حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

لزوم شبکه ‌های کامپیوتری و پشتیبانی شبکه

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | ریپورتاژ و آگهی

تقریبا تمام سازمان‌ها برای تسهیل فرایند مدیریت درون و بین شبکه‌ای خود به استفاده از شبکه ‌های کامپیوتری وابسته هستند. با توجه به فعالیت شرکت یا سازمان ممکن است شبکه بزرگ یا کوچک باشد. در حالت کلی این شبکه‌ها مجموعه‌ای از دستگاه‌ها و اتصالات مختلف هستند که ارتباط بین کامپیوتر و انتقال اطلاعات درون شبکه را ساده‌تر می‌کنند. برقراری اتصال دستگاه‌های مختلف موجود در یک شبکه از طریق خطوط تلفن، کابل‌ها، ماهواره‌ها، امواج مادون قرمز و امواج رادیویی انجام می‌شود. استفاده از این نمونه شبکه‌ها فواید فراوانی به دنبال دارد. در ادامه سعی داریم به بیان ضرورت استفاده از این شبکه و پشتیبانی از آن بپردازیم.

مفهوم اصلی شبکه‌های انتقال اطلاعات در سازمان‌ها

در حالت کلی می‌توان شبکه انتقال داده را به‌عنوان مجموعه‌ای متشکل از میزبان‌های مختلف تعریف کرد که هر یک از میزبان‌ها از طریق دستگاه‌ها یا کامپیوترها به یکدیگر متصل شده‌اند. مسئولیت اصلی دریافت و انتقال اطلاعات درون و بین شبکه‌ها بر عهده این دستگاه‌ها خواهد بود. اتصال وسایل جانبی شبکه به هاست برای عملکرد صحیح کل مجموعه الزامی است. باید به این نکته اشاره کنیم که برخی دستگاه‌های موجود در شبکه‌ها می‌توانند هم به‌عنوان میزبان هم لوازم جانبی عمل کنند. به عبارت ساده وظیفه، عملکرد و نحوه اتصال دستگاه‌های مختلف در شبکه نقش آنها به‌عنوان دستگاه اصلی یا لوازم جانبی را تعیین می‌کند.

می‌توانید دستگاه‌های مختلفی مانند گوشی‌های هوشمند، لپ تاپ، اسکنر، انواع چاپگرها، کامپیوترها و PDA را به شبکه ‌های کامپیوتری متصل کرد. معمولا از این شبکه‌ها برای انتقال داده‌های مختلف مانند فایل‌های متنی، صوتی، عکس و ویدئو، انجام خدمات مختلف مانند اسکن و چاپ، اشتراک برنامه‌ها و نرم‌افزارها و در نهایت ذخیره‌سازی اطلاعات استفاده کرد.

اصول اصلی در راه‌اندازی شبکه ‌های کامپیوتری

برای تسهیل اشتراک و انتقال داده‌ها بین سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف راه‌اندازی شبکه اولین و موثرترین گام خواهد بود. چنین شبکه‌هایی ممکن است بسیار ساده بوده و تنها از دو یا سه کامپیوتر تشکیل شوند. در اغلب موارد از این بسترها برای انتقال اطلاعات درون سازمانی شرکت‌های کوچک استفاده می‌شود. حالت دیگری نیز برای راه‌اندازی یک شبکه کامپیوتری وجود دارد که بسیار پیچیده‌تر است. در این حالت معمولا از صدها کامپیوتر و اتصالات پیچیده استفاده می‌شود. این روش اغلب برای انتقال اطلاعات برون سازمانی یا مدیریت تمام داده‌ها در شرکت‌های بسیار بزرگ مناسب است.

در یک دسته‌بندی کلی می‌توان این شبکه ها را به دو دسته تقسیم کرد که عبارتند از:

  • • شبکه‌های سرویس‌دهنده و سرویس‌گیرنده که معمولا برای انتقال و اشتراک فایل ها، اطلاعات مختلف و نرم‌افزارها به کار می روند.
  • • شبکه‌های همتا نمونه دیگری از شبکه ‌های کامپیوتری هستند که امکان دسترسی به اطلاعات و اشتراک آنها را بدون نیاز به استفاده از یک سرور مرکز خاص فراهم می‌کند. امکان انتقال صدا و ویدئو از طریق شبکه‌های همتا وجود دارد.

