حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آشنایی کامل با دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکارها

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

اینترنت جز جدایی‌ناپذیر زندگی امروز بشر بوده و رشد تکنولوژی و فناوری‌های نوظهور، باعث اهمیت بیشتر آن در تمام فعالیت‌های بشری شده است. می‌توان با اطمینان گفت که اینترنت زمینه‌ساز رشد و تغییروتحول شکل زندگی سنتی به مدرن است. یکی از موارد مهمی که هم‌پای رشد اینترنت در زمینه اقتصادی خلق شده، بازاریابی اینترنتی یا همان دیجیتال مارکتینگ است. در این مقاله اهمیت دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکارها را بیان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به مجموع کار‌ها یا خدماتی که برای بازاریابی از طریق محصولات الکترونیکی صورت می‌گیرد، دیجیتال مارکتینگ می‌گویند. این ساده‌ترین تعریف بازاریابی دیجیتال است که از حدود یک قرن پیش با اختراع رادیو و عمومی شدن آن به وجود آمده است. این نوع بازاریابی که در بستر اینترنت برای تعداد بیشتری از مردم انجام می‌شود؛ نقش بسیار مهم و مؤثری در تبدیل بازاریابی سنتی و آفلاین به بازاریابی مدرن و آنلاین را ایفا کرد. دیجیتال مارکتینگ برای تمام کسانی که صاحب کسب و کار کوچک و بزرگ هستند و می‌خواهند محصولات خود را برای تعداد بیشتری از مشتریان به نمایش بگذارند و برند خود را تبلیغ و معرفی کنند؛ بسیار حائز اهمیت است.

دیجیتال مارکتینگ آنلاین چیست؟

در این نوع دیجیتال مارکتینگ شما برای معرفی برند و فروش محصول خود می‌توانید از تمام سایت‌ها و پایگاه‌های الکترونیکی، اپلیکیشن‌های کاربردی، انواع مختلف شبکه‌های اجتماعی نظیر (اینستاگرام، تلگرام، توییتر، فیس‌بوک، لینکدین، تیک تاک، واتس‌اپ و…) موتور‌های جستجوگر و سایر کانال‌های ارتباطی اینترنتی استفاده کنید. هرکدام از این راه‌ها، ابزار و شیوه‌ی مخصوص تبلیغ را دارند.

دیجیتال مارکتینگ چه تفاوتی با تبلیغات سنتی دارد؟

اگر شما صاحب کسب‌وکار کوچکی هستید یا کارتان را تازه شروع کرده‌اید و احتیاج به یک تبلیغ دارید. این تبلیغات را می‌توانید با هزینه‌ی مناسبی در پلتفرم‌های اینترنتی انجام دهید. اگر تبلیغات سنتی نظیر آگهی‌های تلویزیونی یا بیلبورد‌های خیابانی را در نظر دارید؛ باید بدانید بیش از تصورتان متحمل هزینه خواهید شد. همچنین در بازاریابی سنتی می‌توانید برای گروه خاصی در یک محله‌ی کوچک یا در یک شرکت، کالای خودتان را معرفی کنید که طبیعتا محدود خواهید بود؛ اما در روش بازاریابی اینترنتی به طیف وسیعی از مخاطبین دسترسی خواهید داشت.

بهترین روش دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکارها چیست؟

بازاریابی آنلاین به چند دسته از جمله: بازاریابی محتوا، بهینه‌سازی برای موتور‌های جستجو (سئو)، جستجوی پولی، تبلیغات کلیکی، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، اتوماسیون بازاریابی، محتوای حمایت شده، روابط‌عمومی آنلاین، بازاریابی درون‌گرا، افیلیت مارکتینگ و بازاریابی موبایلی تقسیم می‌شود. روش شما می‌تواند فقط یک استراتژی مثل بازاریابی محتوا باشد یا ترکیبی از چندین روش و استراتژی؛ بسته به نوع کسب‌وکارتان باید شاخه‌ای مجزا و مهمی برای تبلیغ و فروش محصول خودتان در نظر بگیرید.

ابزار‌های کاربردی در تبلیغات آنلاین کدام‌اند؟

اگر بخواهیم بهترین ابزار‌های کاربردی را در تبلیغات و بازاریابی اینترنتی معرفی کنیم، می‌توان به آنالیز و تحلیل داده‌ها، سئو، تبلیغات و مدیریت در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات کلیکی، ایمیل مارکتینگ، پوش نوتیفیکیشن، رپورتاژ آگهی، کوتاه‌کردن لینک و چت یا پشتیبانی آنلاین اشاره کرد.

