حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

هواوی چگونه تحریم امریکا در زمینه تراشه‌ها را مدیریت خواهد کرد؟

نوشته

1 سال قبل | یک دیدگاه | برترین‌های ترنجی، پردازشگرها، هواوی

سال ۱۳۹۸ آغاز خوبی برای هواوی داشت اما فقط برای ماه اول. اردیبهشت ماه همان سال بود که تحریم امریکا علیه این شرکت پیشرو چینی اعمال و سبب شد سقوط قابل توجه این برند در رقابت را شاهد باشیم. یکی از این تحریم‌های مهم در بخش تراشه‌های پیشرفته است که سال ۱۳۹۹ اعمال شد. Huawei تلاش دارد تا بر این مشکلات غلبه کند و در بخش نرم افزار و عرضه HarmonyOS تا حدود به جاهایی رسیده است. اما هواوی چگونه تحریم امریکا در زمینه تراشه‌ها را مدیریت خواهد کرد؟

تحریم هواوی توسط امریکا

سال ۱۳۹۹ بود که ایالات متحده امریکا یک قانون صادرات را تغییر داد تا از ریخته گری هایی که از فناوری ایالات متحده برای تولید تراشه استفاده می کنند، بخواهد ارسال نیمه هادی های پیشرفته به هواوی را به پایان برسانند.

در آن زمان، هواوی پس از اپل دومین مشتری بزرگ TSMC که یک کارخانه ریخته گری پیشرو در جهان است، بود. این و محدودیت‌هایی که ایالات متحده سال قبل‌ش برای هواوی اعمال کرد، به سخت‌تر شدن زندگی برای این سازنده چینی که یک تهدید امنیتی در ایالات متحده محسوب می‌شود، کمک کرد.

اینکه بگوییم هوآوی در این شرایط دست‌رودست گذاشت و شرایط را نظاره‌گر بود نادرست است. در واقع، این شرکت این توانایی را پیدا کرد که به توسعه خود بپردازد و سیستم عامل انحصاری HarmonyOS را توسعه دهد. سیستم عاملی که اکنون در نسخه سوم خود است.

همچنین توانسته است تراشه‌های سریع و کم‌مصرف 4 نانومتری اسنپدراگون 8+ نسل 1 را تهیه کند، اگرچه این تراشه‌ها برای جلوگیری از استفاده در شبکه‌های 5G تغییر داده شده‌اند.

حتی برای این که موبایل‌های اندرویدی این برند از گوگل‌پلی‌سرویس (GMS) پشتیبانی نمی کند، خدمات موبایلی هواوی یا HMS را توسعه داد.

گوشی هواوی با HMS

گوشی هواوی با HMS

سرمایه‌گذاری هواوی روی استارت‌آپ‌های ریخته‌گری تراشه

در حال حاضر هوآوی که از دستیابی به نیمه‌هادی‌های پیشرفته منع شده، به دنبال حمایت از ریخته گری‌های استارتاپی برای دور زدن این ممنوعیت است.

صف‌های طولانی و تقاضای سنگینی که اخیراً برای سری میت 50 هواوی مشاهده شد، گواه این بود که هواوی نباید از تولید موبایل‌های خود ناامید شود. به گزارش بلومبرگ، اکنون خبر می رسد که هواوی پشت سر یک تولید کننده تراشه نوپا در شنژن است که توانسته تجهیزات تولید تراشه را حتی از کشورهای خارجی سفارش دهد و قصد دارد یک کارخانه تولید نیمه هادی بسازد که به fab یا تاسیسات ساخت معروف است.

با PXW یا Pengxinwei IC Manufacturing Co آشنا شوید

نام این این شرکت، Pengxinwei IC Manufacturing Co است و نه تنها توسط یکی از مدیران سابق هواوی اداره می‌شود، بلکه بر اساس پرونده‌های عمومی و عکس‌های ماهواره‌ای، کارخانه خود را در نزدیکی دفتر مرکزی هوآوی خواهد ساخت. گزارش‌ها می‌گوید که هواوی قصد دارد تا 100 درصد از تولیدات ریخته‌گری را خریداری کند. قرار است تجهیزات سفارش داده شده توسط این شرکت برای ساخت نیمه هادی ها در نیمه اول سال آینده وارد بازار شود. این شرکت با نام اختصاری PXW شناخته می شود.

یکی از تجهیزات مهمی که PXW ممکن است در تهیه آن دچار مشکل شود، دستگاه لیتوگرافی EUV یا (Extreme Ultraviolet) است. این ماشین‌ها که فقط توسط شرکت هلندی ASML ساخته می‌شوند از نظر ابعادی تقریباً به اندازه یک اتوبوس هستند و برای حک کردن مدارهای بسیار نازک (بسیار کمتر از عرض یک موی انسان) روی ویفر تراشه‌ها استفاده می‌شوند.