راه‌های مختلفی برای اتصال کامپیوترها و دستگاه‌های مختلف در شبکه‌های همتا یا سرویس دهنده وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • • کابل‌کشی فیبر نوری: برای انتقال اطلاعات در این بستر ها از کابل‌های خاص به نام فیبر نوری استفاده می‌شود که در تولید آنها از پلاستیک و شیشه استفاده می‌کنند؛ سرعت انتقال اطلاعات در این شبکه بسیار بالا و میزان مصرف انرژی آن فوق‌العاده کم است. باید بدانید که این بستر بر انتقال داده‌های دیجیتال متمرکز است.
  • • کابل‌کشی مسی: شبکه‌های دارای اتصالات مسی برای انتقال داده‌های درون و بین سازمانی از سیگنال‌های الکتریکی استفاده می‌کنند. میزان مصرف انرژی این شبکه‌ها نسبتا زیاد است که با تست فلوک کابل شبکه میتوان به حداقل رساند.
  • • اتصال بی‌سیم: برای افزایش سرعت ارتباطات و انتقال اطلاعات در شبکه ‌های کامپیوتری از اتصالات بی‌سیم استفاده می‌شود. سیگنال‌های مادون قرمز، امواج رادیویی یا ارسال ماهواره اصلی‌ترین بخش‌ها در شبکه‌های بی‌سیم هستند.

کاربرد انواع شبکه‌ها

زمانی می‌توانید با اهمیت پشتیبانی شبکه ‌های کامپیوتری آشنا شوید که اطلاعات کافی درباره کاربردهای متنوع این شبکه‌ها داشته باشید.

کالربرد تجاری

یکی از چالش‌های مهم پیش روی انواع کسب‌وکارهای بزرگ تصمیم‌گیری به‌موقع برای استفاده از تکنیک‌های موثر در بازار است. واحدهای تجاری برای موفقیت خود نیازمند استفاده از زیرمجموعه‌های مختلف مانند بخش فروش، بازاریابی، تولید محصول، خدمات پشتیبانی، بخش مالی و غیره هستند. خروجی هر یک از این بخش‌ها با یکدیگر متفاوت است. زمانی مدیر یک مجموعه تجاری می‌تواند برای هدایت و رهبری تیم خود تصمیم درستی بگیرد که به اطلاعات به دست آمده از بخش‌های مختلف دسترسی داشته و بتواند آن را با سایر بخش‌ها به اشتراک بگذارد. استفاده از یک شبکه یکپارچه کامپیوتری علاوه بر تسریع انتقال داده‌ها درون سازمان سبب صرفه‌جویی اقتصادی برای خرید لوازم جانبی خواهد شد.

کاربرد خانگی

نمی‌توانید خانه‌ای پیدا کنید که در آن حداقل از یک کامپیوتر استفاده نشود. اغلب کاربران برای ارتباط با نقاط مختلف دنیا، انتقال اطلاعات، انجام برخی سرگرمی‌ها و تجارت الکترونیک به کامپیوترهای شخصی خود وابسته هستند. معمولا برای راه‌اندازی شبکه ‌های کامپیوتری خانگی از سرویس همتا استفاده می‌شود. استفاده از این شبکه‌ها نیاز ما به سرور مرکزی را از بین می برد. مطمئن باشید استفاده از خدمات پشتیبانی شبکه برای فعالان در حوزه تجارت الکترونیک بهترین گزینه خواهد بود. تنها در صورت استفاده از چنین خدماتی است که می‌توان اطلاعات و راهنمایی لازم را در مسیر موفقیت تجاری خود به دست آورید.

طبقه‌بندی شبکه‌ها

مقیاس‌های مختلفی برای طبقه‌بندی شبکه‌ها وجود دارد که ما مهم‌ترین موارد را انتخاب کرده‌ایم:

  • • طبقه‌بندی بر اساس مقیاس: در چنین حالتی شبکه‌ها به سه دسته محلی، شهری و گسترده تقسیم می‌شوند.
  • • طبقه‌بندی بر اساس اتصالات: در این روش اتصالات سخت‌افزاری مبنای اصلی دسته‌بندی شبکه‌ها قرار می‌گیرد. همان‌طور که می‌دانید برای برقراری ارتباط بین شبکه‌های مختلف از اترنت، اتصالات بی‌سیم و کابل فیبر نوری استفاده می‌شود. بر اساس آن می‌توان شبکه‌ها را به دو نوع هماتا و سرویس‌دهنده تقسیم کرد.
  • • طبقه‌بندی بر اساس عملکرد یا معماری شبکه: در این حالت روابط عملکردی بین عناصر موجود در شبکه ‌های کامپیوتری مبنای اصلی تقسیم‌بندی آنها هستند.
  • • طبقه‌بندی بر اساس توپولوژی: برای آشنایی با مفهوم توپولوژی باید بدانید این عبارت به معنی روابط فیزیکی یا منطقی بین شبکه‌ها است. بر اساس این معیار می‌توان شبکه‌ها را به انواع اتوبوسی، حلقه‌ای، ستاره‌ای، اتوبوسی ستاره‌ای، درختی و مشی تقسیم کرد.

