حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

درخواست ناشران موسیقی از تیک تاک برای پرداخت سهم بیشتر

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، شبکه‌های اجتماعی

همانطور که می‌دانید، در شبکات اجتماعی ویدیو محوری چون اینستاگرام یا تیک تاک، ویدیوهای زیادی وجود دارند که با موزیک‌های خاص و جذابی همراه هستند. این موضوع نیازمند رعایت حقوق قانونی ناشران است و تقریبا یک روال معمول محسوب می‌شود. اما گویا اکنون باید شاهد درخواست ناشران موسیقی از تیک تاک برای پرداخت سهم بیشتر باشیم. با ترنجی همراه شوید.

درخواست ناشران موسیقی از تیک تاک برای پرداخت سهم بیشتر

تیک تاک بدون شک یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌ها و رسانه‌های اجتماعی در جهان است. این پلتفرم هر سال با سرعت بیشتری رشد می‌کند که تقریبا بیش از هر پلتفرم رسانه اجتماعی دیگری در جهان است. در حال حاضر، این پلتفرم ویدیوهای کوتاه بیش از ۱ میلیارد کاربر دارد و همچنان نیز حجم کاربران آن در حال افزایش است. به عنوان یک پلتفرم ویدیوهای کوتاه، اکثر ویدیوهایی که کاربران آپلود می‌کنند همراه با موسیقی هستند.

این یک الزام است که پلتفرم‌ها و رسانه‌های اجتماعی به صاحبان قانونی این موسیقی‌ها حق امتیازی پرداخت کند و البته در این زمینه نیز شرکت ByteDance (شرکت مادر تیک تاک) دقیقا این کار را انجام می دهد. با این حال گویا این ناشران موسیقی می‌خواهند تا تیک تاک درصد و سهم بیشتری به آن‌ها بپردازد.

درخواست ناشران موسیقی از تیک تاک

از طرف دیگر، به نظر می‌رسد مقدار پولی که TikTok به عنوان حق امتیاز پرداخت می‌کند برای برخی از شرکت‌های ضبط و نشر موسیقی کافی نیست. شرکت‌های بزرگ ضبط موسیقی مانند Universal Music Group، Sony Music Entertainment و Warner Music Group از این شرکت چینی درخواست کرده‌اند که بیش از آنچه قبلا پرداخت کرده است، پرداخت کند. منابع خبری همچنین ادعا می‌کنند که این شرکت‌ها از Tiktok خواسته‌اند که درآمد تبلیغاتی خود را نیز به اشتراک بگذارد. به گفته منبعی که این اخبار را منتشر کرده است، هویت آن‌ها به دلیل خصوصی بودن کل موضوع ناشناس مانده است.

شرکت‌های موسیقی در طول سال در حال مذاکره با TikTok در این مورد بوده‌اند. چند ماه دیگر، قرارداد آن‌ها با TikTok به پایان می‌رسد و آن‌ها امیدوارند تا قبل از آن با این شرکت به توافق برسند. به گفته مارک مولیگان، تحلیلگر رسانه‌ای، محبوبیت روزافزون TikTok آن را به یکی از قدرتمندترین ستاره سازان صنعت موسیقی تبدیل کرده است. اکنون اکثر شرکت‌های ضبط موسیقی برای شناسایی ستاره‌ها و استعدادهای بالقوه جدید به این پلتفرم متکی هستند و همچنین به آن‌ها کمک می‌کند تا موسیقی‌های منتشر شده جدید را در بازار عرضه کنند.

درخواست ناشران موسیقی از تیک تاک

از سوی دیگر، پیش‌بینی درآمد امسال تیک تاک حدود ۱۲ میلیارد دلار خواهد بود. ضرب المثلی وجود دارد که می‌گوید هر جا شلوغی باشد، فرصت‌هایی برای پول درآوردن وجود دارد. این دقیقا همان چیزی است که Tiktok اکنون از آن لذت می‌برد. تنها در سال گذشته، این رسانه اجتماعی متعلق به Bytedance، حدود ۴ میلیارد دلار درآمد کسب کرده بود. تحقیقات eMarket همچنین ادعا می‌کند که Tiktok در مسیر کسب درآمد ۱۲ میلیارد دلاری تا پایان سال ۲۰۲۲ است. شرکت‌های بزرگ ضبط موسیقی مورد بحث، هر ساله سهمی از درآمد TikTok را طلب می‌کنند.

به گفته GizChina، آن‌ها همچنین خواهان کاهش درآمد تبلیغاتی آن به عنوان غرامت بر اساس تعداد نمایشنامه‌های هنرمندانشان هستند. به گفته یکی از اعضای اجرایی یکی از همین شرکت‌های موسیقی، تیک تاک باید حدود دو تا ده برابر مبلغی که اکنون می‌پردازد به آن‌ها پرداخت کند. وی گفته است که توافق مشابهی بین پلتفرم‌های دیگر مانند فیسبوک و یوتیوب نیز وجود دارد. از سوی دیگر، TikTok استدلال می‌کند که این پلتفرم خود را به عنوان یک ابزار تبلیغاتی قرار داده است که نیازی به پرداخت مشابه Spotify یا YouTube ندارد. به عبارت دیگر، تیک تاک معتقد است این پلتفرم مکمل گوش دادن به موسیقی است، نه جایگزینی برای آن.

لازم به ذکر است که تیک تاک هنوز هم هزینه‌های ثابت و مشخصی به ناشران موسیقی می‌پردازد. با استناد به جزئیات قراردادی که توسط سونی، وارنر و یونیورسال فاش شده است، Tiktok برای استفاده از بخشی از موسیقی خود در این پلتفرم، به این شرکت‌ها هزینه‌های ثابتی نیز می‌پردازد. این موضوع به این دلیل است که Tiktok تازه شروع به رشد کرده بود و قراردادهای بین Tiktok و ناشران موسیقی معمولا دو سال طول می‌کشد. با این حال، همیشه قبل از اتمام قراردادها یک تمدید کوتاه مدت وجود دارد.

درخواست ناشران موسیقی از تیک تاک

قرارداد نماینده مستقل شرکت‌ ضبط موسیقی مرلین و تیک تاک در اوایل سال جاری به پایان رسید. اما به دلیل تمدیدهای کوتاه مدت بین هر دو طرف، موسیقی‌های مرتبط با برند مرلین هنوز در TikTok هستند. مارک مولیگان، تحلیلگر تحقیقاتی Midia، گفته است که شرکت‌های ضبط موسیقی به Tiktok مجوز کسب درآمد از محتوای خود را داده‌اند و در حالی که آن‌ها متوجه شده‌اند که سیستم این پلتفرم چگونه کار می‌کند، آن‌ها اکنون درخواست ایجاد تغییراتی در شرایط قرارداد را دارند.

ناشران موسیقی بر این باورند که می‌توانند رابطه خود را با ByteDance عمیق‌تر کنند و همچنین آن‌ها را متقاعد کنند که پول بیشتری به عنوان حق امتیاز پرداخت کنند. این اقدام ناشران هنری به پلتفرم‌های استریم موزیک فشار می‌آورد و این چیزی بود که یوتیوب YouTube Music را به وجود آورد. آن‌ها معتقد بودند که اگر یوتیوب بتواند چند درصد از ۲ میلیارد کاربر خود را به مشترکین پولی تبدیل کند، ثروت زیادی به دست می‌آورد. با این حال به نظر نمی‌رسید نتیجه لزوما این باشد. نظر شما کاربران ترنجی درباره درخواست ناشران موسیقی از تیک تاک برای پرداخت سهم بیشتر چیست؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان