حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتس اپ در ایران رای نیاورد

نوشته

1 سال قبل | 2 دیدگاه | اخبار داخلی، شبکه‌های اجتماعی

خیلی از کاربران منتظر این هستند که ببینند وضعیت فیلترینگ و اینترنت مختل کشور به کجا می‌رسد. از بزرگترین پرسش‌ها که تقریبا برای هر کاربر اینترنت ایران مهم است، وضعیت فیلترینگ Instagram و Whatsapp است. شاید در این زمینه روزنه امیدی با این خبر باشد که فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتس اپ در ایران رای نیاورد.

رای نیاوردن فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتس اپ

به تازگی جلسه شورای عالی فضای مجازی بارئیس جمهور برگزار شد، با این حال اعضای این شورا به فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتس اپ رای ندادند.

نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی پس از محدودیت‌های اخیر اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام و واتس اپ برگزار شد. در این جلسه که رئیس جمهور هم در آن حضور داشت و عصر روز سه شنبه برگزار شد، گزارش وضعیت فضای مجازی کشور، میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات و راهکارهای تقویت زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات ارائه شد و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

اعضای شورای عالی فضای مجازی در این جلسه بر ضرورت توسعه خدمات داخلی و تقویت اقتصاد دیجیتال روی شبکه ملی اطلاعات تاکید کردند و قرار شد زیرساخت‌ها و سکوهای داخلی توسط دولت تقویت شده و برای حضور بیشتر کاربران تمهیدات و تسهیلات لازم پیش‌بینی شود.

کاربران مشتاق بودند که بشنوند در این جلسه‌ی شورای عالی فضای مجازی در خصوص فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتساپ تصمیم‌گیری می‌شود یا نه، و خبر نسبتا خوب این است که اعضای این شورا به فیلترینگ دائمی پلتفرم‌های خارجی رای ندادند.

دولت ابراهیم رئیسی در این جلسه، رویکرد پرهیز از تصمیم‌گیری عجولانه در خصوص پلتفرم‌های خارجی و شبکه های اجتماعی که بخشی از کسب و کار مردم روی آنها شکل گرفته را در پیش گرفت. با این حال، تداوم محدودیت‌های اعمالی امنیتی بر آنها، تلاش برای وارد کردن این پلتفرم‌ها به رعایت کردن قوانین ضد گسترش خشونت و همچنین تمرکز بر حمایت از اکوسیستم استارتاپی داخلی برای توسعه‌ی امکانات نیز در دستور کار قرار گرفت.

رای ندادن به فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتساپ چه معنایی دارد؟

رای ندادن اعضای شورای عالی فضای مجازی به فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتساپ به معنای رفع فیلتر شدن آنها در روزهای نزدیک نیست؛ بلکه اعضای این شورا تصمیم گرفتند فعلا به صورت عجولانه در این خصوص تصمیم‌گیری نکنند. احتمالا در جلسه‌های بعدی در این رابطه تصمیم‌های لازم اتخاذ شود.

خلاصه‌ی تصمیم‌های شورای عالی فضای مجازی به این ترتیب بود که فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ تا زمان آرام نشدن اوضاع امنیتی کشور ادامه پیدا کند و در راستای آن تلاش‌هایی برای وادار کردن آنها به رعایت کردن قوانین کشور و همچنین تقویت پلتفرم‌های داخلی انجام شود. حال باید دید در جلسه‌های بعدی این شورا، آیا در خصوص فیلتر شدن همیشگی شبکه های اجتماعی خارجی تصمیمی گرفته می‌شود یا خیر.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید این فیلترینگ مثل فیلترینگ بسترهای جذابی مانند تلگرام، یوتوب، توییتر و … دائمی خواهد بود؟

اشتراک در
اطلاع از
2 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
hameds1

با واتسپ بی واتسپ با اینستا بی اینستا اینا باید برن

sajad14

سلام ببخشید کدام از پیامرسان های ایرانی از فناوری رمزگذاری سرتاسری (E2EE) استفاده میکنند؟ آیا اصلا میشه به پیام رسان های ایرانی اعتماد کرد؟

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)