مزایای استفاده از شبکه ‌های کامپیوتری

حالا که با کاربردهای متنوع و انواع مختلف شبکه‌ها آشنا شدید مطمئنا ذهن شما با این سوال درگیر است که چه مزایایی سبب افزایش استقبال برای راه‌اندازی این شبکه‌ها شده است؟

استفاده از تجهیزات محدود

در شبکه‌ها معمولا به استفاده از دستگاه‌های پشتیبان یا چاپگر نیازمند نیستیم. می‌توانید مرحله پیکربندی را در یک مکان مرکزی انجام داده سپس داده‌ها را بین کاربران مختلف به اشتراک بگذارید. در این حالت همه کاربران اطلاعات چاپی خود را به یک سرور مستقل و مشترک منتقل خواهند کرد.

ارتباط گسترده و آسان

یکی دیگر از مزایای اصلی شبکه ‌های کامپیوتری که سبب افزایش تقاضا برای استفاده از این مجموعه‌ها شده دامنه گسترده ارتباطات است. در این شبکه‌ها معمولا از ابزارهای ارتباطی آنلاین مانند ایمیل، چت‌های صوتی، تالارهای گفتگو و تماس‌های تصویری برای برقراری ارتباط بین کاربران استفاده می‌شود. انتقال و اشتراک طرح‌ها و ایده‌ها در این بسترها با سرعت بالاتری انجام خواهد شد. پیامد اصلی آن نیز افزایش بهره‌وری تجاری سازمان‌های مختلف است.

مدیریت متمرکز

استفاده از یک سیستم مدیریتی متمرکز، شرکت یا سازمان را از استخدام نیروی کاری بیشتر برای مدیریت بخش‌های مختلف بی‌نیاز می‌کند. در چنین حالتی علاوه بر تسریع انتقال اطلاعات و ارتباط هوشمند در هزینه اقتصادی برای جذب نیروی اقتصادی صرفه‌جویی می‌شود.

رونق کسب‌وکارها

استفاده از شبکه ‌های کامپیوتری ابزاری قدرتمند برای موفقیت تجاری هر کسب‌وکار است. در چنین بستری امکان ذخیره‌سازی حجم زیادی از اطلاعات و دسترسی به اطلاعات ذخیره شده در سیستم‌های مختلف فراهم است. پیامد اصلی آن نیازسنجی به‌موقع و استفاده از ابزارهای مناسب برای توسعه و رونق تجاری است.

جلوگیری از کپی‌برداری

سرور علاوه بر مدیریت منابع، اطلاعات را ذخیره کرده و با سایر کاربران فعال در شبکه به اشتراک می‌گذارد. شرایط برای محافظت از داده‌های محرمانه وجود دارد. می‌توانید دسترسی به این داده‌ها را محدود کرده و تنها به افراد خاصی اجازه استفاده از این اطلاعات را بدهید.

افزایش حجم ذخیره‌سازی

استفاده از شبکه ‌های کامپیوتری علاوه بر کاهش هزینه‌های نصب قطعات سخت‌افزاری شرایط برای ذخیره حجم بالایی از داده‌ها را فراهم می‌کند. حجم ذخیره‌سازی ارتباط مستقیمی با تعداد کامپیوترهای موجود در شبکه دارد. هر چه تعداد کامپیوترهای موجود در یک شبکه بیشتر باشد، به فضای بیشتری برای ذخیره‌سازی اطلاعات دسترسی خواهید داشت.

افزایش امنیت اطلاعات

دسترسی محافظت شده به اطلاعات یکی از مزایای اصلی شبکه‌ها است که به امنیت فایل‌های موجود کمک می‌کند. می‌توانید به کاربران خاصی درون شرکت یا خارج از آن اجازه دسترسی به این اطلاعات را بدهید. به‌علاوه، شرایط برای اشتراک داده‌های خاص و محرمانه درون شرکت فراهم است.

سخن پایانی

اگر موفقیت تجاری و مدیریت بهتر کسب‌وکارتان را در اولویت قرار داده‌اید، بدون شک باید بر راه‌اندازی شبکه ‌های کامپیوتری متمرکز شوید. این شبکه‌ها بهره‌وری و راندمان تجاری سازمان را افزایش خواهد داد، نیاز به استخدام منابع انسانی را کاهش داده، محرمانگی اطلاعات حفظ شده و مدیریت بخش‌های مختلف آسان‌تر خواهد شد. امکان انتقال اطلاعات درون سازمانی یا بین سازمان‌های مختلف در این شبکه‌ها وجود دارد.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
واحد تبلیغات