در حقیقت این دستگاه برای کمک به قرار دادن ترانزیستورها روی یک تراشه استفاده می‌شود. از آنجایی که میلیاردها ترانزیستور در قوی ترین تراشه‌ها وجود دارد (به عنوان مثال تراشه A16 Bionic اپل نزدیک به 16 میلیارد ترانزیستور در داخل خود دارد) می توانید تصور کنید که این مدارها چقدر باید نازک باشند.

حالا که فهمیدیم ماشین های لیتوگرافی EUV برای تولید تراشه های پیشرفته اهمیت دارند باید بدانید دولت هلند به یک شرکت چینی اجازه نمی دهد یکی از این غول های 200 میلیون دلاری را خریداری کند.

در همین حال بزرگترین کارخانه ریخته گری چین یعنی SMIC می گوید که توانسته است تراشه های 7 نانومتری ساده را بدون داشتن دستگاه لیتوگرافی EVU تولید کند. برای مقایسه باید بدانید در حال حاضر TSMC و Samsung Foundry هر دو تراشه های 3 نانومتری قدرتمندتر و کم مصرف تر را تولید می کنند.

ریخته‌گری PXW اکنون تحت رصد دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی ایالات متحده است که بر محدودیت های تجاری نظارت می کند. این آژانس در گفتگو با بلومبرگ نیوز می‌گوید که از PXW و “ادعاهای روابط با هوآوی” آگاه است. این سازمان دائماً به دنبال تلاش‌هایی برای فرار از کنترل‌های صادراتی، از جمله کنترل‌های مرتبط با طرف‌های موجود در فهرست نهادهایی مانند هواوی است.

در حالی که گزارش بلومبرگ می گوید مشخص نیست که آیا این برنامه های استارت آپ ساخت تراشه ناقض تحریم های تجاری ایالات متحده علیه هوآوی است یا خیر، این شرکت در تامین تمام تجهیزات مورد نیاز برای ساخت تراشه های پیشرفته برای سازنده مشکل خواهد داشت.

هوآوی، مانند اپل، تراشه‌های خود را طراحی می‌کند و از آنجایی که دارای تأسیسات تولیدی نیست، روی ریخته‌گری‌های شخص ثالث برای ساخت تراشه‌های Kirin خود حساب می‌کند.

ریخته‌گری PXW هیچ تهدیدی برای TSMC یا سامسونگ نیست، حداقل در حال حاضر

ریخته‌گری PXW می‌گوید که امیدوار است تولید خود را در سال 2025 با تراشه‌های 28 نانومتری آغاز کند که چندین نسل از تراشه‌های پیشرفته 2 نانومتری که در آن سال توسط TSMC و سامسونگ تولید می‌شد، عقب‌تر هستند.

هر چه گره فرآیند کم‌تر (اصطلاحا نانومتر پایین‌تر) باشد، ترانزیستورهای مورد استفاده در تراشه کوچکتر می شوند. هرچه ترانزیستورها کوچکتر باشند، تعداد ترانزیستورهای استفاده شده بیشتر می شود و این مهم است. در نتیجه هرچه تعداد ترانزیستورهای موجود در داخل یک نیمه هادی بیشتر باشد، قدرت بالاتر و مصرف انرژی کارآمدتری دارد. منابع نشان می دهند که PXW به دنبال تولید تراشه های 14 نانومتری و 7 نانومتری هم هست.

در حالی که PXW در حال حاضر نمی تواند تهدیدی برای TSMC یا Samsung باشد، ایالات متحده به دنبال اعمال محدودیت هایی برای دسترسی چین به فناوری ساخت تراشه است. بنابراین به جای اینکه ایالات متحده بر یک شرکت واحد مانند هواوی تأثیر بگذارد، ترجیح می دهد محدودیت هایی را برای کل کشور اعمال کند.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید ریخته‌گری PXW می‌تواند روزنه امیدی برای هواوی باشد؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ali karimi

سلام، خب اینطور که مشخصه آمریکا اینم تحریم میکنه، فوری اسمشم در اومده، که فلان شرکت میخواد چنین کاری کنه، اونم چی یجورایی پای هواوی هم وسط هستش، خب مشخصأ آمریکادبهش حساس میشه، یالاخره تا چندین ماه دیگه شایدم یکی دوسال آینده مشخص میشه یعنی قبل خرید اون دستگاه 200 میلیون دلاری از هلند، چون بخره کار تمومه یعنی آمریکا باایم موضوع کاری نداره،البته امیدوارم هستم که همینطوری باشه و این کمپانی جدید بتونه به هوآوی کمک کنه تا هواوی به اون چیزی که حقشه برسه، موفق باشید

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)