حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

رقابت AMD با RTX 4080 انویدیا احتمالا در نهایت به نفع این شرکت خواهد بود

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، کارت گرافیک

انویدیا با معرفی نسل جدید کارت گرافیک‌های خود، میدان رقابت بسیار سختی را برای رقبای خود ایجاد کرده است و شاید AMD نتواند خیلی راحت از پس آن برآید. بر اساس آنچه که رسانه‌های حوزه سخت‌افزار می‌گویند، شاید رقابت AMD با RTX 4080 انویدیا احتمالا در نهایت به نفع این شرکت باشد. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

رقابت AMD با RTX 4080 انویدیا احتمالا در نهایت به نفع این شرکت خواهد بود

RTX 4090 مهم‌ترین جهش کارت گرافیک‌های این نسل است که از انویدیا دیده‌ایم و پیش‌تر RTX 3090 و RTX 3090 Ti را با قیمتی مشابه دیده‌ایم. قبل از عرضه، بسیاری از ما انتظار داشتیم AMD این جهش بزرگ را با شکست مواجه کند، اما گویا اینطور نخواهد شد. در عوض، سری جدید RX 7900 به طور مستقیم با RTX 4080 رقابت خواهد کرد. فرانک آزور، معمار ارشد راه‌ حل‌های حوزه سرگرمی و بازاریابی AMD، این موضوع را در جریان رونمایی RDNA 3 در لاس وگاس تایید کرد.

وی گفت که Radeon RX 7900 XTX جدید برای رقابت با RTX 4080 طراحی شده است و دلیل اصلی وجود نداشتن پردازنده گرافیکی سری GeForce RTX Nvidia در نمودارها برای مقایسه این است که آن‌ها هیچ رقیبی برای RTX 4080 نداشتند. برای بالا بردن سرعت، GeForce RTX 4080 با ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6X عرضه می‌شود و از ۱۱۹۹ دلار (حدود ۱۰۴۲ پوند یا ۱۸۵۰ دلار استرالیا) شروع می‌شود که ۴۰۰ دلار کمتر از قیمت RTX 4090 است.

رقابت AMD با RTX 4080 انویدیا

اما AMD در واقع VRAM بیشتری را روی Radeon RX 7900 XT با قیمت ۸۹۹ دلاری (۲۰ گیگابایت GDDR6) قرار داده که معادل همان VRAM موجود در RTX 4090 است، اما با قیمت ۹۹۹ دلار (حدود ۸۷۰ پوند یا ۱۵۴۰ دلار استرالیا)، Radeon RX 7900 XTX را ارائه خواهد کرد.

در واقع باید گفت که قیمت گذاری AMD همان چیزی است که بازار پردازنده گرافیکی در حال حاضر به آن نیاز دارد. اگر به قیمت‌های زمان عرضه RTX 3090 و RX 6950 XT نگاهی بیندازیم، می‌توانیم یک افزایش واضح و مشخص را ببینیم. در زمان عرضه، انویدیا RTX 3090 حدود ۱۴۹۹ دلار بود و RX 6950 XT با قیمت ۱۰۹۹ دلار عرضه شد که تفاوتی خیره کننده بین این دو گرافیک، یعنی ۴۰۰ دلار وجود دارد.

رقابت AMD با RTX 4080 انویدیا

به گفته TechRadar، در حال حاضر، ارزان‌ترین RTX 3090 در Newegg.com با قیمت ۱۲۰۰ دلار در دسترس قرار دارد. اما در عین حال، ارزان‌ترین RX 6950 XT که می‌توانیم پیدا کنیم فقط ۸۰۰ دلار قیمت داشت. با در نظر گرفتن میانگین تفاوت عملکرد بین این دو کارت گرافیک که تنها حدود ۲۰ درصد به نفع کارت گرافیک انویدیا است، پرچمدار فعلی AMD قطعا ارزش خرید بیشتری دارد.

در حالی که ما هنوز دقیقا نمی‌دانیم که نسل بعدی RTX 4080 و RX 7900 XTX چه عملکردی را از خود نشان خواهند داد، اما این خود نشانه خوبی است که AMD عمدا RTX 4080 را به عنوان رقیب کارت گرافیک پرچمدار خود هدف قرار داده است. با این حال، در حال حاضر این کارت گرافیک ۲۰۰ دلار ارزان‌تر است و اگر محصول Team Red بتواند با عملکرد RTX 4080 مطابقت داشته باشد (یا حداقل تقریبا مطابقت داشته باشد) AMD را در موقعیت بسیار خوبی قرار می‌دهد. نظر شما کاربران ترنجی درباره اینکه رقابت AMD با RTX 4080 انویدیا احتمالا در نهایت به نفع این شرکت خواهد شد، چیست؟ آیا AMD در این نسل می‌تواند Nvidia را شکست دهد؟!

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان