواهد کرد.

خرید اتریوم و سایر رمزارزها در نوبیتکس

اگر بعد از تحقیق و بررسی شخصی، قصد سرمایه‌گذاری در اتریوم را داشتید، صرافی نوبیتکس با بیش از ۴ میلیون کاربر یکی از معتبرترین پلتفرم‌ها برای انجام این کار است. نوبیتکس که بزرگترین صرافی رمزارز در ایران است، از اتریوم، توکن‌های اتریومی و تعدادی از مهم‌ترین رمزارزهای دیگر پشتیبانی می‌کند. پشتیبانی ۲۴ ساعته از کاربران، واریز آنی، بازارهای زیالی و تتری، استفاده از حد ضرر و سفارش پیشرفته OCO ، تنوع شبکه‌های انتقال،‌ امنیت بالا و ذخیره‌سازی سرد دارایی‌های دیجیتال از مهم‌ترین مزایای نوبیتکس هستند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات