حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

محدودیت اپل در تعمیر آیفون ۱۴ باعث سخت‌تر شدن تعمیر آن توسط تعمیرکاران غیر رسمی می‌شود

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اپل، اخبار

سری آیفون ۱۴ اپل مدتی است که معرفی و عرضه شده است و در این بین، کوپرتینویی‌ها امید زیادی به محصول جدید خود دارند. اما اکنون موضوع مهم درباره این سری از آیفون‌ها، مسئله تعمیرپذیری آن‌ها است و گویا محدودیت اپل در تعمیر آیفون ۱۴ باعث سخت‌تر شدن تعمیر آن توسط تعمیرکاران غیر رسمی می‌شود. با ترنجی همراه باشید.

محدودیت اپل در تعمیر آیفون ۱۴ باعث سخت‌تر شدن تعمیر آن توسط تعمیرکاران غیر رسمی می‌شود

پس از عرضه محصولات جدید اپل مانند سری آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پرو، اپل واچ اولترا، اپل واچ SE2، ایرپادز پرو ۲ و اپل واچ سری ۸، اپل بی سر و صدا تغییراتی را در پلن قیمتی AppleCare+ اعمال کرد. در واقع این شرکت هم ضمانت‌های محصولات خود را افزایش داد و هم پوشش آسیب‌های تصادفی را ارتقا بخشید. در حالی که AppleCare+، ارائه خدمات برای آسیب‌های تصادفی (دو بار در سال) را ارائه می‌کرد، این تعمیرات اکنون نامحدود هستند.

قیمت AppleCare+ بسته به دستگاه در دسترس کاربران متفاوت است و مشتریان می‌توانند پرداخت ماهانه یا پرداخت کامل قیمت را انتخاب کنند. برای آیفون ۱۴، قیمت AppleCare+ معادل ۹.۹۹ دلار در ماه است و قیمت کامل آن نیز ۱۹۹ دلار می‌باشد. لازم به ذکر است که حتی اگر در AppleCare+ مشترک شوید، همچنان باید برای این سرویس به اپل پول پرداخت کنید. این در صورتی است که دستگاه شما نیاز به تعمیر داشته باشد.

محدودیت اپل در تعمیر آیفون ۱۴

در حال حاضر اپل سختی تعمیر سری آیفون ۱۴ را کاهش داده است. با این حال، این سوال که چه کسی می‌تواند آن را تعمیر کند، بحث‌های زیادی را ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد که سری آیفون ۱۴ اپل تا حدی محدودیت‌ها را برای تعمیرات شخص ثالث زیادتر کرده است. با این وجود، تعمیر آن از طریق کانال‌های شخص ثالث دشوار است. یک فروشگاه تعمیر شخص ثالث ادعا کرده است که جدا کردن قطعات آیفون ۱۴ بسیار آسان است. با این حال، کار کردن مجدد با پس از جدا کردن آن قطعات بسیار دشوار است.

در واقع شماره جدید بر روی نمایشگر آب و هوا (AOD) سری آیفون ۱۴ متمرکز است. این قابلیتی است که از دو حسگر نور محیطی گوشی (ALS) برای کالیبره کردن روشنایی نمایشگر استفاده می‌کند. جهت صرفه جویی در مصرف انرژی، نمایشگر به طور خودکار در شب یا زمانی که گوشی در جیب شماست خاموش می‌شود. با این حال، اگر صفحه نمایش شما خراب شود و نمایشگر آن را از طریق یک مرکز خدمات غیر رسمی اپل تعویض کنید، ALS همیشه خاموش خواهد بود. با این کار صفحه نمایش برای همیشه سیاه می‌شود؛ مگر اینکه بتوانید دقیقا به یاد داشته باشید که slider آن کجا قرار دارد.

حسگرهای نور محیطی در آیفون‌های قدیمی‌تر مشکل‌ساز بوده است
سنسور نور محیط در آیفون‌های قبلی مشکلاتی داشته است. در واقع، حتی قرار دادن کنترلر نیز مشکل ساز است. برای مثال، در آیفون ۱۲، در یک خمیدگی حسگر قرار دارد که در صورت خرابی مکانیکی، خود به خود کج می‌شود. در آیفون ۱۳، این قطعه به یک خوشه کامپوننت جدید منتقل شده است و خطر آسیب تصادفی را کاهش می‌دهد. ALS در آیفون ۱۴ در مکان مشابهی قرار دارد، بنابراین هر گونه اشکالی مربوط به بخش نرم‌افزاری است.

یوتیوبر معروفی به نام Hugh Jefferys@، ویدیویی را در مورد این موضوع منتشر کرده است که در آن مادربردها را بین دو مجموعه از آیفون‌های کاملا جدید (آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پرو) تعویض می‌کند. اگرچه تمامی قطعات کاملا نو و اورجینال و از طرف اپل هستند، اما این گوشی‌ها همچنان دارای خطاها و خرابی‌های زیادی در بخش عملکرد خود هستند. این موضوع شامل FaceID، سلامت باتری، True Tone و روشنایی خودکار و غیره می‌شود. حتی دوربین جلو نیز با این تغییرات به درستی کار نمی‌کند و وقتی دوباره آن‌ها را عوض کنید، مشکل همچنان ادامه دارد.

محدودیت اپل در تعمیر آیفون ۱۴

این مشکل تا زمانی که گوشی را به iOS 16.0 دانگرید نکنید، رفع نخواهد نشد. به این معنا که اپل یک محدودیت جدید برای متصل شدن قطعات در سری آیفون ۱۴ اعمال کرده است. هر قسمت از هر گوشی با یک شناسه دیجیتال بسته شده است. بنابراین نمایشگر دارای یک شناسه منحصر به فرد خواهد بود که روی سخت افزار آن ثبت شده است و هر زمان که بر روی دستگاه تیک بزنید، شناسه بررسی می‌شود.

تا آنجا که به آیفون ۱۴ مربوط می‌شود، این قطعه تنها زمانی کار می‌کند که نمایشگر خود دستگاه فعال باشد. اگر شناسه اصلی به درستی شناسایی نشود، متاسفانه دستگاه شما تبدیل به یک قطعه آجر بی کاربرد خواهد شد (!). در همان زمان، کاربران همچنین مجموعه‌ای از پیام‌های خطا را مشاهده می‌کنند که از آن‌ها می‌خواهد برای جایگزینی به پشتیبانی فنی شرکت اپل مراجعه کنند.

گویا فقط اپل می‌تواند این مشکل را حل کند
تنها راه برای دور زدن این موضوع، تایید دستی شناسه جهت مصتل شدن قطعات جدید است. این کار فقط با نرم افزار یل ابزار داخلی و توسط تکنسین مجاز اپل قابل انجام است. این منابع گفته‌اند فرآیندی که نیاز به تکنسین برای اتصال به شبکه خصوصی اپل از طریق اینترنت دارد، توسط این شرکت به دقت کنترل می‌شود. قبل از آیفون ۱۳، تعمیرگاه‌های شخص ثالث می‌توانستند از برنامه نویس‌های EEPROM برای حل این مشکل استفاده کنند. پرسنل خدمات می‌توانند کد شناسه قطعه را از روی صفحه نمایش اصلی بخوانند و آن را در صفحه نمایشی که نیاز به تعویض دارد بنویسند. این کار معمولا برای یک نمایشگر اصلی در دستگاه تعمیر شده قابل انجام است، اما متاسفانه، این روش دیگر برای سری آیفون ۱۴ قابل اجرا نیست.

در نتیجه این سیاست، تعمیرگاه‌هایی غیر از تعمیرگاه‌های رسمی اپل، قادر به تعمیر آیفون‌های جدید نخواهند بود. با این حال، هزینه پیوستن به فروشگاه‌های مجاز رسمی اپل برای برخی فروشگاه‌های کوچک آنقدر بالاست که بسیاری از شرکت‌های شریک در حال بررسی مجدد وضعیت موجود هستند. یکی از این افراد که خواست نامش فاش نشود، گفته است که به عنوان یک تعمیرکار مستقل، برنامه تعمیرات مستقل (IRP) به اندازه کافی برای حفظ یک تجارت خرده فروشی سودآور نیست.

محدودیت اپل در تعمیر آیفون ۱۴

به گفته خبرگزاری GizChina، اما باید بدانید که اپل در طول تاریخ عرضه محصولات خود، با تعمیر دستگاه‌های خود توسط کاربران یا تعمیرکاران غیر رسمی مخالف بوده است (حتی اگر اپل قبلا یک کیت رسمی خود تعمیری عرضه کرده باشد). اپل از گروه‌های حقوق ضد تعمیر پشتیبانی می‌کند و سعی می‌کند تمام تعمیرات را در فرآیند خدمات خود انجام دهد. این امر منجر به مشکلاتی مانند هزینه‌های بالایی برای تعمیر و نگهداری اولیه برخی از ماشین‌ آلات و ابزارها توسط اپل شده است.

در واقع، اپل با این اقدام خود، در حال بی فایده کردن تعمیرات شخص ثالث به نفع منافع شخصی خود است. منتقدان از اپل انتقاد کرده‌اند که این شرکت، تعمیرات شخص ثالث را به خاطر مزایای خود از بین خواهد برد. آن‌ها ادعا می‌کنند که رفتار انحصاری اپل برای کسب سود بیشتر طراحی شده است. با این حال، اپل این موضوع را رد می‌کند و به کمیته فرعی ضد انحصار ایالات متحده گفته است که هزینه ارائه خدمات تعمیر در سال ۲۰۱۹ از درآمد حاصل از تعمیرات بیشتر شده است. اپل توضیح نداده است که آیا این شامل کل تجارت تعمیراتش است یا اینکه فقط تعمیراتی است که تحت ضمانت انجام شده است. نظر شما کاربران ترنجی درباره محدودیت اپل در تعمیر آیفون ۱۴ چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان