ایران خودرو وعده رونمایی از خودروی جدید خود را داده بود و حالا امروز ۲۶ مهر ۱۴۰۱ این خودرو هاچبک رسما رونمایی شده است. اسم رمز پروژه اولین هاچبک اختصاصی ایران خودرو “TF21” است. در حقیقت نام تجاری ایران خودرو TF21 هنوز معین نشده است اما یک نمونه آزمایشی از چیزی که در ذهن IKCO است را اینجا داریم. بیاید نگاهی به گالری تصاویر جانشین پژو ۲۰۶ داشته باشیم.
پیش از هر چیزی باید که برنامه ایران خودرو برای عرضه TF21 به بازار شامل یک برنامه ۱۸ ماهه از هم اکنون است. در حقیقت شهریور ۱۴۰۲ به تولید انبوه خواهد رسید و کمی بعدتر عرضه رسمی و فروش آن آغاز میشود.
تصاویری که در این مطلب میبینید شامل یک رنگ قرمز ایران خودرو TF21 و رنگ زرد آن میشود. رنگ قرمز رندر ویدویی است که نگاه کاملتری به طراحی چراعها و تزئیات بیرونی می دهد.
تصاویر رنگ زرد ایران خودرو TF21 مربوط به پروتوتایپ رانینگ محصول است. منظور از پروتوتایپ رانینیگ، نسخهای از خودروی در حال طراحی و توسعه است که هنوز نهایی نشده اما میتوان با آن و تا یک سرعت محدود حرکت کرد.
توجه داشته باشید که طراحی نهایی خودرویی که هنوز نام تجاری آن نیز مشخص نیست، میتواند تغییر کند اما در حال حاضر این نگاه برای آن وجود دارد.
بیاید با چراغها شروع کنیم، جایی که توجه ما را بیشتر از همه به خود جلب کرده است.
تصویر اصلی مطلب (تصویر بالا) به ما نگاهی به چراغ جلوی ایران خودرو تی اف ۲۱ می دهد. جایی که وقتی چراغهای کوچک یا شاید هم چراغهای روز (Day Light) روشن باشد، ۳ چراغ با طراحی خاصی درون چراغ مشکی رنگ دیده خواهند شد.
این طراحی هر چند احتمالا در نسخه نهایی به شکل رندر رسمی زیر درخواهد آمد و یک اَبرویی به آن اضافه می شود. البته که باید دید در نهایت طراحی رسمی چراغ جلو به چه شکلی است ولی به نظر ما این طراحی زیباست، حتی بدون اَبرویی. (در این نمای جانبی که از رندر رسمی دیده می شود، طراحی رکاب خودرو نیز خیلی خاص و جالب به نظر میرسد. این طراحی دو رنگ تا زیر سپر جلو دیده می شود.)
راهنما در گوشه داخلی چراغها طراحی شده و چراغ اصلی هم هالوژنی به نظر میرسد. شاید اگر ایران خودرو به فکر طراحی پیشرفتهتری برای کل چراغ باشد به زیبایی این خودرو کمک کند. البته از آنجا که برچسب اقتصادی به آن آویزان است و قرار است جایگزین خودرویی مانند پژو ۲۰۶ شود، باید به طراحی آن قانع بود.
طراحی سه نقطه داخل چراغ جلو کمی یادآور طراحی داخلی چراغ جلو ریرا با سه ردیف چراغ هم هست.
به پشت خودرو میوریم، جایی که چراغ عقب ایران خودرو TF21 نیز همان ۳ نقطه چراغ جلو را در خود دارد و به عنوان چراغ کوچک میتواند در شب ظاهری کاملا منحصر به فرد را به این خودرو داخلی بدهد.
البته چراغ ترمز و راهنما هالوژنی به نظر میرسد که همچنان در راستای اقتصادی بودن آن است.
هر چند ما در ایران خودرو ریرا که همین امسال رونمایی شد، طراحی به روزتر چراغها را داریم و ترند طراحی چراغ دوتکه جلو را میبینیم اما در تی اف ۲۱ ایران خودرو کمی اقتصادیتر و محافظهکارانهتر پیش رفته اند. هر چند که نمای جلویی این خودرو کاملا توانایی فیسلیفت به طراحی هم لحن ریرا را دارد و شاید در نمونههای بعدی این اتفاق بیفتد.
تی اف ۲۱ ایران خودرو یک خودرو هاچبک کلاس B است که طراحی مشابه به خودروهای کراس (کراس لوک) را ارایه می کند. طراح آن آقای حسین سلیمانی است که خودروهایی مانند شاهین سایپا و ایران خودرو ریرا را در کارنامه خود دارد.
خطی که روی دربهای خودرو تارا ایران خودرو میبینیم، اینجا در TF21 ایران خودرو نیز دیده میشود. همچنین حجم منفی خاصی روی درب صندوق این خودروی هاچبک وجود دارد که در نوع خود خاص است.
همانطور که بالاتر گفتیم، این اولین هاچبک طراحی شده توسط ایران خودرو است. این در حالی است که سایپا چندین نمونه هاچبک در سبد محصولات ملی خود دارد. ایران خودرو تا پیش از این ترجیح داده بود با هاچبکهای بسیار محبوب پژو یعنی پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ ادامه بدهد. حالا اما یک خودرو اقتصادی که میتواند جایی بین این ۲ خودرو قرار بگیرد را طراحی می کند.
جلو پنجره تی اف ۲۱ ایران خودرو کاملا با محصولات فعلی این برند متفاوت است. فضای بین کاپوت و سپر با یک خط مشکی سراسری پوشیده شده و فضای ورودی هوای بزرگی با طراحی شبکهای در سپر پیشبینی شده است. این طراحی اسپرت تری را به خودرو می دهد.
همچنین علاوه بر لوگوی ایران خودرو به لوگونوشته IKCO درون سپر میتوان دقت کرد. این نشان میدهد که ایران خودرو دوست دارد مخفف انگلیسی خود را نیز برندینگ کند.
دو مه شکن و فضای خالی زیادی پایین آن ها در سپر خودنمایی می کند. به صورت کلی طراحی جلوی خودرو با چراعهای DayLightی که برای آن طراحی شده، میتواند کاملا ظاهر جوانپسند و جذابی را ارایه کند.
طراحی دورنگ در محصولات داخلی را می توان با نام سایپا یاد کرد که توانست با کوییک دورنگ نظر مخاطبان را جلب کند اما پژو ۲۰۷ ام سی یا همان ۲۰۷ دورنگ اصلا نتوانست نظر مخاطبان را جلب کند. هر چند که این خودرو موتور و گیربکس بهتری نسبت به پژو ۲۰۷ دارد اما طراحی دورنگ آن کاملا خودرو را تحت الشعاع قرار داد.
اینجا اما در TF21 ایران خودرو یک طراحی دورنگ منطقی تر را می بینیم، جایی که تمام ستونها و سقف به رنگ مشکی است. این ترکیب رنگ احتمالا در رنگ های مختلف متفاوت باشد.
گفتنی است محصول پروژه TF21 موفق به پاس کردن استاندارد ایمنی حفاظت از عابر پیاده در برخورد هم شده که استاندارد روز اروپا محسوب میشود.
از نظر آپشنی، تی اف ۲۱ ایران خودرو قرار است در زمان عرضه این محصول که بر پایه پلتفرم P200 است در سه نسخه زیر عرضه شود:
از نظر آپشنی، تی اف ۲۱ ایران خودرو قرار است در زمان عرضه این محصول که بر پایه پلتفرم P200 است در سه نسخه زیر عرضه شود:
۱- پایه (Base)
۲- میانی (Medium)
۳- لوکس
امکانات ایمنی و رفاهی خودروی TF21 در زمینه امکانات ایمنی در سطح خوبی است. از جمله این آپشن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
از آپشنهای مدل لوکس خودروی TF21 میتوان به موارد زیر اشاره داشت:
ایران خودرو تصمیم گرفته تا با باز شدن کاپوت، نگاه کاملی به مجموعه موتور نداشته باشید و روی آن را پوشانده است. این ترند طراحی مدتی است که استفاده می شود. اما مشخصات فنی خودروی جدید ایران خودرو چیست؟
مشخصات فنی خودرو TF21 به پیشرانه آشنای TU5 پلاس مجهز بوده که یک موتور چهار سیلندر 16 سوپاپ تنفس طبیعی با حجم دقیق 1587 سی سی است. این موتور در خودروهایی نظیر تارا، رانا پلاس و پژو ۲۰۷ دورنگ استفاده شده است.
پیشرانه مذکور قادر به تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت در دور 6000 و بیشینه گشتاور ۱۴۳ نیوتن متر بوده که این توان توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت تیپ ترونیک و یا گیربکس دندهای پنج سرعته به چرخهای جلو منتقل میشود. البته ایران خودرو قصد تولید خودرو TF21 با گیربکس شش سرعته دندهای را هم در آینده دارد.
خیلی ها از پروژه TF21 به عنوان جانشین پژو ۲۰۶ یاد میکنند. قیمت کارخانه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۳ بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان است. این که این پروژه بتواند در این بازه قیمت عرضه شود، کمی بعید به نظر می رسد.
با این حال ایران خودرو می گوید در این پروژه برای نخستین بار رویکرد سیستم محور برای انتخاب تامین کنندگان (Tiering) در دستور کار شرکت طراحی و مهندسی تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) قرار گرفته است. این اقدام گامی بزرگ در راستای دستیابی به اهداف قیمتی منطقی و سودآوری پایدار در عرضه محصول خواهد بود.
اگر قیمت پژو ۲۰۷ را هم در کارخانه از حدود ۲۲۰ میلیون تومان آغاز میشود را در کنار قیمت کارخانه نسخه دستی تارا که حدود ۲۹۰ میلیون تومان است بگذاریم، شاید نسخه پایه این خودرو در کارخانه حوالی ۲۰۰ تا ۲۴۰ میلیون تومان قیمت گذاری شود.
البته که تا زمان عرضه رسمی این خودرو هنوز بازه زمانی بسیار زیادی برای وضعیت اقتصادی تورمی کشورمان وجود دارد ولی حدس کم خطایی خواهد بود که قیمت کارخانه مدل پایه تی اف ۲۱ را جایی بالاتر از قیمت کارخانه پژو ۲۰۶ تیپ ۳ و نسخه پایه پژو ۲۰۷ دانست. حال این که دلالهای بازار تصمیم بگیرند در بازار چه قیمتی داشته باشد، شاید حدس اشتباهی نباشد که زیر ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قرار نگیرد.
نظر شما چیست؟ فکر می کنید ایران خودرو در TF21 موفق ظاهر شده است؟ دوباره یادآوری می کنیم این خودرو تا نمونه نهایی هنوز فاصله دارد.