چرا بازاریابی محتوا مهم است؟

تمرکز بر روی ارائه اطلاعات درست و کاربردی بسیار مهم است و باعث جذب و اعتماد بیشتر کاربران می‌شود. اگر شما مشکل مردم را شناسایی و برای آن راه حلی بیابید و این راهکار را از طریق محتوا ارائه دهید؛ در درازمدت باعث معرفی برند خود می‌شوید. ارائه محتوای باکیفیت از طریق ویدیو، وبلاگ، بروشور و حتی متن‌های کوتاه یا اینفوگرافیک می‌تواند باعث افزایش اعتماد بین کاربران و معرفی شما به‌عنوان متخصص یا مرجع اصلی در حوزه کسب‌وکارتان شود. محتوای باکیفیت باعث اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی می‌شود و همین امر باعث معرفی و شهرت برندتان خواهد شد.

سئو چیست؟

احتمالا شما بار‌ها کلمه‌‎ی سئو را شنیده‌اید یا در مورد حقوق متخصصان آن اطلاعاتی دارید. سئو یا بهینه‌سازی برای موتور‌های جستجوگر مانند گوگل به مجموعه کار‌ها و اقداماتی گفته می‌شود که باعث می‌شوند، سایت شما در رتبه‌ی بالاتر یا در صفحه‌ی اول گوگل نمایش داده شود. سئو محلی برای کسب‌وکارهای کوچک کاربرد دارد. سئوی داخلی و خارجی، جستجو از طریق کلمات کلیدی، لینک‌سازی و بک‌لینک و بهینه‌سازی فنی وب‌سایت از جمله این اقدامات است. در واقع سئو با بالابردن کیفیت محتوا و ترافیک وب‌سایت می‌تواند امتیاز بیشتری از گوگل بگیرد. فقط رعایت الگوریتم‌های گوگل و آشنایی و کاربرد آن‌ها کمی زمان بر؛ اما پایدار است.

چرا ایمیل مارکتینگ هنوز کاربرد دارد؟

ابزار‌های زیاد و متنوعی برای ارسال ایمیل انبوه وجود دارد. اگر فکر می‌کنید این روش قدیمی شده یا کارایی خود را نسبت به گذشته ازدست‌داده، باید بگوییم ایمیل مارکتینگ هنوز هم جز تبلیغات مؤثر به شمار می‌رود. ایمیل می‌تواند به جز تبلیغات و جذب مخاطبین، نقش پشتیبانی را نیز بر عهده داشته باشد. طی تحقیقات دانشمندان و صاحبان بنگاه‌های تجاری و اقتصادی، میزان استفاده از ایمیل در سال 2020 به 3.9 میلیارد کاربر رسیده بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود این مقدار در سال 2023 به میزان 4.3 میلیارد کاربر افزایش پیدا کند.

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی چگونه انجام می‌شود؟

اهمیت و رشد روزافزون شبکه‌های اجتماعی، میزان استفاده از آن‌ها را به‌قدری بالا برده که اکثر کسب‌وکارها صاحب پیج یا کانالی در این شبکه‌ها هستند. گروه‌های سنی متفاوت روزانه بیش از 2 ساعت در این شبکه‌ها حضور دارند. دسترسی به جمعیت زیاد با شرایط مختلف، نتیجه‌گیری فوری و تغییر استراتژی تبلیغات یا فروش از جمله مزایای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی است. در این شبکه‌ها کمپین‌های بازاریابی و تبلیغ از طریق اینفلوئنسرها و تبلیغات کلیکی یا پولی در کانال‌ها مهم‌ترین روش‌های بازاریابی است که این خود اهمیت استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ را برای یک کسب و کار نشان می دهد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به معرفی و نقش دیجیتال مارکتینگ در کسب‌وکارها پرداختیم. دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی اینترنتی می‌تواند جایگزین روش‌های سنتی بازاریابی شود. در نوع آنلاین آن، شما برای معرفی برند و فروش محصول خود می‌توانید از تمام سایت‌ها و پایگاه‌های الکترونیکی، اپلیکیشن‌های کاربردی و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. همچنین انواع مختلفی از ابزار‌ها و استراتژی‌ها را انتخاب کرده و در صورت عدم جواب‌دهی، به‌سرعت تغییر دهید. در این روش، مخاطبان بیشتری نسبت به بازاریابی سنتی دارید که می‌توانید باتوجه‌به تحلیل داده‌ها و آنالیز آن‌ها، میزان شکست یا سود هدف خود را بسنجید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات